فقط باید از حمایت‌های دکترعلی عسگری رئیس‌محترم صداو سیما در اختصاص تیزر به ناسور تشکر کنم.چون من اين كار را با پول دولت نساخته بودم، اگر مي‌رفتم از دولت پول كلاني مي‌گرفتم و خرج مي‌كردم و آن را زمين مي‌زدم، نورچشمي مي‌شدم.

داريوش دالوند: اگر از دولت پول كلاني مي‌گرفتم، نورچشمي مي‌شدم!سرویس فرهنگ و هنر مشرق - انيميشن سينمايي «ناسور»، اولين كار بلند توليد شده در بخش خصوصي است كه به موضوع عاشورا مي‌پردازد. بخش خصوصي اين روزها فعال‌تر از مراكز توليد انيميشن دولتي، در حال ساخت انيميشن‌هاي قوي است كه توانسته‌ است آوازه صنعت پويانمايي ايران را به آن سوي مرزها نيز ببرد. داريوش دالوند تهيه‌كننده «ناسور» در گفت و گو با «جوان» از اكران اين انيميشن و حضور بخش خصوصي در توليد انيميشن‌هاي سينمايي مي‌گويد.
 
*قرار بود اكران «ناسور» از هفته گذشته آغاز شود، اما خبري نشد. علت تعويق در اكران فيلم‌تان چيست؟

قرار بود از شنبه 24 مهرماه اكران «ناسور» آغاز شود و مراسم رونمايي از آن نيز روز سه‌شنبه هفته پيش برگزار شد، اما به خاطر اينكه هنوز تيزرهاي تلويزيوني فيلم آماده نشده بود، ترجيح داديم اكران به تعويق بيفتد تا همراه با تبليغاتش اکران را آغاز كنيم و بعد از چند روز كه تيزرها پخش شد، اكران فيلم نيز شروع شود. به من گفته‌اند از ديشب تيزرها آماده شده و احتمالاً از امروز كار را براي اكران آغاز مي‌كنيم.
«ناسور» جديدترين تجربه بخش خصوصي در پرداخت به انيميشن بلند سينمايي است، قبل از «ناسور» نيز «شاهزاده روم» را داشتيم كه محصول بخش خصوصي بود و با استقبال خوبي روبه‌رو شد، چرا بخش خصوصي در توليد انيميشن سينمايي موفق است، اما بخش دولتي نه؟!

ضمن احترام براي عزيزاني كه در بخش دولتي فعال هستند، بايد بگويم هر وقت كار به بخش خصوصي سپرده شد، نتيجه بهتري داشت. شما مي‌گوييد انيميشن، من مي‌گويم ساخت ماكاروني و لاستيك هم در سال‌هايي كه تحريم‌ها كمر صنايع را شكسته بود و دولت تمايلي به سرمايه‌گذاري و كار در آنها نداشت، با ورود بخش خصوصي به رونق و موفقيت رسيد. در مقابل صنعت نفت را داريم كه صنعتي بسيار مدرن و پيشرفته است، ولي چون متصدي آن دولت است، هيچ وقت موفق نبوده است. اصلاً دولت توليد‌كننده خوبي نيست و كار دولتي هم تصدي‌گري نيست.
 
*ما مراكز توليد انيميشن دولتي داريم كه موفقيت‌هايشان به پاي بخش خصوصي نمي‌رسد، چرا انيميشن‌ساز‌هاي شخصي بهتر كار مي‌كنند؟

ما در بخش خصوصي افرادي را مثل حامد جعفري، داريوش دالوند يا محمد ابوالحسني داريم كه در كارشان ابتكار و مديريت دارند. به انيميشن‌هاي «ديرين ديرين» كه ابوالحسني مي‌سازد، نگاه كنيد. بخش دولتي خواب اين را هم نمي‌بيند كه بتواند چنين انيميشن‌هاي خوش‌ساختي را كه با كمترين هزينه چنين موفق باشد، بسازد و در كنار سريال‌سازي به فرهنگسازي بپردازد. البته در بخش غیردولتی هم محمدهمدانی با «فهرست مقدس» نشان داد که تیم‌های جوان و مدیران جوان توانمندی هدایت بودجه‌های کلان و تولیدآثار فاخر را دارند. باز هم مي‌گويم كار دولت توليد نيست و بايد از بخش خصوصي حمايت كند. همان طور كه اگر در توليد اتومبيل به جاي اينكه دولت خودرو‌سازي كند، بخش خصوصي متصدي كار بود. با توجه به قدمت اين صنعت در كشورمان الان وضع اتومبيل‌سازي ما بسيار بهتر از خيلي از كشورهاي ديگر بود، اما دولت براي اينكه روي كاري نظارت داشته باشد، خودش مستقيم وارد توليد مي‌شود.

*پس مي‌گوييد بهتر است دولت فعاليت‌هايش را در توليد انيميشن تعطيل كند و كار را به بخش خصوصي واگذار كند؟

دولت در توليد انيميشن بدون فعاليت نيست، اما بهتر است به جاي اينكه به توليد بپردازد به حمايت لجستيك و سياستگذاري استراتژيك بپردازد. مثالي برايتان بزنم درباره قانون كپي‌رايت. درباره انيميشن «رستم و سهراب» گفته شده بالاي يك ميليون كپي از اين انيميشن فروخته شده است در صورتي كه ما تمام تلاشمان را كه كرديم توانستيم 250 هزار دي وي دي آن را در شبكه نمايش خانگي بفروشيم. اگر دولت از ما در قانون كپي‌رايت حمايت مي‌كرد و خودمان مي‌توانستيم يك ميليون نسخه را بفروشيم، قيمت تمام شده براي هر دي وي دي به جاي 4 هزار تومان مي‌شد 2 هزار تومان و من روي يك ميليون نسخه حداقل يك ميليارد تومان سود مي‌كردم. الان هم كه بحث VOD و فروش اينترنتي پيش آمده است و آن هم خودش سود زيادي را به همراه دارد. چرا دولت به بخش خصوصي كمك نمي‌كند تا هر تهيه‌كننده‌اي بتواند حقوق مادي و معنوي اثرش را به دست آورد و از منابعش استفاده كند و از اين يك ميلياردها گيرش بيايد؟!
 
*در توليد «ناسور» چقدر كمك دولتي دريافت كرده‌ايد؟!

تأکید می‌کنم حتي يك ريال پول از دولت يا هيچ ارگان و نهادي نگرفته‌ايم و پول دولتي وارد اين پروژه نشده‌است. والله بخش خصوصي هم دغدغه‌هاي مذهبي و ارزشي دارد. بخش خصوصي هم جزئي از همين كشور است كه مملكت امام زماني است. مگر حامد جعفري و هادي محمديان كه «شاهزاده روم» را ساختند از دولت پول گرفتند؟ آنها عاشق امام زمان(عج) بودند و براي دلشان«شاهزاده روم» را ساختند.
 
*مي شود حمايت دولتي را در زمان اكران داشت، براي اكران انيميشن «ناسور» چه تعداد سالن در اختيار خواهيد داشت؟!

احتمالاً 10 سالن مدارس و براي اكران عمومي فكر كنم يك سالن به ما مي‌دهند.
 
*با اين حساب دولت در اكران فيلم هم كاري برايتان نكرده است!

بله. نه‌تنها دولت، حتي ديگران هم كاري نكردند. فقط باید از حمایت‌های دکترعلی عسگری رئیس‌محترم صداو سیما در اختصاص تیزر به ناسور تشکر کنم. من با يكي از مديران شبكه‌هاي تلويزيوني كه موضوع فعاليتش معارفي است، صحبت كردم و پيشنهاد دادم 10 كليپ توليد شده از تصاوير انيميشن «ناسور» را كه روي آن نوحه‌هايي به زبان فارسي، عربي، تركي و لهجه‌هايي مانند لري گذاشته بودند و از نوحه‌هاي «باسم كربلايي» يا «موذن‌زاده اردبيلي» در آنها استفاده شده بود، براي پخش از آن شبكه به وي پيشنهاد دادم، اما گفتند چون تهيه‌كننده آن بخش خصوصي است، قبول نمي‌كنيم. در حالي كه همان‌ها به طور متوسط براي هر كليپ بين 10 تا 20 ميليون تومان هزينه مي‌كنند و حتي كليپ‌هايي داريم كه بالاي يك ميليارد هزينه ساخت آن شده است.
 
*چرا اين اتفاق افتاد؟

چون من اين كار را با پول دولت نساخته بودم، اگر مي‌رفتم از دولت پول كلاني مي‌گرفتم و خرج مي‌كردم و آن را زمين مي‌زدم، نورچشمي مي‌شدم. دولت هم مي‌آمد پشت كار را مي‌گرفت و به همه سينما‌ها مي‌گفت فيلم را پخش كنند. ولي چون پول كار را خودم دادم، اين طور رفتار مي‌كنند.
درباره اكران‌هاي بين‌المللي‌ «ناسور» بگوييد.

اكران كربلا كه از هفته پيش شروع شده و خدا را شكر خوب بوده است. احتمالاً در اين هفته به سراغ ديگر شهر‌ها در جنوب عراق مي‌رويم، شهرهايي مانند ناصريه و نجف و در نهايت در بغداد اكران خواهيم داشت. ظرف روزهاي آينده نيز اكران لبنان را استارت خواهيم زد. براي اكران در امريكا و كانادا هم برنامه داريم، البته اكران در آنها محدود خواهد بود، ولي تلاش مي‌كنيم كه اكران‌هاي مؤثري داشته باشند. حقيقا بازار بين‌المللي بزرگي براي «ناسور» متصور نيستم، ولي اميدوارم در مناطقي كه شيعيان تمركز دارند، مانند عراق و لبنان اكران‌هاي خوبي داشته باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس