حاج محسن طاهری گفت: تمام ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در سایه‌سار منویات رهبری شکل گرفته‌اند و باید نسبت به مسائل جاری و ساری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان مطلع باشیم. دخالت در کار سیاست نه وظیفه مداحان بلکه وظیفه هیات مذهبی هم نیست، همینکه وظیفه‌ی خود را ادا کنیم کافی است.

به گزارش مشرق، اولین جلسه از سلسله نشست های رسانه ای گفتگوی آئینی با حضور حاج محسن طاهری، مداح و ستایشگر اهل بیت(ع) صبح دیروز 10 خرداد در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

محسن طاهری در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از سازمان دعبل خزاعی و برگزاری چنین نشستی عنوان کرد: گاهی این نشست‌ها باعث می‌شود که مطالبی که هنوز در حوزه ستایشگری و ذاکران اهل بیت(ع) گفته نشده است، بیان شود.

وی با اشاره به مضمون قانون‌گذاری و چهارچوب تعیین شده برای هیات و جامعه مداحان گفت: حیات مذهبی ما از تشکل خاصی به نام سازمان تبلیغات اسلامی پیروی می‌کنند و معضلات و قانون‌گذاری آن‌ها زیر نظر این ارگان پیگری می‌شود، البته ما در این حوزه مراکز متعددی مانند خانه مداحان، بسیج مداحان، سازمان بنیاد دعبل خوزاعی و غیره داریم که به این موضوع می‌پردازند.

طاهری ادامه داد: اگر بخواهیم معطوف به استان تهران باشیم باید بگویم که در تهران تشکلی که هیات مذهبی را سامان‌دهی و از آنها حمایت می‌کند، سازمان تبلیغات اسلامی است که در مسیر هیات و این گردونه زحمات بسیاری را کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید هیات و ستایشگری اهل بیت(ع) کاری دولتی باشد، اظهار داشت: جامعه مداحان ما نمی‌تواند دولتی باشد اما خودشان می‌توانند به صورت خودجوش مقررات و ضوابطی را تنظیم کنند که باعث بهتر پوشش دادن مجالس مذهبی باشند و این اتفاق خوبی است، اما اگر بخواهند با این توضیحات چهارچوب وقوانین دولتی را زیر پای بگذارند، ذاکران و مداحان زیر بار نمی‌روند.

این ذاکر اهل بیت(ع) افزود: تمام  سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی از یک مجموعه واحد خط می‌گیرند و همه در سایه‌سار منویات رهبری شکل گرفته‌اند و باید نسبت به مسائل جاری و ساری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان مطلع باشیم. دخالت در کار سیاست نه وظیفه مداحان بلکه وظیفه هیات مذهبی هم نیست، همینکه گاهی در سیر خروشان اتفاقات باشیم و لازمه وظیفه‌ی خود را ادا کنیم کافی است.

یک‌مداح‎ معروف:دخالت در سیاست وظیفه مداح نیست
طاهری در ادامه با اشاره به بخش آموزشی و پژوهشی که از جمله بیانات مقام معظم رهبری در نشست امسال با مداحان بود، بیان کرد: نگاه خانه مداحان در حوزه آموزش و تکریم به پیشکسوتان این طایفه است و به حمدالله بنیاد دعبل خزاعی با اطاعت از منویات رهبر انقلاب بحث پژوهشی را در  دستور کار قرار داده و پژوهشگری در عرصه مداحان، هیات وحتی شعرهای آیینی پیگیری می‌کند.

وی درخصوص شرایط فعلی جوانان و راه رسیدن به شهرت از حوزه اهل بیت(ع) تصریح کرد: در بعضی از مواقع است که خود انسان از شهرت بیزاری می‌جوید و فرارمی‌کند و در فرمایشات اهل بیت(ع) موجود است مهم‌ترین آفت برای هر حرفه‌ای آفت شهرت است. اگر کسی بخاطر خدا و نگاه معنوی حق نعالی کار خود را انجام دهد با کوچکترین اتفاق هم به شهرت می‌رسد، اما اگر نه بخواهد همانند عده‌ای راه یک ساله را یک شب طی کند و بدون استاد راه صحیح را پیش برود این شهرت کاذب است و زمین می‌خورد.

طاهری با بیان اینکه بسیاری از جلسات و یا هیات بصورت آنلاین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، عنوان کرد:‌ مت هیئت‌هایی مانند هیئت رزمندگان  و یا مجالس شهر قم را داریم که کار خود را بصورت مجازی شروع کردند و بصورت آنلاین مراسم را پخش می‌کنند، رویکرد خانه مداحان تا آن زمانی که من در آن حضور داشتم این بود که مجالس به صورت آنلاین پخش شود و ایرادی هم برآن وارد نبود و اتفاق خوبی است که در آن بحث آموزشی آنلاینی قرار بدهند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه خانه مداحان با شخصیت‌های حوزوی در ارتباط است، گفـت: ‌تا وقتی که مرحوم آهی در قید حیات بود از کلمات غلو شده پرهیز می‌کرد و ریشه و اساس مقتل‌خوانی را ادامه می‌داد. دربسیاری از موارد آقای آهی عرض می‌کردند که این شعر غلو شده است و یا در فرهنگ اهل‌بیت(ع) جای ندارد.

این مداح در ادامه در خصوص ستایش‌گری اهل بیت(ع) و ارتباط آن با تعزیه‌خوانی از آیین‌های سنتی ایران اظهار داشت: تعزیه هم نیز همانند‌ نوحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی به دور از ستایشگری اهل بیت(ع) نیست. ما در عرصه تعزیه نسخ خطی کامل بهره ‌گرفته از مقاتل عاشورایی بسیار خوبی داریم که به همراهی صداهای زیبا از گذشته‌های دور بیان شده است. گفتن درباره تعزیه بحثی فنی است و تا جایی که من اطلاع دارم مسائل فقهی از قبیل تمثیل‌ها و غیره در بحث مراجع تقلید جای دارد.

یک‌مداح‎ معروف:دخالت در سیاست وظیفه مداح نیست
طاهری در ادامه این نشست به تأثیرات کمرنگ مناجات رمضانی و دعا‌خوانی در مجالس مذهبی پیرامون نسل جدید بیان کرد:‌ در بحث مداحی بسیاری از پیشکسوتان ما منبرخوان و یا عده‌ای فقط چهارپایه‌خوان بازار بودند و در حوزه مناجات و یا دعا خوانی دخالت نمی‌کردند. در مجالس ماه مبارک رمضان بسیاری از دوستان علاقه دارند که به هر طریقی گوشه ای از این سفره پر برکت را بگیرند اما باید بگویم که مناجات خوانی و ذکر دعا کارهر کسی نیست و خود بنده چنین جرأتی نمیکنم و هنوز در پله اول نوکری هستم و نمی‌توانم مدعی شوم که جماعتی را تا نیمه شب جمع کنم و به خدا برسانم، اگر قرار است به حضرت حق برسیم باید رنگ و بویی خدایی داشته باشیم .

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که تا به امروز به چه اندازه از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه مداحی محقق شده است، گفت: به اعتقاد من خود ما هیچ‌وقت آن اعتنایی که باید به منویات رهبری داشته باشیم را رعایت نکرده‌ایم و هرساله شاهد آن هستیم که حضرت آقا دغدغه‌های خود را در عرصه مداحی تکرار می‌کند و کماکان گذشته مولفه‌های این گفتمان در بین جوان‌تر ها و پیشکسوتان دیده نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس