کارگردان گروه «فیتیله» با اشاره به برنامه هایی که در دهه شصت و هفتاد برای کودکان تولید می شد بیان کرد که بسیاری از این هنرمندان امروزه در حوزه کودک کار نمی کنند و غایب هستند.

به گزارش مشرق، محمد مسلمی درباره برنامه های کودک و غفلتی که از این برنامه ها می شود به یکی از سخنرانی های عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما اشاره کرد و گفت: رییس سازمان صداوسیما با یک اقدام خوب چند روز پیش اعلام کرد که ۶۰ درصد ایرانی ها ماهواره می بینند، این حرف تلنگر خوبی برای ماست که چه هنرمند و چه مدیر کاری کنیم که فرزندانمان به سمت تلویزیون روی بیاورند و باید از تمام ظرفیت ها در این راستا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برنامه هایی که با محوریت عموها و خاله ها تولید می شد حاصل تلاش مدیران و هنرمندان قبلی بود به طور مثال زمانیکه برنامه «فیتیله» راه افتاد، مدیرانی چون محمدمهدی عسگرپور، مقصود نعیمی ذاکر، مجید راستی، علی اکبر قاضی نظام پشت آن بودند و حتی حمایت های عزت الله ضرغامی رییس اسبق صداوسیما و علی دارابی از معاونان سازمان را به دنبال داشت. این برنامه ها سرمایه های سازمان هستند و ما باید از این سرمایه ها حمایت کنیم نباید با عنوان نوآوری برنامه های قبلی را کنار بگذاریم.

این کارگردان برنامه های کودک با اشاره به برنامه های مطرح این حوزه در دهه های قبل اظهار کرد: اکنون چه برنامه ای داریم که با «خونه مادربزرگه»، «محله برو بیا» و یا «کلاه قرمزی» رقابت کند. چه اثری را در این سال ها تولید کرده ایم که بتوانیم از آن دفاع کنیم و یا چه هنرمندانی را وارد شبکه کودک کرده ایم که قابل دفاع باشد.

امثال اکبر عبدی، علیرضا خمسه و یا مرضیه برومند کدامشان امروز در حوزه کودک کار می کنند

وی با اشاره به وجود برنامه های پرمخاطب شبکه های مختلف عنوان کرد: برنامه هایی مثل «فیتیله» و «عمو پورنگ» رسالتی داشتند که به نظرم به نحو احسن آن را انجام دادند. این برنامه ها مخاطب داشتند و ما باید به مخاطب وفادار باشیم. مخاطب سلایق مختلفی دارد و نمی توان سلیقه خود را به او اعمال کرد. 

مسلمی با تاکید بر نگاه تخصصی به برنامه های کودک اظهار کرد: کار کودک نیاز به متخصص دارد و باید با تجربه ترین افراد و کارشناسان را به کار گرفت. نمی توان بیان کرد که کارهای سابق بی کیفیت بودند. اکنون به کدام برنامه عروسکی، اثر ترکیبی و یا نمایشی می توان اشاره کرد که مایه افتخار است. امثال اکبر عبدی، علیرضا خمسه و یا خانم برومند دیگر کدامشان در حوزه کودک کار می کنند؟ اینها چهره های باتجربه ای هستند که مدت زیادی در حوزه کودک کار کردند ولی امروز از توانایی هایشان استفاده نمی شود.

وی یادآور شد: شبکه های تلویزیونی باید از کارهای متنوع پر باشند و چرا ما معمولا در حوزه کودک فقط به شعار اکتفا کرده ایم. کارهایی مثل «پورنگ» و «فیتیله» ۹۰ درصد مخاطب داشته است و حتی بچه ها شبکه ها را با این برنامه ها می شناختند همچنان که شبکه نسیم با برنامه ای مثل «خندوانه» و یا شبکه سه با «نود» شناخته می شود. اینها ظرفیت است و ما نباید به راحتی آنها را حذف کنیم.

این برنامه ساز حوزه کودک تصریح کرد: ما افرادی که در حوزه کودک زحمت کشیده اند به راحتی کنار گذاشته ایم. افرادی مثل شهرام لاسمی، آزاده مختاری و یا هرمز هدایت کجا هستند و به چه فعالیتی مشغولند. ما در دوره ای به سر می بریم که همه چیز تخصصی شده است و باید کودکان را به کارها جذب کنیم.

وی در واکنش به اینکه کارهای پژوهشی تاکنون کمتر در برنامه های کودک صورت گرفته است و معیار برنامه سازی در این حوزه مشخص نشده است، بیان کرد: بله ما نیاز به متخصصانی در این حوزه داریم. البته این را هم باید در نظر گرفت که دو سال و نیم حقوق ندادن به یک گروه در کار آنها تاثیر می گذارد. من سوالی را مطرح می کنم چرا افرادی که پیش از این در حرفه کودک کار می کردند دیگر در این حوزه کار نمی کنند پاسخش این است که چون زمینه ای برایشان فراهم نیست.

نگاه ها به حوزه کودک جدی نیست

کارگردان برنامه «فیتیله» با اشاره به حضور خاله ها و عموها در برنامه های کودک عنوان کرد: من از خاله ها و عموها دفاع نمی کنم بلکه از سرمایه های یک سازمان دفاع می کنم و معتقد هستم که باید اجازه داد که مخاطب خود انتخاب کند و تصمیم بگیرد. ما داشته های خود را از دست داده ایم و طرح هایی هم داشته ایم برای شبکه کودک که جوابی هم نگرفتیم. ما حتی دعوت داشتیم که «فیتیله» را در این شبکه اجرا کنیم اما به نتیجه نرسید. ما ۲۹ سال تجربه داریم و کارهای زیادی را تاکنون انجام داده ایم.

وی در واکنش به اینکه ساختارها در هر شبکه ای در حوزه برنامه سازی کودک متفاوت است، اظهار کرد: ساختار برنامه کودک برای خود تعریف خاصی دارد اما اکنون چه برنامه ای از نظر دکور، گرافیک، بازیگر و... مطرح و قوی است که بتوانیم از آن یاد کنیم.

این کارگردان همچنین درباره هنرمندانی که گاهی روی یک خط تکراری حرکت می کنند، اظهار کرد: برنامه هایی مثل «تام و جری» یا «پلنگ صورتی» را هر زمان ببینید لذت می برید و بعضی از برنامه ها هم نیازمند تفکرات جدید است مثل «کلاه قرمزی» که از دهه های پیش تا دهه کنونی ساختار آن تغییر می کند. ما به حوزه کودک نگاهی کودکانه داریم ولی باید نگاهی جدی داشته باشیم مخصوصا که باید بدانیم نسل جدید کودک نسل آینده ماست و می توان ذایقه آنها را تغییر داد. کودکی که امروز در معرض همه نوع تهدیدات قرار دارد و حتی یکی از تهدیدهای امروز فضای مجازی است که رهبری هم روی آن تاکید بسیاری دارند.

وی با اشاره به حفظ کردن برنامه هایی که به یک برند تبدیل شده اند، تصریح کرد: برنامه ای مثل «نود» همیشه ماندگاری خود را حفظ می کند و مخاطبان خود را دارد. ما باید به هنرمندان احترام بگذاریم. زحمات زیادی کشیده شده است که یک برند ایجاد شود و چطور می توان به راحتی یک برند را کنار گذاشت.

این برنامه ساز درباره برنامه هایی که در دوره ای روی موج استفاده از خاله و عمو افتادند، گفت: زمانی بودجه کافی وجود نداشت، برنامه های نمایشی کمتر شدند و به سمت استفاده از عموها و خاله ها رفتند باز هم باید ممنون آنها بود که در میان این نبود بودجه کار کردند و نگذاشتند بچه ها به سمت دیگری کشیده شوند. شرایط به گونه ای شده است که هیچ کس حاضر نیست در این حوزه کار کند. شما کدام شاعر، نویسنده، برنامه ساز و یا کارگردان را می بینید که در حوزه کودک کار کند؟ به هر حال امیدوارم با حضور آقای علی عسکری اتفاقات خوبی رخ دهد و برنامه های متنوعی ساخته شود چراکه این حق بچه هاست.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس