کد خبر 610472
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی، جمعی از علاقه، استعداد، امکانات و نیاز کشور است، گفت: قرار نیست رشته تجربی بیش از ظرفیت خود ثبت‌نام کند و یا به جهت توسعه یک رشته، رشته دیگری از بین برود.

 به گزارش مشرق، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در خصوص «هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و نارضایتی فراوان از نحوه اجرای آن»، اظهارداشت: آن چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد، با برخی حرف و حدیث‌هایی که گفته می‌شود؛ از جمله اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به سمت مدارس غیر دولتی سوق می‌دهد، متفاوت است.

وی ادامه داد: همه مدارس خاص از جمله مدارس غیردولتی، نمونه مردمی، استعدادهای درخشان و شاهد تابع هدایت تحصیلی هستند؛ یعنی باید فرم‌هایی اولویت‌ را داشته باشند و ظرفیت آنها نیز براساس ظرفیت سال قبل باشد.

زرافشان یادآور شد: اگر مدرسه غیردولتی سال قبل مجوز برگزاری 2 کلاس را داشته باشد، امسال نیز همان 2 کلاس را داراست و دانش‌آموزی می‌تواند در آنجا ثبت نام کند که اولویت رشته مورد نظر را آورده باشد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: به دانش آموزان، اولیاء و افراد دلسوز مسائل فرهنگی کشور اعلام می‌کنم که هیچگونه امتیاز و تبعیضی در این خصوص ایجاد نشده است و دانش‌آموزان براساس اولویت‌های تعیین شده و ظرفیت‌های آموزشی هدایت می‌شوند.

وی تأکید کرد: ممکن است امروز همه دانش‌آموزان ابراز علاقه کنند که برای تحصیل به هنرستان بروند، اما هنرستان‌های ما ظرفیتشان محدود است؛ سال گذشته 38 درصد دانش‌آموزان در هنرستان تحصیل کردند که این میزان در سال تحصیلی جدید در نهایت به 39 درصد می‌رسد این طور نیست که بتوانیم 50 درصد دانش‌آموزان را در هنرستان‌ها ثبت‌نام کنیم.

زرافشان در توضیح هدایت تحصیلی تصریح کرد: ممکن است دانش‌آموزان ابراز علاقه کنند که به رشته تجربی بروند؛ ظرفیت سال قبل رشته تجربی محدود بود که این از جهت دبیر و امکانات آموزشی است؛ ضمن اینکه در کنار هدایت تحصیلی توسعه متوازن قرار دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه متوازن؛ یعنی تعیین سهم برای شاخه‌ها و این نیز در رشته‌ها انجام می‌شود، گفت: به همین جهت اتفاق جدیدی نسبت به سال قبل نیفتاده است، ظرفیت‌ها همان ظرفیت بوده و قرار نیست هنرستان‌ها بیش از ظرفیت خود ثبت‌نام کنند.

وی بیان داشت: قرار نیست رشته تجربی بیش از ظرفیت خود ثبت‌نام کند و یا به جهت توسعه یک رشته، رشته دیگری از بین برود.

زرافشان در واکنش به این پرسش که «در هدایت تحصیلی به علایق دانش‌آموزان توجهی نشده است، تصریح کرد: دوره دوم متوسطه دوره نیمه تخصصی است؛ یعنی دانش‌آموزان در این دوره باید آماده پاسخگویی به تخصص‌های مورد نیاز جامعه بشوند، به همین جهت در برنامه درسی ملی گروهی از دانش‌آموزان آموزش می‌بینند تا وارد بازار کار شوند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذکر شد:گروهی دیگر از دانش‌آموزان آموزش می‌بینند تا تکنسین شده و سپس وارد بازار کار شوند؛ یک گروه نیز آموزش می‌بینند تا به دانشگاه رفته،کارشناس شده و وارد بازار کار شوند.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی با انتخاب رشته تفاوت دارد،گفت: زمانی می‌گوییم انتخاب رشته و می‌گوییم انتخاب حق فرد است، اما وقتی می‌گوییم هدایت تحصیلی ، جمعی از علاقه، استعداد، امکانات و نیاز کشور است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: فرم‌های هدایت تحصیلی اولویت‌های علاقه و استعداد دانش‌آموز را تعیین می‌کنند و در توسعه متوازن، اولویت‌های نیاز و امکانات است.

زرافشان افزود: باید بین این 4 عامل نقطه بهینه انتخاب شود تا هم به علاقه دانش‌آموز و هم به نیاز و امکانات توجه شود.

وی درخصوص «جلسه اضطراری معاونان وزارت آموزش و پرورش درخصوص هدایت تحصیلی»، اظهارداشت: الان در هر استان جلسه‌ای برای هدایت تحصیلی برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه شورای تحصیلی نیز تقریباً هر هفته جلسه دارد، جلسه اخیر نیز برای ارائه گزارش به شورای معاونان وزارتخانه بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شورای معاونان وزارتخانه هر هفته شنبه‌ها تشکیل می‌شود که هر هفته مربوط به یک موضوع است و در این هفته نیز 2 موضوع در دستور کار بود که یکی از آنها بحث هدایت تحصیلی بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس