کد خبر 609407
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

مشاور معاون رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی هیچ سازوکاری ندارد و اگر برنامه‌ای دارد ضعیف است.

به گزارش مشرق، غلامرضا عبدالوند مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار داشت: قبلاً برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مقطعی به نام «دوره راهنمایی» داشتیم.
 
وی افزود: هدایت تحصیلی در آن زمان حتی با وجود دوره راهنمایی تحصیلی هم خوب اجرا نشد، اکنون هم با توجه به نظام آموزشی کنونی 6.3.3 این موضوع خوب انجام نمی‌شود.
 
عبدالوند با تأکید بر اینکه مردم اکنون در موضوع هدایت تحصیلی حق گلایه دارند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در دوره 6 ساله ابتدایی خواندن، نوشتن و کمی حساب کردن یاد می‌گیرند و پس از آن وارد دوره 3 ساله اول متوسطه می‌شوند که در این بخش تازه کار آموزش و پرورش آغاز می‌شود.
 
وی افزود: نوجوان و جوانی که در مدرسه اطلاعات اولیه را در دوره ابتدایی فرا گرفته است وارد مقطعی خواهد شد که درخصوص آینده او تصمیم‌گیری می‌شود تا متوجه شوند چه دانشگاهی در انتظار او است و این جوان استعداد چه هنری دارد.
 
مشاور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در خصوص هدایت تحصیلی هیچ ساز و کاری ندارد و اگر دارد، ضعیف است، گفت: در دوره اول متوسطه یا همان راهنمایی سابق معلم، مدیر مدرسه، اولیا و به خصوص مشاوران باید نوجوان و جوان را دقیق زیر نظر داشته باشند تا آنها را هدایت کنند ضمن اینکه در پایان 3 سال متوسطه اول هیچ آزمون و امتحانی گرفته نشود.
 
وی تصریح کرد: وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموز باید در طول دوره 3 سال اول متوسطه مشخص شود و نه در پایان مقطع اول متوسطه؛ زیرا معلمان و مشاوران در طول مدت 3 سال بدون انجام هیچ آزمونی باید متوجه استعدادهای دانش‌آموزان شوند.
 
عبدالوند با بیان اینکه سرخوردگی و بی میلی از تحصیل معمولاً در سن هدایت تحصیلی ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بی توجهی در این مقطع به موضوع علایق تحصیلی باعث سرخوردگی می‌شود و اگر خلاف میل و علاقه دانش‌آموز این ادامه تحصیل رخ دهد دانش‌آموز در این راه طولانی کم می‌آورد و متوقف می‌شود؛ اگر به آمار ترک تحصیل‌ها هم توجه کنید اکثرا در این مقطع به علت سرخوردگی و نداشتن هدف و انگیزه بوده است.
 
وی اضافه کرد: چند عامل موثر در این مقطع حساس کارساز است که یکی خود دانش‌آموز است که همان اول کار کاملاً توجیه شود و دوم، اولیا با حضور در مدرسه از آینده تحصیلی فرزندشان در پایان سه سال دوره اول متوسطه مطلع شوند.
 
مشاور معاون رئیس جمهور در امور آموزش و پرورش با ذکر مثالی در خصوص عجله و شتاب در اجرا و استقرار نظام آموزشی جدید، عنوان کرد: در اولین سالی که نظام آموزشی جدید اجرا شد به عنوان مأمور از طرف شورای عالی آموزش و پرورش به یکی از شهرها در غرب کشور رفتم و مدیر یکی از مدارس اعلام کرد با 6 ساله شدن ابتدایی، مجبور به تبدیل نمازخانه و انباری به کلاس درس شدیم و برای جبران کمبود معلم از دفتردار و سرایداری که در حین تحصیل بود در کلاس درس استفاده کردیم.
 
وی گفت: این موضوعات نشان می‌دهد که نظام آموزشی جدید که مشکلات کنونی هدایت تحصیلی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به وجود آورده است، با عجله اجرا شد زیرا همین هدایت تحصیلی نیاز به برنامه ریزی یکساله قبلی داشت تا چنین مشکلاتی اکنون رخ ندهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • معلم ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 0
    آقا جان بنده خودم معلمم و در شهرستان هستم هدایت تحصیلی نگویید بگویید اجبار به تحصیل در رشته دلخواه ادارات وقتی دانش آموز اجازه و امکان انتخاب رشته دلخواه نداشته باشد این چه هدایتی است بلکه مجبور است برایی اجرای قانون توازن رشته ای در هر رشته ای که اداره صلاح می داند ادامه تحصیل دهد حال می خواهد دانش آموز علاقه داشته باشد یا نداشته باشد. می خواهد استعداد داشته باشد یا نداشته باشد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس