کد خبر 608970
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

بیست وهفتمین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شرایطی که بحران بر خیلی از کشورهای عربی سایه افکنده درغیاب سران دو کشور مدعی رهبری جهان عرب (عربستان ومصر) در نواکشوت پایتخت موریتانی بدون دست یافتن به نتیجه ملموسی به کار خود پایان داد.

 به گزارش مشرق، کشورهای عرب هر ساله نشست سران برگزار می کنند اما از بیشتر این نشست ها به دلایل متعددی که مهمترین آنها وجود اختلافات داخلی آنهاست، نتیجه قابل ملاحظه و تاثیرگذاری حاصل نمی شود.

درنشست شب گذشته ملک سلمان وعبدالفتاح السیسی که سران دو کشور بزرگ جهان عرب هستند حضور نداشتند وامیر قطر نیز که درحوزه سیاسی منطقه خلیج فارس به تحرک وتلاش مشهور است تنها پس از حضور چند ساعته، این نشست را ترک کرد و به فرودگاه رفت.

جهان عرب را موجی از بحران های متعدد فرا گرفته وکشورهای عراق، سوریه، لیبی، لبنان، یمن، بحرین و از همه مهمتر موضوع اشغال فلسطین بطور تکراری دراین نشست ها مطرح می شود ولی سران عرب حتی از حل کردن کوچکترین مشکل جهان عرب، عاجز مانده اند.

البته شعارهای پر طمطراق علیه رژیم صهیونیستی وحمایت از فلسطینی ها که گاهی با کمک های مالی همراه است همیشه در بندهای بیانیه پایانی این نشست ها گنجانده می شود اما اگر قرار بود اقدامی عملی برای حل این بحران ها صورت گیرد، اوضاع جهان عرب غیر از آنچه که امروز هست، می بود.

سران عرب نه تنها از موضوعات مهمی که کشورهای عربی را درگیر کرده، غافلند بلکه مسیر بیراهه را نیز در پیش گرفته اند و بطور مثال درنشست نواکشوت مهمترین بند گنجانده شده در آن موضوع 'فلسطین' و در کنار آن موضوع 'ایران' گنجانده شده است ؟! در حالی که برخی کشورهای عربی منطقه در آتش بحران می سوزند.

در نشست نواکشوت برعکس شعارهای این نشست، نه تنها به نفع مسلمانان منطقه مثل فلسطین و لبنان تصمیم هایی اتخاذ نشده بلکه از قبل برنامه ریزی شده بود تا علیه گروه حزب الله لبنان که تنها و اصلی ترین مانع برای توسعه سلطه جویی و تجاوز رژیم صهیونیستی است موضع گیری شود که 'تمام سلام' نخست وزیر لبنان با اتخاذ موضعگیری شدیدی اعلام کرد که : لبنان با هرگونه بیانیه نشست سران کشورهای عربی که حزب الله را 'گروهی تروریستی' بخواند و ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کند، مخالفت خواهد کرد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند برگزاری این نشست های پرهزینه و پرسروصدا از سوی سران عرب بخصوص به رهبری و زیر نفوذ سران سعودی هیچگاه نتوانسته مشکلات جهان عرب را حل کند بلکه تنها سیاست های دیکته شده از سوی عربستان که آن هم با سیاست های آمریکا همخوانی دارد، دنبال می کند.

سران عرب از یکسو برای محکومیت اشغال فلسطین نشست تبلیغاتی برگزار می کند ولی در عمل ژنرال های سعودی و حتی برخی دیگر از سران عرب همسایه این رژیم، دست دوستی بسوی آن دراز می کنند یا به این کشور سفر و با مسئولان بلندپایه آن دیدار می کنند که سفر انورعشقی ژنرال بازنشسته سعودی به فلسطین اشغالی را می توان از جمله این سفر ها دانست که هفته گذشته صورت گرفت.

نگاهی گذرا به سخنرانی های این نشست، نقش منفعلانه آن را بیشتر آشکار می کند که به گزیده هایی از این سخنان اشاره می شود.

در این نشست ابتدا « محمد ولد عبدالعزیز» رئیس جمهوری موریتانی در جلسه افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در نواکشوت، بر یافتن راهکار عادلانه برای حل و فصل موضوع فلسطین تاکید کرد.

رئیس جمهوری موریتانی و رئیس دوره ای اتحادیه عرب، در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نشست این اتحادیه، گفت: 'امروزه جهان عرب با مشکلات و چالش های بسیار زیادی رو به رو است که یکی از آنها موضوع فلسطین است. جهان عرب باید راهکاری عادلانه برای حل این موضوع تلاش کند'.

'شریف اسماعیل' نخست وزیر مصر نیز در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه گفت: تکامل کشورهای عربی در سایه چالش های پیش رو ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

'احمد ابوالغیط' دبیرکل اتحادیه عرب نیز روز دوشنبه اعلام کرد: بسیاری از مشکلاتی که دامن کشورهای عربی را گرفته، برآمده از اختلافات داخلی این کشورها یا متوسل شدن به قدرت های خارجی است.

ابوالغیط در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه عرب بتواند نقش گذشته خود را باز یابد و جامعه جهانی آمادگی این را داشته باشد که به دیدگاه ها و نقطه نظرات آن گوش دهد.

عمر البشیر رئیس جمهوری تحت تعقیب سودان از سوی محافل بین المللی نیز در جلسه افتتاحیه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت: خواهان راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران سوریه هستیم.

بشیر گفت: غایب بودن نماینده سوریه در این نشست، از توجه ما نسبت به بحران جاری در این کشور نخواهد کاست.

ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه در اجلاس در نواکشوت از کشورهای عربی خواست تا با فشار بر ترکیه از این کشور بخواهند تا نیروهای خود را از خاک عراق بیرون کند.
وی گفت: احترام و پایبندی عراق به اصل حسن همجواری با ترکیه به این معنا نیست که بغداد از حق تمامیت ارضی خود چشم پوشی کند.

احمد جابر الصباح امیر کویت نیز روز دوشنبه با بیان این که لجاجت رژیم صهیونیستی مانع از رسیدن صلح در منطقه شده است، تاکید کرد: در حال تلاش برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی برای بررسی مشکلات و رنج های مردم فلسطین و تجاوزهای رژیم صهیونیستی هستیم.

وی در خصوص بحران یمن ابراز امیدواری کرد که طی گفت و گوها و رایزنی هایی که در کویت درحال برگزاری است به راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران این کشور برسیم.

'عادل الجبیر' وزیر امورخارجه عربستان نیز در این اجلاس گفت: امیدواریم عراق بحران کنونی اش را پشت سر بگذارد و وحدت ملی خود را به کمک همه گروه های خود حفظ کند.

جبیر درخصوص مساله فلسطین نیز سخن گفت و افزود: مساله فلسطین یکی از بندهای ثابت اتحادیه عرب به شمار می رود.

محمد بن مبارک آل خلیفه معاون نخست وزیر بحرین نیز که نمایندگی کشورش در بیست و هفتمین نشست اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب را به عهده داشت، با اشاره به این که مساله فلسطین با وجود آن که شاهد دوران سختی است، اما مهم ترین و اصلی ترین مساله کشورهای عربی است،

بن مبارک تاکید کرد: باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا حق را به صاحبان آن (فلسطینی ها) برگردانیم .

وی افزورد: برای برگرداندن امنیت و ثبات ملت های منطقه باید تلاش بیشتری صورت گرفت و هرکس مسئولیت خود را بپذیرد.

ریاض المالکی وزیر امورخارجه فلسطین نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود: اسرائیل به ساخت شهرک نشینان به صورت سازمان یافته ادامه می دهد.

مالکی همچنین گفت: فلسطین از طرح سازش فرانسه استقبال می کند.

فایز سراج رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی نیز به نمایندگی از کشورش در اجلاس سران اتحادیه با بیان این که با وجود همه مشکلات و مسائلی که در این سال ها داشتیم، اما همچنان مساله فلسطین مساله اصلی و نخست عرب ها است، تاکید کرد: مساله فلسطین تنها در سایه تشکیل دولت مستقل فلسطین با مرکزیت قدس شریف و ایجاد صلح در این منطقه امکان پذیر است.

همچنان که از گفته های سخنرانان این نشست برمی آید به رغم برگزاری دهها نشست از اینگونه نشست ها، مشکلات جهان عرب نه تنها برطرف نشده بلکه بحرانی تر نیز شده است و کشورهای بحران سازی مثل رژیم صهیونیستی نیز از برگزاری اینگونه نشست ها نگرانی به دل راه نمی دهند بلکه از نقش منفعلانه آن، بهره برداری های سیاسی نیز می کنند.

نکته جالب توجه اینکه همان طور که از سخنان سخنرانان این نشست بر می آید همه سران کشورهای عربی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی و اقدام های غیرقانونی بین المللی آن مثل شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی اذعان می کنند و در حقیقت مشکل و عامل بحران را می شناسند ولی در عمل کاری از دست آنها برنمی آید! بلکه در پشت پرده آن کار دیگر می کنند و به روابط پنهانی با این رژیم مبادرت می ورزند ؟

رسانه های خبری جهان اخیرا گزارش های متعددی از برقراری روابط پنهانی که در این روزهای اخیر آشکارتر نیز شده است از سوی برخی کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی منتشر کرده اند.

بیست و هفتمین نشست سران اتحادیه عرب روز دوشنبه در نواکشوت پایتخت موریتانی با حضور امیر کویت، امیر قطر، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان، وزیر امور خارجه مغرب، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی، رئیس جمهوری جیبوتی، رئیس جمهوری کومور و نخست وزیر لبنان برگزار شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس