عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام گفت: برنامه تلویزیونی «ثریا» از منظر ژانر و نوگرایی یک استثناء و ویژه است و یکی از ابداعات بزرگ بچه‌های انقلاب در حوزه رسانه است.

به گزارش مشرق، شهریار زرشناس گفت: برنامه تلویزیونی «ثریا» یکی از برنامه‌های خاص صداوسیماست که از چند وجه قابل تأمل است. اول اینکه مواضع شفاف انقلابی دارد و در دهه سوم انقلاب و در شرایطی که برخی نیروهای انقلابی به حاشیه رفته‌اند، سازندگان این برنامه با روحیه‌ای آرمانگرایانه، متعهد و همچنان با روحیه جهادی اوایل انقلاب کار می‌کنند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم این برنامه تلویزیونی این است که از لحاظ  تئوریک و عمق نیز بسیار غنی است و فاخر و ارزشمند است. در حقیقت همان‌طور که گفتم بسیار عمیق و جدی است. ویژگی سوم هم که آن را جذاب می‌کند، پربیننده بودن آن است. «ثریا» این ویژگی را دارد که علی‌رغم عمیق و ژرف‌انگیز بودن، بینندگان را هم جذب می‌کند و در زمره برنامه‌های پربیننده است و این ویژگی نشان می‌دهد که سازندگان «ثریا» توانسته‌اند هم تراز حرفه‌ای بودن را رعایت کنند و هم تعهد و آرمانگرایی را با آن جمع کنند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند اگر ما در رسانه، انقلابی و یا عمیق حرف بزنیم کسی نگاه نمی‌کند و همراهی برنامه‌ها با ابتذال آنها را پربیننده می‌کند، در حالی که «ثریا» این حیطه را شکست. تأسف‌بار است که برخی سیاسیون ما این طور هستند که به ترویج تکنوکراتیک و آشتی با نظام سلطه می‌پردازند و آن را ترویج می‌کنند، در چنین شرایطی «ثریا» نماد انقلابی‌گرایی موفق صداوسیماست. مسئولان صداوسیما باید از افراد انقلابی نظیر سازندگان «ثریا» که سرفصل تازه‌ای در برنامه‌سازی ایجاد کردند حمایت کنند و آن را استمرارببخشند نه اینکه آنها را تحت فشار قرار دهند تا هویت خود را تغییر دهند.

این پوژوهشگر و نویسنده تصریح کرد: صداوسیما نباید تحت فشار سیاستمدارانی که ثریا به مذاقشان خوش نمی‌آید باشد و در مواجه با چنین فشارهایی استقلال خود را نشان دهد و برنامه‌سازانی که با این همه سختی به فکر تولید آثار انقلابی هستند را مورد حمایت خود قرار دهد.

 زرشناس:«ثریا» نماد انقلابی‌گرایی موفق صداوسیماست
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام درباره اینکه چه‌کسانی به دنبال ساخت آثاری با ویژگی‌های «ثریا» می‌روند، نیز عنوان داشت: کسانی به دنبال این ژانر می‌روند که انقلابی باشند و بخواهند از طریق رسانه روی جامعه تاثیر بگذارد و تلنگری روی جامعه بگذارد. کسانی که به دنبال قدرت هستند دنبال چنین برنامه‌هایی نمی‌روند. افرادی هم که بی‌طرف هستند این موضوعات را پیگیری نمی‌کنند. کسانی که سطحی هستند و یا نگاهشان به رسانه فقط ژورنالیستی است و به دنبال آب و نان و سرگرمی از نوع ابتذال آمیز آن هستند نیز به دنبال ساخت «ثریا» نمی روند.

وی تصریح کرد: کسانی به دنبال ابداع می‌روند که نوعی تعهد برای هنر، رسانه و ارتباطات قائل هستند و نگاه انقلابی را می‌دانند و می‌خواهند مسأله‌شناسی کنند و این نشان می‌دهد که سازندگان «ثریا» از رسانه برای تاثیرگذاری، اصلاح و تقویت روحیه انقلابی در مردم جامعه استفاده می‌کنند. پس هرکسی به دنبال ساخت اثری نظیر «ثریا» نمی‌رود،‌کسی که دل سوخته انقلابی ندارد و دل سخته نظام نیست و آزادی و حریت ندارد و البته کسی هم که استعداد ندارد به دنبال آن نمی‌رود. ولی بچه‌های «ثریا» این این ویژگی ها را دارند و توانسته اند یک برنامه موفق و متعهد بسازند و مدیران باید آنها را قدر بدانند و ارج بنهند و در صدر بنشانند.

زرشناس با بیان اینکه «ثریا» باید الگوی برنامه‌سازان قرار بگیرد، اظهارداشت: برنامه‌سازان اگر متعهد و دلسوز باشند می‌توانند در مسیر انقلاب و حمایت از آرمان‌ها گام بردارند و در چنین فضایی است که رسانه متحول می‌شود. چند سال بعد باید از برنامه‌هایی نظیر «ثریا» درس گرفت و به عنوان یک ابداع و ژانر جدید مورد بحث قرار داد و روزی که ارتباطات ما مضمون انقلابی پیدا کرد به عنوان یک درس آن را آموزش داد. چطور فیلمسازی را درس می‌دهیم؟ این برنامه هم به عنوان یک ژانر جدید در برنامه‌سازی باید آموزش دهیم. «ثریا» از این منظر استثناء و ویژه است و یکی از ابداعات بزرگ بچه‌های انقلاب در حوزه رسانه است.

این استاد دانشگاه همچنین درباره مستندهایی که گروه سازنده «ثریا» تولید می‌کنند، گفت: من پدرخوانده را به دفعات دیده‌ام و بسیار تاثیرگذار و تکان‌دهنده است و جمع کار پژوهشی با آرمانگرایی و مخاطب‌گرایی است که کار بسیار دشواری است و این کاری که بچه‌های «ثریا» کردند بسیار فوق العاده است و یک درس بزرگ به ما می‌دهد که بسیاری فکر می کنند جامعه نسبت به برنامه‌های انقلابی بی‌توجه است که اشتباه می‌کنند و اگر صدای صادقانه تعهد و انقلابی‌گرایی را بشنوند، مخاطبان بسیار آن را هم می‌بینند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس