نظر دولت این بود که برای رفع رکود سالهای 91 و 92 باید تحریم‌ها برداشته بشود و سیاست‌خارجه کشور بیش از گذشته فعال بشود که در همین راستا آقای روحانی به دکتر ظریف فرمودند که " کلید حل مشکلات کشور در شرایط فعلی سیاست خارجه است" و این نگاه دولت محترم را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، یکی از اهداف دولت یازدهم، خروج رکود اقتصادی حاکم بر کشور بود. دولت یازدهم کاهش تحریم‌ها، بهبود روابط با سایر کشورها و جذب سرمایه‌گذار خارجی را به‌عنوان راهکار خروج از رکود معرفی کرد و طی سه سال گذشته از عمر دولت یازدهم، تلاش‌های بسیاری جهت خروج از رکود با این نگاه انجام داده است. به گفته اغلب کارشناسان، رکود حاکم برفضای اقتصادی کشور، نه‌تنها برطرف نشده بلکه طی این مدت تعمیق یافته است.

 برنامه تلویزیونی ثریا این هفته با حضور افشین پروین‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت رکود اقتصادی و راهکارهای عبور از آن را بررسی کرد؛ این برنامه به دو پیشران اقتصادی یعنی مسکن و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اشاره نیز شده است و مستندهای غم‌انگیزی از وضعیت از شهرک‌های صنعتی استان تهران تهیه‌شده است تا وضعیت حاکم بر فعالیت‌های تولیدی کشور را به تصویر بکشد.

کارگران نمادی برای زنده کردن شهرک صنعتی مرده...

محسن مقصودی، مجری برنامه تلویزیونی ثریا به بیان خاطره‌ای پرداخت که طی فیلم‌برداری این مستند برای گروه مستندسازی برنامه ثریا رخ داد، وی گفت: زمانی که گروه مستندسازی برای بررسی وضعیت به این شهرک رفتند، مطلع شدند که قرار است معاون محترم رئیس‌جمهور و وزیر صنعت از این شهرک و سایر شهرک‌های اطراف بازدید کنند، یکی از شرکت‌های فعال در این شهرک گفته بود که 50 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند، این در حالی بود که فقط 7 الی 8 نفر حضور داشتند و مشغول به کار بودند، پس از پرس‌وجو از مسئول این شرکت، وی بابیان اینکه قرار است مسئولین از چند شرکت در این شهرک بازدید کنند، به همین دلیل، 40 نفر از کارگران این مجموعه به سایر شرکت‌ها فرستاده‌شده بودند تا در حین بازدید این مسئولان، نشان داده شود که خط تولید این شرکت‌ها پر است.

 

{$sepehr_media_1694643_400_300}
از نگاه مسئولین

 

{$sepehr_media_1694644_400_300}
از نگاه دوربین ثریا

مقصودی بابیان اینکه این گزارش‌ها با این هدف تهیه می‌شود تا صرفا نمایشی برای مدیران ارشد باشد چراکه آنها از وضعیت فعلی این مراکز به‌خوبی مطلع نیستند و مدیران میان دستی این نمایش‌ها را فراهم می‌کنند تا مسئولین ارشد احساس نگرانی نکنند، خاطرنشان کرد: همان روز گزارشی بسیار مثبت از صداوسیما با موضوع رکود و تعطیلی کارخانه ارج پخش شد که آن‌طور نشان می‌داد که هیچ مشکلی وجود ندارد. گرچه این دو گزارش باهم به‌شدت متفاوت است اما تکان‌دهنده است و ارزش دارد تا مسئولین صحنه واقعی را ببینند تا در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

با اولویت دادن به سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها نمی‌توان مشکلات اقتصادی و آب خوردن را حل کرد!

مقصودی خطاب به میهمان برنامه گفت: برای خروج از رکود دولت سیاست‌های متفاوتی داشته است و واقعیت این است که بعد از سه سال باید جهت‌گیری دولت در حوزه اقتصادی را ارزیابی کنیم؛ نظر دولت این بود که برای رفع رکود سالهای 91 و 92 باید تحریم‌ها برداشته بشود و سیاست‌خارجه کشور بیش از گذشته فعال بشود که در همین راستا آقای روحانی به دکتر ظریف فرمودند که " کلید حل مشکلات کشور در شرایط فعلی سیاست خارجه است" و این نگاه دولت محترم را نشان می‌دهد. همچنین بعدها در رسانه‌ها مطرح شد که تحریم‌ها باید حل بشود تا مشکلات بانکی، سرمایه‌گذاری و حتی مشکل آب خوردن مردم حل بشود! آیا فقط با این مدل اولویت دادن به سیاست خارجی و حل مشکل تحریم‌های ظالمانه می‌توان به رفع رکود در کشور پرداخت؟

مهندس افشین پروین پور، پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به سوالات مجری برنامه اظهار داشت: قبل از پاسخ به سؤال شما، باید ابتدا ریشه یابی کرد تا دلایل رکود آشکار شود. واقعیت آن است که وضعیت فعلی را می‌توان به دو گونه بیان کرد، ابتدا می‌توان گفت که رکود فعلی ناشی از سیاست‌های پولی است و یا این‌چنین می‌توان بیان کرد که رکود فعلی یک نوع تنگنای مالی است. این را هم باید بدانیم که چنین تجربه‌ای را سایر کشورهای جهان نیز داشته‌اند، راه‌حل‌هایی نیز برای آن موجود است. پس این پدیده عجیب‌وغریب نیست و در سایر کشورها نیز اتفاق افتاده است و آن‌ها توانسته‌اند بر این مشکل فائق بیایند.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

از سال 92 تا 95 رکود اقتصادی کشور عمیق شده است

وی بابیان اینکه در دولت گذشته در دوره‌ای سیاست انبساطی شدیدی وجود داشت گفت: این سیاست تا زمانی می‌تواند ادامه یابد که نتایج تورمی از خود نشان دهد. سیاستمداران در این زمان ترمز پاشیدن منابع جدید را به داخل بازار می‌گیرند. در کشور ما نیز سیاستمداران از این روش استفاده کردند و ورودی پول به جامعه را کم کردند. با فن‌های مختلفی می‌توان به این نتیجه رسید که برای مثال بالا بردن نرخ بهره بانکی نیز از روش‌های مدنظر است تا مانع خروج پول از بانک و ورود آن به جامعه بشود. مجموعه این سیاست‌ها منجر شد تا سرعت پول در جامعه کم شود؛ این روند در سال 90 الی 91 افتاد.

پژوهشگر اقتصادی با اشاره به آنکه کاهش سرعت گردش پول منجر به رکود در فعالیت‌ها اقتصادی در جامعه شد و مشکل اصلی سال‌های 92 الی 95 این است که این رکود برطرف نشده بلکه تعمیق هم شده ،گفت: نقدینگی در تولید کاهش یافت. از طرفی هم‌زمان با پمپاژ نقدینگی به جامعه، ارزش دارایی‌های حقیقی بالا رفت و منجر به کاهش بیشتر نقدینگی نیز شد، همان‌طور که در گزارش نشان داد، بخش واقعی اقتصاد ما با دو مسئله دست‌به‌گریبان است. مشکل اول، ناشی از کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش است، مشکل دوم، به دلیل کمبود تقاضا است. در این میان راهکار دولت با توجه به آنکه منابعی ندارد که به بخش تولید بدهد، بانک‌ها را به‌عنوان نهاد تأمین‌کننده اعلام کرده است.

محسن مقصودی با اشاره به صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور گفت: ایشان گفته‌اند که دولت با بانک‌ها وارد مذاکره شده است و از طرفی هم به دنبال سرمایه‌گذار خارجی است.

دولت به تعهداتی که به پیمانکاران داده است، عمل نکرده...

پروین پور پیرامون رکود حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی کشور، گفت: این رکود دو نوع است، یا کارگاه‌ها تولیدی به دلیل نبودن تقاضا با عدم تولید مواجه شده‌اند، بخشی هم ناظر به پیمانکاران است، به پیمانکاران تعهداتی از سوی دولت داده‌شده است که به این تعهدات عمل نشده است. دولت به دلیل کمبود منابع، هیچ نوع اعتباری به پیمانکاران پرداخت نکرده است، پیمانکاران هم کار را تعطیل کرده‌اند. کارگران هم‌خانه نشین شده‌اند. آنچه مهم است، این مسئله است که این مباحث تماماً داخلی هست و تنگنای مالی ایجادشده ارزی نیست بلکه ریالی است. زمانی که کمبود سرمایه ریالی است و ارزی نیست قطعاً باید به دنبال راهکاری در داخل کشور باشیم که در ادامه عرض خواهم کرد.

بانک‌ها به دلیل سوداگری گذشته، امروز با مشکل مواجه شده‌اند

مجری برنامه ثریا، بابیان اینکه در حال حاضر نقدینگی در اقتصاد افزایش‌یافته است، پرسید: پس منابعی که در بانک‌ها است کجا است؟ چرا نمی‌تواند مشکل را حل کند؟

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال گفت: با کاهش درآمد نفتی، دولت می‌گوید منابعی ندارد، از طرفی هنوز مشکلات تحریم‌ها به قوت خود باقی است و تعهدات آمریکا در برجام عملی نشده است پس وظیفه تأمین منابع مالی بخش‌های اقتصادی بر عهده بانک‌ها است. نکته اصلی بحث در همین بخش است؛ بانک‌ها به دلیل عملکرد بد در سال‌های گذشته، دچار مشکلی شده‌اند که حدود 45% الی 50 درصد منابع بانکی تبدیل به منابع منجمد شده است، یعنی بانک‌ها عملکرد اشتباهی را انجام داده‌اند و به سمت خرید دارایی‌های حقیقی با منابع خود رفته‌اند، اما در حال حاضر کسی نیست این منابع را بخرد.

منابع بانکی در زمین و برج‌های ساخته شده است

مجری برنامه بابیان اینکه این منابع به سمت خرید زمین و ساخت برج‌های تجاری رفته است پرسید: به همین دلیل منابع منجمد شده است؟

پروین پور با تأیید این مطلب گفت: این عملکرد باعث شده است که بانک‌ها می گوینده منابعی ندارند که صرف تولید کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه سوداگرانه ای که در نظام بانکی ما بوده است منجر شد که منابع به سمت مسکن و برج‌سازی برود و توانایی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات از بین برود گفت: درست است؛ یک قیمت‌گذاری بر دارایی‌های منجمد شده است که این قیمت بالاتر از ظرفیت‌های اقتصاد ما است و به همین خاطر معطل‌مانده است. دوباره بر این نکته تکید می‌کنم که ما اولین کشور نیستیم که دچار چنین مشکلی شده‌ایم، در دنیا چنین اتفاقاتی رخ داده و راهکارهایی دارد، کشورهای برزیل، کره جنوبی و آمریکا هم دچار این مشکل شده‌اند.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

آزادسازی منابع منجمد حتی به قیمت ورشکستگی بانکها در کشورهای پیشرفته

به گفته وی، در این کشورها دولت بانک‌ها را مجبور کرده است تا بانک‌ها منابع منجمد را به هر قیمت تبدیل به پول کنند، حتی مجبور شده‌اند که منابع منجمد را به زیر قیمت بفروشند ولو اینکه این اقدام منجر شود تا ارزش دارایی ها کاهش یابد و حتی منجر به ورشکستگی برخی بانک‌ها گردد. در آمریکا که معروف به کشور بانک‌ها است، چند بانک با برندهای بسیار معتبر ورشکسته شده‌اند، بر این اساس دو اقدام باید صورت گیرد، گام اول، بانک‌ها باید منابع خود را به پول تبدیل کنند که منجر به دو اتفاق می‌شود که ترازنامه بانک‌ها منفی می‌شود و برخی بانک‌ها ورشکسته می‌شوند که این اتفاق برای اقتصاد ما لازم است.

تمام قواعد نظام سرمایه‌داری را کپی‌برداری کرده‌ایم اما حتی به این قواعد هم پایبند نیستیم

مقصودی ضمن بیان اینکه بر اساس گفته شما، در کشوری همانند، آمریکا که قواعد ظالمانه اقتصادی وجود دارد، بانکی که تخلف کرد، باید ورشکسته شود، پرسید، ظاهراً ما قصد نداریم که بانک‌ها ورشکسته شوند؟ ما تمام قواعد را کپی‌برداری کردیم، اما حتی به قواعد نظام سرمایه‌داری پایبند نیستیم؟

کارشناس مسائل اقتصادی در این بخش از برنامه صحبت‌های مقصودی را تأیید کرد.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

معرفی لکوموتیوهای اقتصادی/ راهکار فراموش‌شده

مجری برنامه ضمن توضیح در مورد بخش بعدی برنامه گفت: در این بخش با معرفی لکوموتیوهای اقتصادی در جامعه، به صنایعی اشاره می‌کنیم که با حرکت آن‌ها در اقتصاد، صدها صنعت دیگر نیز در کنار آن‌ها به حرکت خواهند افتاد. یکی از آن‌ها صنعت مسکن و ساختمان است که دچار رکود عمیقی است.

دولت‌مردان امید به حل مشکلات اقتصادی از خارج از کشور نداشته باشند

مجری برنامه ثریا بابیان اینکه راهکار خروج از رکود، حمایت از ظرفیت‌های بومی و توان داخلی است، گفت: باوجود گذشت بیش از 3 سال از عمر دولت، هنوز یک سال وقت است، درصورتی‌که ما از کمک خارجی‌ها قطع امید کنیم، اگرچه از سوی دستگاه دیپلماسی کشور پیگیری می‌شود، اما دولت‌مردان امید به حل مشکلات اقتصادی از خارج از کشور نداشته باشند بلکه می‌توان باهمت بیشتر به مسائل داخلی نگاه کرد.

ناوشکن جماران محصول قطع امید از خارجی‌ها

به گفته وی، چنین تجربه‌ای را در صنایع دریایی تجربه کرده‌ایم. وی با اشاره به رمز موفقیت ارتش در ساخت ناوشکن جماران گفت: به گفته فرمانده نیروی دریایی، پس از جنگ، چون از خارجی‌ها کاملاً قطع امید شد، چنین دستاوردی محقق شد.

دولت هنوز برای تغییر راهبردش وقت دارد...

مقصودی بابیان اینکه به نظرم باید از خارجی‌ها قطع امید کرد، گفت: هیچ معجزه‌ای قرار نیست اتفاق بیافتد و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد هنوز برای تغییر راهبرد دولت وقت است. اگرچه در این سال‌ها دولت محترم به این مسائل توجه داشته است، اما لازم است تا توجه ویژه‌ای به این نگاه انجام شود.

خروج از رکود با حرکت لوکوموتیو‌های اقتصادی مثل مسکن امکان پذیر است

پروین پور با تأیید نکات مجری برنامه گفت: در بحث رکود، منابع خارجی با توجه به سازوکارهای اقتصاد ما نمی‌تواند کمکی به اقتصاد ما بکند تا زمانی که چرخش نقدینگی برمدار های متنوع می‌چرخد؛ هر نوع کمک و تزریق به منابع بانکی از کمک‌های خارجی همانند تبدیل دلار به ریال، بازهم منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود و تا زمانی که ما مکانیسم صحیحی را در چرخش اعتبار حاکم نکنیم، تزریق منابع قطعاً نتایج بدتری را به بار خواهد آورد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی صنایع مانند مسکن هیچ نیازی به کمک‌های خارجی ندارد، گفت: طبق تجربه کشورهای مختلف، راه افتادن تولید و اقتصاد، توسط بخش‌هایی به نام leading sector از رکود خارج می‌شود که همان بخش‌های لوکوموتیوها و یا بخش‌های پیش کشنده هستند. زمانی که اقتصاد دچار رکود می‌شود باید از ناحیه بخش‌های پیشرو و بخش‌های پیش کشنده، اقتصاد را به حرکت وا‌داشت. فعالیت این بخش‌ها منجر می‌شود که بخش‌های دیگری نیز به حرکت وا‌داشته شوند و راهکار اصلی ما نیز همین بخش‌هاست.

اشتباه بسته دوم سیاستی دولت

به گفته کارشناس برنامه، پس از اصلاح ساختاری بانک‌ها و آزادسازی منابع بانک‌ها، گام بعدی تزریق این منابع به بخش‌های پیش‌رونده اقتصادی است که به‌عنوان لوکوموتیوهای اقتصاد عمل کنند. اشتباه اخیر دولت طی ارائه بسته دوم سیاستی این است که سعی کرد است با تحریک تقاضا از رکود خارج شود، البته این سیاست جواب نگرفت. ما در ازای اینکه بخش‌های پیشروی اقتصاد را تحریک کنیم تقاضا را با مکانیسم غلط و محدودی تحریک کرده‌ایم و البته نتیجه هم نداشته است.

در این میان مجری برنامه تلویزیون ثریا بابیان اینکه تصمیم بر این بود که از طرف سازمان برنامه‌وبودجه که متولی این مباحث در دولت است یک نماینده در برنامه حضورداشته باشد تا این مباحث به‌صورت دوطرفه بحث شود، گفت: تا یک ساعت قبل از پخش برنامه اعلام کردند که نماینده‌ای برای حضور در ثریا نمی‌آید. البته تلاش شد تا ارتباط تلفنی با این عزیزان برقرار شود که تا این لحظه موفق نشده‌ایم.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

کاهش قیمت زمین و تورم منفی

پژوهشگر مسائل اقتصادی با اشاره به مطالبی که در اوایل برنامه گفته بود، گفت: درصورتی‌که قیمت دارایی‌های اعتباری در کشور وقتی کم بشود، یک اتفاق مهم در اقتصاد ما خواهد افتاد که در انتهای ماجرا قیمت زمین شهری کاهش پیدا خواهد کرد. این نتیجه‌اش در بخش مسکن این‌گونه خواهد شد که قیمت مسکن در اقتصاد به‌شدت افت خواهد کرد. این اتفاق منجر می‌شود تا ابتدا با تورم منفی در اقتصاد مواجه شویم، نکته دیگر آن است که تقاضاهایی که از بازار مسکن بیرون بودند و توانایی حضور در بازار مسکن را نداشتند، وارد چرخه بازار مسکن می‌شوند که این اقدام منجر به خریدوفروش و ساخت‌وساز در این بخش مهم اقتصاد کشور خواهد شد و با توجه خاصیت پیشران بودن بخش مسکن و تجربه‌های گذشته در کشور قطعاً به رشد اقتصادی خواهیم رسید.

راندمان 50% درصد معادل 100 میلیون دلار صادرات گاز

مقصودی در این بخش از برنامه با اشاره به اتفاقات اخیر و واگذاری ساخت نیروگاه به یک شرکت ترک گفت: انتقادات جدی به این بخش وارد است زیرا نیروگاه سازی یکی از نقاط قوت صنعت ما به‌حساب می‌آید که در کشورهای خارجی نیز جواب گرفته‌ایم و در برنامه هفته آینده مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت و البته در یک گفتگوی تلفنی، مهندس خوش‌گفتار، عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های سندیکای تولیدکننده برق به‌عنوان مهمان تلفنی در این برنامه شرکت کرد .

بورس کمکی به تولید نکرده و نمی‌کند

در ادامه مجری برنامه ثریا بابیان اینکه در کنار سرمایه‌گذار خارجی و نظام بانکی، لازم است که بر روی سرمایه‌گذاری مردمی هم حساب شود، گفت: بسیاری از مردم، به دو دلیل خرد بودن سرمایه‌ها و ناتوانی در انجام فعالیت‌های اقتصادی، امکان سرمایه‌گذاری ندارند اما پس‌اندازهایی دارند که نمی‌دانند، با این سرمایه‌ها چه بکنند و واقعا مردم می‌خواهند با اندک پس اندازی که دارن یک کار تولیدی راه بیاندازند که در خلال آن به کشور هم کمکی کرده باشند اما واقعا هیچ جایی نیست که در این حوزه کمک مردم کند. لازم است یک‌نهاد یا بسیج و یا غیره این سرمایه‌های مردمی را به تولید متصل کند. برای برخی حتی میزان سود این سرمایه‌گذاری نیز مطرح نیست، اثرات این فعالیت که منجر به افزایش اشتغال و. می‌شود رضایت خاطر بسیاری از صاحبان سرمایه خرد را فراهم می‌کند، از این سرمایه‌ها در نیروگاه سازی و یا میدان‌ها مشترک که بسیار پرسود هستند، می‌توان استفاده کرد و حتی مدل‌هایی همانند سهام پروژه هم تعریف شده است اما استفاده نمی‌شود.

پروین پور ضمن تأیید سخنان مقصودی گفت: ما نهادی را که کم داریم این است که بازارهای متشکل پولی بر مبنای بخش واقعی اقتصاد تشکیل شود البته همانند بورس نباید باشد، زیرا بورس درواقع نوعی قماربازی است و کمکی به تولید نکرده است و نمی‌کند. در سایر کشورها نیز بر اساس اتفاقاتی که در بخش واقعی اقتصاد نمی‌افتد، بازارها فرومی‌ریزند درصورتی‌که در بخش واقعی اقتصاد اتفاقی نمی‌افتاده است. باید نهادهایی تشکیل شود که شامل بازارهای متشکل پولی بر مبنای بخش واقعی اقتصاد باشند و همین سرمایه‌های خرد را بتواند طبق مکانیسم خوبی جمع کند ضمن اینکه منجر شود تا کمکی به اقتصاد و تولید انجام شود.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

منشا مشکلات صنایع پایین دستی، تصمیمات مسئولان است

یکی دیگر از پیشران‌های اقتصادی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است، برنامه تلویزیونی ثریا در بخش آخر برنامه گفت‌وگویی تلفنی را با نصر الله رضازاده رئیس اتحادیه سراسری پایین‌دستی پتروشیمی ترتیب داد تا پیرامون وضعیت این صنعت بحث و بررسی شود.

رضازاده پس از تأکید مجری برنامه پیرامون ارائه وضعیت صنایع پلاستیک گفت: تولید صنایع پایین‌دستی در بخش پلیمری در سال 87، برابر یک‌میلیون و هفت‌صد و شست و پنج هزار تن بوده است. در بخش صنایع پلیمری، با تصمیمات صحیحی که گرفته شد تا سال 92 به سه میلیون و پانصد هزار تن رسیده است. در شرایط رکود 2 میلیون تن افزایش تولید داشته‌ایم. منشأ بسیاری از رکودها تحریم‌های خارجی نبوده است بلکه ناشی از تصمیماتی بوده است که گرفته‌شده است. در حال حاضر هم تا تصمیماتی که منجر به وضعیت فعلی شده است اصلاح نشود، درصورتی‌که منابع مالی هم تأمین کنیم، بازهم نمی‌توانیم از رکود خارج شویم.

برنامه ثریا این هفته در بخش گپ و گفت با حضور دو مهمان ارجمند، سرکار خانم مطلق، مبتکر طرح خانه ایرانی و علی‌رضا رحیمی، مستندساز در حوزه تولید ملی بر روی آنتن سیما رفت.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

«خانه ایرانی»؛ راهکاری برای احیاء تولیدات ایرانی

در ابتدا سرکار خانم مطلق در پاسخ به این سؤال که نقش مردم در اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود کجاست؟ گفت: به نظر من مردم اصلی‌ترین نقش را دارند، اگر به سیره حضرت امام نگاه بکنید، ایشان همیشه تکیه‌شان به مردم بود که برای مثال می‌توان به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، اشاره کرد. هرکجا که مردم وارده شده‌اند، پیروزی 100% بوده است. حضرت آقا طبق فرمایشاتی که داشته‌اند، مخاطب اصلی‌شان مردم است تا مردم از تولید ملی پشتیبانی کنند، این موضوع همیشه دغدغه ما بوده است که در حال حاضر من برای تولید ملی چه‌کار می‌توانم انجام دهم؟ با یک سرمایه کوچک و خانه‌داری چه‌کار می‌توان کرد؟ ابتدا به ذهن ما رسید که در قدم اول، نشان‌های ایرانی برندهای ایرانی را شناسایی کنیم که متاسفانه در حال حاضر نشان‌های ایرانی شناخته‌شده نیستند. دومین مشکل، عدم دسترسی محصولات است.

مطلق در توضیح اینکه بر چه اساسی این نشان‌ها را گردآوری کردند، بیان داشت: بنده و همسرم، یک بانک اطلاعاتی را جمع‌آوری کردیم و نشان‌های ایرانی را با چهار خصوصیت گردآوری کردیم؛ ابتدا باید تولید ملی باشند، دوم، معیارهای اسلامی را داشته باشد، سوم، باکیفیت باشد و چهارم، قیمت مناسبی داشته باشد. اوایل به‌صورت فروش اینترنتی و یک روز فروش حضوری در هفته آغاز کردیم.

تزریق 100 میلیون تومان به تولید ملی فقط با یک میلیون تومان

ایشان با اشاره به خاطراتی که در طی مدت فعالیت خانه ایرانی مشاهده کرده‌اند گفت: ما شاهد اتفاقات بسیار جالب بودیم که افراد بسیاری از همه مناطق برای خرید کالای ایرانی از خانه ایرانی خرید می‌کردند. حتی افرادی بودند که از مناطق آزاد که دسترسی راحت‌تری به کالاهای خارجی دارند به خانه ایرانی سفارش می‌دادند. بعدازاین ماجرا، تقاضا از شهرهای مختلف برای دریافت نمایندگی وجود داشت که به لطف خدا در حال حاضر 5 شعبه در نقاط مختلف کشور داریم و 2 شعبه هم در حال افتتاح خواهند بود. در حال حاضر ما با یک سیستم پخش عمده پشتیبانی می‌کنیم. در این سیستم به‌صورت 3 هفته یک‌بار، در قالب یک کانالی محصولات را به قیمت عمده معرفی می‌کنیم و از طریق یک کانالی برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اولین مکان این فروشگاه کجا هست؟ گفت: ما یک زیرزمین مسکونی را فعلاً در اختیارداریم.

اینانلو بااینکه به‌واقع شما با کمترین‌ها چنین کاری را شروع کرده‌اید، گفت: شما با 1 میلیون سرمایه و یک زیرزمین به‌عنوان حداقل‌هایی که یک خانواده ایرانی در اختیار داشته است و یک‌همت جهادی این کار را شروع کرده‌اید؛ تا به امروز خانه ایرانی تا چه میزان به اقتصاد کشور کمک کرده است؟

مبتکر خانه ایرانی تصریح کرد: طبق برآوردی که داشتیم، طی 8 ماه فعالیت خانه ایرانی به اقتصاد کشور 100 میلیون تومان تزریق‌شده است

وی در پاسخ به این سؤال که چه ایده‌ای برای آینده مجموعه‌دارید گفت: هدف آن این است که هاپیرمارکت های بزرگی را شکل بدهیم که زمانی که یک فرد وارد آن می‌شود، با اطمینان خاطر خرید کند و دیگر نگران نباشد که آیا هرکدام از محصولات ایرانی هست یا خیر؟ نه‌تنها در تهران و نه‌تنها در اقصی نقاط کشور، بلکه برای کشورهای منطقه کشش این حالت وجود دارد؛ زیرا کیفیت محصولات ایرانی تعجب‌برانگیز است.

 روایتی تکان‌دهنده از صحنه سازی برای عبور نمایشی از رکود/ حل مشکل رکود در بانکداری کشور است نه در برجام/ دولتمردان بجای امیدواری به غرب صنعت داخلی را راه بیاندازند

در پایان مقصودی با اشاره به مشکلات تولید در کشور تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که هم چرخ "همه" سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها.

سوال پیامکی برنامه به شرح ذیل بود؛

اولویت دولت برای گشایش اقتصادی و خروج از رکود چه باید باشد؟

1)ادامه تلاش برای رفع تحریم‌ها و جذب سرمایه گذاری خاجری

2)حمایت از ظرفیت‌های بومی و توان داخلی

که 85 درصد مخاطبان سیما به حمایت از ظرفیت‌های بومی و توان داخلی رای دادند و 15 درصد به ادامه تلاش برای رفع تحریم‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    کلیه شبکه ها باید الگو برداری کنن از این برنامه
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    درود به برنامه ثریا
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    احسنت به مشرق
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    همه مشکلات اقتصادی ما ریشه در داخل داره والا خارج قابل حله
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    امان از دست بانکها امان
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    درخت از ریشه خودش کرم میندازه وقتی ما از داخل زورمون به خودمون نرسه باعث میشه غرب از ضعفمون بهره ببره
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    خب حالا باید چکارکرد؟ چکار میشه کرد؟
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر واقعا اینطوره خوب برخورد کنید
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    دم ثریا گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس