در حالی که روزنامه شرق به استقبال از تشکیل فراکسیون جدید در مجلس رفته و آن را باعث تقویت جناج دولت و اصلاح‌طلبان در مجلس دانسته، روزنامه آفتاب یزد، تشکیل این فراکسیون را باعث تهی‌کردن فراکسیون امید و رساندن تعداد اعضای آن به ۷۰ نفر تعبیر کرده است.

به گزارش مشرق، خبر اعلام شکل‌گیری یک فراکسیون جدید در مجلس دهم به ریاست کاظم جلالی باعث موضع‌گیری‌های متفاوت و گاها کاملا متناقض رسانه های اصلاح‌طلب دراین باره شده است.

امروز نیز در حالی که روزنامه اصلاح‌طلب شرق در سرمقاله خود با عنوان متارکه مبارک به استقبال از تشکیل این فراکسیون رفته و آن را باعث تقویت جناج دولت و اصلاح طلبان در مجلس دانسته، روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود با عنوان دفن اخلاق که به قلم مدیرمسئول نگاشته شده، تشکیل این فراکسیون را باعث تهی کردن فراکسیون امید و رساندن تعداد اعضای آن به 70 نفر تعبیر کرده است.

 واکنش متناقض اصلاح‌طلبان به فراکسیون جدید

در بخشی از سرمقاله شرق آمده است: زنگ پایان ائتلاف اعتدالیون با فراکسیون ولایت، هم‌زمان بود با آغاز‌به‌کار فراکسیونِ تازه‌ای از ائتلاف اصولگرایان و اعتدالیون. این کنش سیاسی منجر به افزایش قدرت دولت روحانی در مجلس می‌‌شود. اینک حسن روحانی، هم از حمایت فراکسیون نورسیده برخوردار است و هم از طرف اصلاح‌طلبان پشتیبانی می‌شود. مثلثِ دولت/ اصلاح‌طلبان/ اصولگرایان- اعتدالیون، مثلثی است که هریک از فراکسیون‌ها تلاش می‌کنند تا نسبتی دقیق و هوشمندانه با رأس آن داشته باشند. در واقع باقی‌مانده فراکسیون ولایت از این آرایش بیرون گذاشته شده است و آنها برای اثرگذاری در مجلس یا برآوردن خواسته‌هاشان ناگزیراند تن به مصالحه با یکی از این دو فراکسیون بدهند و بعید است در این کار اصلاح‌طلبان را برگزینند.

 واکنش متناقض اصلاح‌طلبان به فراکسیون جدید

 ادعای سردبیر شرق درباره تقویت جناح دولت و اصلاح طلبان با تشکیل فراکسیون جدید در حالی است که مدیرمسئول افتاب یزد نگاشته است: اکنون پس از گذشت هفته‌ها از آن ماجرا، تحولات جدید در پارلمان نشان می‌دهد که هم‌سخن آفتاب یزد مبنی بر رفتار غیراخلاقی و خراج از شئون فراکسیونی عده‌ای از نمایندگان فراکسیون امید درست بوده است و هم پیش‌بینی اینکه در آینده نه چندان دور باز هم شاهد چنین رفتارهایی به مراتب وقیحانه‌تر خواهیم بود.

تشکیل فراکسیون سوم به ریاست کاظم جلالی (دست راست لاریجانی) و حمایت‌های پیدا و پنهان برخی از وزرای دولت در سکوت حسن روحانی از تشکیل چنین فراکسیونی، بخش دیگری از پروسه از سکه انداختن فراکسیون امید در مجلس دهم است.

از همان زمانی که زمزمه‌های تشکیل این فراکسیون شنیده شد مبرهن بود که هدف، تهی کردن فراکسیون است که ریاست آن برعهده عارف است. وگرنه فراکسیون اصولگرایان که تکلیف‌اش مشخص است. اتفاقا میزان ریزش‌ها از دو فراکسیون اصلی هم این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.
 
در حال حاضر فراکسیون سوم، متشکل از سه گروه از نمایندگان است. گروه نخست نمایندگان مستقلی هستند که تمایل نداشتند به دو فراکسیون اصلی بپیوندند. گروه دوم نمایندگان اصولگرایی هستند که در فراکسیون ولایت حضور مصلحتی و ماموریتی داشتند تا بتوانند ردای ریاست را بر تن لاریجانی نمایند و محوریت کمیسیون‌ها را از آن خود کنند. آنان چون اکنون به هدف نائل شدند دیگر لزومی نمی‌بینند در فراکسیون فوق حضور داشته باشند. گروه آخر هم نمایندگان عضو فراکسیون امید هستند که اگرچه با حمایت اصلاح‌طلبان و بلیت آنان به مجلس راه یافتند اما مثل آب خوردن اخلاق را زیر پا گذاشتند و به فراکسیون سوم پیوستند.
 
از منظر کمیت نیز به نظر می‌رسد در این ماجرا متضرر اصلی فراکسیون امید است و بس. به هر حال فراکسیون ولایت یا همان اصولگرایان از اول هم بنا نبود در اکثریت باشند و این فراکسیون امید بود که ادعای اکثریت را داشت. با توجه به تشکیل فراکسیون سوم در حال حاضر فراکسیون اصلاح‌طلبان از گذشته نحیف‌تر شده و به عدد 70 رسیده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    فراکسیون جلالی....
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    آفرین بر مشرق نیوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس