مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، معتقد است برجام باعث شده سعودی‌ها شدیداً نگران اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی و هژمونی این کشور در خاورمیانه شوند.

به گزارش مشرق، بروس ریدل مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، عضو سابق شورای امنیت کاخ سفید، مشاور سابق رئیس جمهور ایالات متحده در امور مربوط به خاورمیانه و مسئول پروژه‌ی اطلاعات مؤسسه بروگینگز، معتقد است برجام باعث شده سعودی‌ها شدیداً نگران اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی و هژمونی این کشور در خاورمیانه شوند. او ادامه می‌دهد که از نگاه سعودی‌ها، برجام موجب خروج ایران از انزوا و دستیابی این کشور به منابع مالی بیشتری شده که به دولت مستقر در تهران امکان می‌دهد هژمونیش را در منطقه تقویت کند.

این سیاستگذار غربی ادامه می‌دهد نگرانی حاکمان عربستان از افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران ــ که بعد از به قدرت رسیدن ملک سلمان وارد مرحله‌ی جدیدی شده بود ــ پس از برجام شدت بیشتری یافت. به قدری که برخی تحلیل‌گران رقابت این روزهای تهران ــ ریاض را جنگ سردی می‌دانند که با کوچکترین محرکی شدیداً داغ خواهد شد. کار به جایی رسیده که یکی از روزنامه‌نگاران سعودی اقدام تروریستی در مدینه‌ی منوره را به سازمان‌های اطلاعاتی ایران نسبت می‌دهد و ترکی فیصل در اجلاس سازمان مجاهدین خلق شرکت می‌کند و رسماً از آن‌ها حمایت می‌کند و می‌خواهد که به برای تغییر حکومت ایران هر اقدامی لازم است انجام دهند.

به گفته‌ بروس ریدل، دلایل فوق نشان می‌دهد که تلاش عربستان برای براندازی نظام سیاسی ایران وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. اختلاف ایران و عربستان موجب ایجاد شکاف عمیقی در میان مسلمانان شده که روز به روز عمیق‌تر می‌شود و بر شدت درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای می‌افزاید. اوباما در جلسات مختلف تلاش کرده ملک سلمان و پسر جوانش را به آرامش دعوت کند مجابشان کند که توافق هسته‌ای با ایران را او شخصاً مدیریت کرده و قطعاً توافق خوبی است که موجب کنترل رفتار ایران می‌شود و اگر هم تعهداتش را نقض کند سعودی‌ها برای مقابله با ایران تنها نیستند و ایالات متحده نیز نگران رفتارهای منطقه‌ای ایران است و در کنار عربستان ایستاده است و خواهد ایستاد؛ ولی با وجود تلاش‌های اوباما برای بازگرداندن آرامش به منطقه، شواهد نشان می‌دهد که حاکمان سعودی هیچ علاقه‌ای به کاهش تنش با ایران ندارند.

بروس ریدل می‌گوید، جنگ احتمالی سعودی‌ها با ایران، شرایط منطقه را به مراتب وخیم‌تر از وضعیت فعلی خواهد نمود. او در یادداشت خود سعی می‌کند با بیان شدت نفرت سعودی‌ها نسبت به ایرانیان و القای قریب‌الوقوع بودن حمله‌ی نظامی یا تروریستی عربستان با حمایت ایالات متحده به ایران، مسئولین جمهوری اسلامی مجاب کند که با تغییر و تعدیل رفتارشان می‌توانند مانع از دودستگی مسلمانان منطقه و شعله‌ورترشدن آتش جنگ شوند. این در حالی است که تمامی جنگ‌های منطقه یا توسط ایالات متحده و شرکای منطقه‌ایش ــ که پس از رژیم صهیونیستی، مهم‌ترینشان عربستان سعودی است ــ به راه افتاده‌اند و یا با حمایت آن‌ها شروع شده و ادامه یافته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    حاکمیت سعودی منتظر تجزیه کشورش به چند بخش هجاز و نجران و یمن و قطیف و ... باشه
  • چراغعلی ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    این کثافت (بروس ریدل) غلط کرده!! اینها هدفشون رویارویی ایران با اعراب است. عربهای بی غیرت را تحریک میکنند تا بجای دشمن اصلی(اسرائیل) با دشمنی موهوم ستیز کنند. حالا هدف شما از ترجمه این اراجیف چیه؟
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران نیز بایدمتقابلا روی استقلال قطیف شیعه وروی کار آمدن شیعیان مظلوم بحرین و قدرت روزافزون حوثی ها در یمن سرمایه گذاری همه جانبه کند..........
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران نیز بایدمتقابلا روی استقلال قطیف شیعه وروی کار آمدن شیعیان مظلوم بحرین و قدرت روزافزون حوثی ها در یمن سرمایه گذاری همه جانبه کند..........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس