«عدالت» شعار اصلي و محوري نظام جمهوري اسلامي است. اين شعار شاخص اصلي براي سنجش حركت نظام و مسئولان آن در مسير صحيح مبني بر مباني، اصول، آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي مي‌باشد.

به گزارش مشرق، دکتر یدالله جوانی در سرمقاله روزنامه جوان نوشت:
 
«عدالت» شعار اصلي و محوري نظام جمهوري اسلامي است. اين شعار شاخص اصلي براي سنجش  حركت نظام و مسئولان آن در مسير صحيح مبني بر مباني، اصول، آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامي مي‌باشد. ساده‌زيستي مسئولان و كارگزاران نظام و برخورداري آنان از بيت‌المال در حد متعارف، يكي از نشانگان اصلي در حركت مبتني بر عدالت‌محوري مسئولان و كارگزاران است.
 
بديهي است كه هر نوع فاصله گرفتن از ساده‌زيستي و برخوردار شدن‌ غيرمتعارف از بيت‌المال و سوگيري به سمت يك زندگي اشرافي توأم با تجمل‌گرايي و عافيت‌طلبي، نتيجه‌اي جز «ذبح عدالت» به عنوان اصلي‌ترين شعار انقلاب و نظام اسلامي در پي نخواهد داشت.
 
انبياي الهي و ائمه معصومين كه مناديان عدالت بودند، همگي از زيست ساده و به دور از اشرافيت برخوردار بودند. دليل ساده‌زيستي مسئولان در يك نظام ديني بسيار روشن است. در نظام اسلامي و اكنون در جمهوري اسلامي، كارگزاران و مسئولان كشور بايد بر قلوب مردم حكومت كنند و اين امر ممكن نيست، مگر اينكه آنان سطح زندگي خود را در تراز زندگي توده‌هاي مردم و اقشار متوسط به پايين جامعه قرار دهند.
 
حضرت امام خميني(ره)، محبوب توده‌ها بودند و بر قلب‌ها حكومت مي‌كردند. مردم ايران با تمام وجود پذيراي امام(ره) بودند و به صدق جمله آن عزيز سفر كرده كه فرمود «به من خدمتگزار بگوييد بهتر است تا رهبر بگوييد» ايمان داشتند زيرا مردم ساده زيستي امام(ره) را مي‌ديدند. زندگي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي هم مانند زندگي رهبر كبير انقلاب اسلامي، يك زندگي كاملاً ساده و چه بسا بسيار پايين‌تر از زندگي اقشار متوسط جامعه و به دور از هر نوع اشرافيت و تجمل‌گرايي است.
 
از آنجا كه رفتن كارگزاران، مسئولان و مديران در جامعه اسلامي به سمت شكل دادن به يك زيست اشرافي براي خودشان علاوه بر تعارض داشتن با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، يك تهديد جدي براي موجوديت نظام به حساب مي‌آيد، مبارزه براي جلوگيري از شكل‌گيري چنين پديده‌اي از امور واجب و ضروري است.
 
بررسي‌هاي تاريخي با تحليل محتوايي تمامي بيانات و پيام‌هاي مقام معظم رهبري، نشان مي‌دهد كه معظم‌له با حساسيت بسيار بالايي طي 27 سال گذشته به اين موضوع نگريسته، همواره هشدارهاي لازم را به مسئولان داده و از آنان ضمن رعايت ساده‌زيستي، مبارزه با شكل‌گيري زندگي‌هاي اشرافي و مسرفانه در مجموعه‌هاي تحت امرشان را مطالبه كرده‌اند.

ديدگاه‌ها، مواضع و رفتار رهبر فرزانه انقلاب اسلامي طي اين سال‌ها، به گونه‌اي بوده كه مي‌توان معظم‌له را پرچمدار مبارزه با زندگي اشرافي كارگزاران و مسئولان نظام دانست. به عبارت ديگر مي‌توان گفت سيره نظري و عملي ايشان در اين خصوص حجت را براي همگان اعم از كارگزاران و مردم تمام كرده است.
 
ايشان حق رهبري و ولايت را ادا كرده‌اند و اگر امروز با پديده‌هاي تلخي چون حقوق‌هاي نجومي و برداشت‌هاي نامتعارف و نامشروع از بيت‌المال مسلمين از سوي عده‌اي محدود از كارگزاران نظام مواجه هستيم، هيچ عذر و بهانه‌اي از آنان و مسئولان بالاي سر آنان پذيرفته نيست و بايد با خائنان به بيت‌المال و كساني كه در اين مسير كوتاهي كرده‌اند، برخوردي جدي صورت گيرد.
 
اين حقو‌ق‌هاي نامتعارف، صداي پاي زندگي اشرافي مسئولان است كه بايد خطر آن را جدي گرفت. زندگي اشرافي مسئولان در امتداد توطئه‌هاي دشمنان انقلاب و نظام اسلامي، مي‌تواند به مثابه زدن تير خلاص بر هويت ديني انقلاب و نظام باشد.
 
با توجه به اهميت موضوع، در ادامه مواردي از بيانات مقام معظم رهبري طي سال‌هاي گذشته در خصوص پرهيز از زندگي اشرافي و رفتن مسئولان نظام به سمت چنين زندگي‌هايي، بازخواني مي‌شود:

الف- اعتماد مردم با رعايت بيت‌المال و ساده زيستي جلب مي‌شود: «مردم بايد به من و شما اعتماد داشته باشند، اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتيم، به فكر زندگي شخصي خودمان افتاديم، دنبال تجملات و تشريفاتمان رفتيم، در خرج كردن از بيت‌المال هيچ حدي براي خودمان قائل نشديم و هرچه توانستيم خرج كرديم، مگر اعتماد مردم باقي مي‌ماند؟ مگر مردم كورند؟ ايرانيان هميشه جزو هوشيارترين ملت‌ها بوده‌اند، امروز هم به بركت انقلاب از هوشيارترين‌ هايند؛ از هوشيارها هم هوشيارترند. آقايان! مگر مردم نمي‌بينند كه ما چگونه زندگي مي‌كنيم؟ (بيانات در جمع كارگزاران نظام 1370/5/23)

ب- نگاه «طعمه بودن» به مسئوليت‌ها نداشته باشيم: «در اينجا (جمهوري اسلامي) اين مسائل بايد به چشم يك مسئوليت و وظيفه  محض تلقي شود.

 به عنوان يك كار تلقي نشود؛ كاري كه سخت است و هرچه بالاتر مي‌رود سخت‌تر هم مي‌شود. بايد به عنوان يك مسئوليت و يك تعهد به آن نگريسته شود. نه اينكه وقتي امكانات پيدا كرديم آن را براي تهيه لوازم رفاه شخصي، تشريفات، اسراف‌ها و تجملات و غيره، بهترين فرصت‌ها تلقي كنيم. چه نمايندگي مجلس باشد چه سمتي در دستگاه‌هاي عالي دولتي باشد، چه مسئوليت‌هاي بالاي  نظامي باشد، چه مسئوليت‌هاي بالاي قضايي، تفاوتي نمي‌كند، نبايد به اين امكانات به عنوان يك طعمه و يك غنيمت نگاه شود و بگوييم حالا كه رسيديم، پس ديگر بهره‌برداري كنيم! همه چيز بايد از روي حق، از روي حساب و با روحيه بي‌اعتنايي به زخارف دنيا باشد. اگر چنين شد راه و حركت را آسان خواهد كرد.» (بيانات در ديدار كارگزاران نظام 1371/10/17)

ج- مسئولان دندان لذايد دنيايي را بايد بكشند: «(مسئولان) اين خدمت و اين مسئوليت را براي بهره دنيايي خودشان نخواهند. افراد مسئول در اين نظام بايد دندان لذايد بي شماري را بكنند و از خيلي لذت‌ها بايد بگذرند.» (بيانات در ديدار جمعي از روحانيون 1372/3/26)

هـ - مسئولان خودشان را با مردم ضعيف بسنجند نه با برخوردارها: «مسئول و يك صاحب منصب در نظام اسلامي و نظام حق، نبايد طوري زندگي كند كه باب اعيان، اشراف و متمكنان و برخورداران جامعه يا مسئولان كشورهاي غيراسلامي است. اين فرهنگ غلطي است كه هر كس در مسئوليت‌هاي دولتي به مقام و مسئوليتي رسيد، بايد فلان طور خانه يا فلان طور وسيله رفت و آمد يا فلان طور امكانات زندگي داشته باشد. نه... در نظام اسلامي است كه بايد (مسئولان) خودشان را با مردم ضعيف بسنجند نه با برخورداران جامعه.» (خطبه‌هاي جمعه 1379/9/25)

و- اشرافي‌گري مسئولان حركت براي عدالت را كند مي‌كند: «ما براي اجراي عدالت آمده‌ايم... از جمله چيزهايي كه روند حركت به سمت عدالت را در جامعه كند مي‌كند، نمود اشرافي‌گري در مسئولان بالاي كشور است. از اين اجتناب كنيد.» (بيانات در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت 5/6/1380)
 
ز- با تبعيض و جمع ثروت شخصي مسئولان بايد مبارزه كنيم: «در نظام اسلامي، مركز قدرت و كساني كه دستگاه‌هاي مختلف و مديريت‌ها و امضاها را در اختيار دارند، بايد به جمع ثروت شخصي براي خود به عنوان يك گناه نگاه كنند. اگر اينطور شد، آنگاه دست‌ها و دامن‌ها پاك خواهند ماند؛ والا اگر مسئولي كه فلان تجارت خارجي و فلان مناقصه بزرگ در اختيار اوست، فلان پروژه مهم و پرخرج زير امضاي اوست و فلان صندوق پول زير كليد اوست، به خودش اجازه دهد براي منافع شخصي و جمع‌آوري ثروت براي خود يا نزديكانش، از اين امكان كه متعلق به كشور و مردم است استفاده كند، همان چيزي اتفاق مي‌افتد كه در كشورهاي دچار سيستم‌هاي ظالمانه در گذشته و امروز در دنيا اتفاق افتاده است، يعني ثروت در يك نقطه متمركز خواهد شد و جمع كثيري دچار محروميت و فقر خواهند گرديد. اين تبعيض است؛ اين چيزي است كه اسلام براي مبارزه با آن آمده است. ما هم كه مدعي اسلام هستيم بايد با آن مبارزه كنيم.» (بيانات در ديدار مردم 1381/7/30)

ح- اشرافي‌گري در جمهوري اسلامي ممنوع است: «ملت ما قرن‌هاي متمادي خوي اشرافي‌گري را استبداد و ديكتاتوري را در حاكمان نابحق اين كشور تجربه كرده و دوران جمهوري اسلامي ديگر نمي‌تواند اينجور باشد.» (بيانات در دانشكده علوم دريايي نوشهر 1388/7/14)
 
د- در راه پيشرفت اشرافي‌گري مسئولان ممنوع است: «در راه پيشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتي ممنوع است، غفلت ممنوع است، اشرافي‌گري ممنوع است، لذت‌جويي ممنوع است، به فكر جمع كردن زخارف دنيا افتادن براي مسئولان ممنوع است. با اين ممنوعيت‌هاست كه مي‌توانيم به قله برسيم.» (بيانات در مراسم رحلت امام خميني(ره) 1393/3/14)

آري، اگر طي سال‌هاي گذشته مسئولان كشور، تدابير، دستورات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص ساده‌زيستي و رعايت بيت‌المال را جدي گرفته بودند و بر مبناي آن عمل مي‌كردند امروز شاهد پديده تلخ و شوم دست‌اندازي تعدادي از مسئولان به بيت‌المال و برداشت نامشروع تحت عنوان حقوق و مزايا نبوديم.

حال كه اين اتفاق تلخ رخ داده، مسئولان قواي سه‌گانه بايد به تعهدات اسلامي و قانوني خود عمل كرده و بر اساس تدبير معظم‌له مبني بر پيگيري و برخورد قاطع با صاحبان حقوق‌هاي نجومي برخورد كنند.

مطالبه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي كه همانا مطالبه ملت ايران است، بسيار روشن است. معظم‌له در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر در همين خصوص با توصيف حقوق‌هاي نجومي به «برداشت‌هاي غيرمنصفانه و ظالمانه از بيت‌المال» و تصريح بر اينكه «اين برداشت‌ها نامشروع است، اين برداشت‌ها گناه است، اين برداشت‌ها خيانت به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است»، از مسئولان چنين خواستند: «اينجور نباشد كه ما سروصدا بكنيم و بعداً قضايا را تمام بكنيم و به كلي به دست فراموشي بسپريم. بايد دنبال بشود. خوشبختانه رئيس‌جمهور محترم و رؤساي دو قوه ديگر متعهد شده‌اند كه اين مسئله را دنبال كنند با جديت دنبال بشود، دريافت‌هاي نامشروع بايد برگردانده بشود و اگر كساني بي‌قانوني كرده‌اند مجازات بشوند و اگر سوءاستفاده از قانون هم شده است بايستي اينها را از اين كارها بركنار بكنند، اينها كساني نيستند كه لياقت اين را داشته باشند كه در اين مراكز قرار بگيرند.»
 
به طور قطع تنها راه مقابله با اشرافي‌گري مسئولان، عمل بر مبناي دستورات و ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و از جمله دستورات ايشان براي برخورد با صاحبان فيش‌ها و حقوق‌هاي نجومي است. اكنون ملت هوشيار ايران با چشماني باز به نظاره نشسته‌اند و منتظر عمل مسئولان براساس اين دستورات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس