علني شدن استقرار چند فروند جنگنده روسي در پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان و برخي از رسانه‌هاي داخلي داشت.

به گزارش مشرق، یدالله جوانی در روزنامه جوان نوشت: علني شدن استقرار چند فروند جنگنده روسي در پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان،  بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان و برخي از رسانه‌هاي داخلي داشت. در ميان اين بازتاب‌ها، جرياني به صورت فعال مشاهده شد كه قصد داشت با بهره‌گيري از اين موضوع القا نمايد كه جمهوري اسلامي برخلاف اصول نه شرقي نه غربي و قانون اساسي، پايگاه نظامي در اختيار خارجي‌ها قرار داده است. با توجه به اينكه سياست نه شرقي، نه غربي از سياست‌هاي ثابت نظام اسلامي بوده و اين نوع شبهه‌افكني‌ها مي‌تواند در صورت پاسخ ندادن، پيامدهاي منفي روي آحادي از جامعه داشته باشد، ذكر نكاتي در اين خصوص ضروري است:

1 ـ به طور قطع جمهوري اسلامي، هرگز در اختيار هيچ قدرت خارجي پايگاه نظامي (آنگونه كه در كشورهاي تحت سلطه مشاهده مي‌شود) قرار نخواهد داد. اكنون برخي از كشورهاي قدرتمند جهان كه داراي سابقه استعمارگري هستند، در گوشه و كنار جهان پايگاه نظامي ايجاد نموده‌اند و از طريق اين پايگاه‌ها، سياست‌ها، اهداف و برنامه‌هاي خود را به پيش مي‌برند. هم‌اكنون امريكايي‌ها، انگليسي‌ها و فرانسوي‌ها، در چندين كشور منطقه مانند عربستان، امارات، اردن و قطر داراي چنين پايگاه‌هايي هستند. در ايران قبل از انقلاب، امريكايي‌ها پايگاه‌هايي را در داخل خاك ايران در اختيار داشتند. اين نوع پايگاه‌ها، معمولاً نه تنها هيچ نوع ارتباطي با منافع و امنيت كشورهايي كه در آن قدرت‌ها پايگاه زده‌اند ندارد، بلكه در تعارض با منافع آن كشورها بوده، صرفاً تأمين‌كننده قدرت‌هاي خارجي خواهد بود.

طبق قانون اساسي جمهوري اسلامي، دولت ايران مجاز به در اختيار قرار دادن چنين پايگاه‌هايي به قدرت‌هاي خارجي نيست.
2 ـ استقرار چند فروند هواپيماي جنگنده روسي در پايگاه هوايي نوژه، در چارچوب يك همكاري مشترك و براساس توافق و در راستاي مبارزه با گروهك‌ تروريستي داعش انجام گرفته است. تفاوت اساسي و ماهوي بين قرار دادن پايگاه نظامي در اختيار قدرت خارجي و همكاري‌هاي مشترك كه به صورت مقطعي بين دو يا چند كشور براي دفع يك تهديد و خطر انجام مي‌شود، وجود دارد.

3 ـ خطر داعش، يك خطر جدي براي امنيت جهان اسلام و تمامي كشورهاي آسيايي به حساب مي‌آيد، گروهك‌هاي تروريستي و از جمله داعش، به صورت حساب‌شده از سوي كشورهاي غربي با محوريت امريكا در منطقه غرب آسيا و به ويژه كشورهاي سوريه و عراق، با اهداف خاص شكل گرفتند. بديهي است كه تمامي كشورهاي در معرض اين خطر، با يكديگر جهت دفع اين خطر همكاري مشترك داشته باشند. جمهوري اسلامي با اين منطق به كمك مستشاري در سوريه و عراق روي آورد كه اگر با تروريسم در اين دو كشور مبارزه نكند، روزي در داخل ايران بايد با همين تروريست‌هاي ساخته و پرداخته غرب و از جمله داعش مبارزه كند. همين نوع خطر را روس‌ها احساس مي‌كنند. روس‌ها به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه اگر تروريست‌ها را داخل سوريه و عراق دفن نكنند، به زودي بايد با آنها در حوزه امنيت ملي خود و در كشورهايي چون تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، چچن و حتي داخل مسكو مبارزه نمايند.

4 ـ كساني كه اين روزها تصور مي‌كنند جمهوري اسلامي از اصل نه شرقي، نه غربي عدول كرده و پايگاه نظامي در اختيار روس‌ها قرار داده، گويا در اين سال‌ها خواب بوده‌اند و هيچ درك درستي از تحولات منطقه و جهان در سال‌هاي اخير ندارند. بر اين اساس به ايران و روس، با همان نگاه سابق مي‌نگرند. واقعيت اين است كه اكنون جمهوري اسلامي به يك قدرت واقعي، برتر و تعيين‌كننده در منطقه تبديل شده و در آستانه تبديل شدن به يك قدرت مؤثر بين‌المللي قرار دارد. يكي از مهم‌ترين و قاطع‌ترين دلايل براي اين نوع نگاه به جمهوري اسلامي، قدرت ائتلاف‌سازي ايران در منطقه براي مقابله با تهديدات منطقه‌اي است. همانطور كه اشاره شد، گروهك‌هاي تروريستي در منطقه و به ويژه در كشور عراق و سوريه، از سوي شبكه استكبار به سركردگي امريكا و شبكه صهيونيسم به سركردگي رژيم صهيونيستي با كمك متحدين منطقه‌اي آنان به وجود آمدند. بحران‌آفريني در سوريه با استفاده از اين گروه‌هاي تروريستي، با هدف تغيير در ترتيبات منطقه‌اي و شكل‌دهي به خاورميانه بزرگ و هموار كردن مسير براي گسترش ناتو به شرق انجام گرفت. كشوري كه توانست در سوريه براي مقابله با اين تهديد مشترك براي بسياري از كشورها و ملت‌ها در منطقه، ائتلاف واقعي مبارزه با تروريسم به وجود بياورد، ايران بود.

اگر كمك‌هاي مستشاري ايران نبود، به اعتراف خود سوري‌ها حكومت سوريه سقوط مي‌كرد. همين اتفاق در عراق براي دولت اين كشور رخ مي‌داد. ايران در سوريه موفق شد محور ائتلاف مبارزه با تروريسم شود. حزب‌الله لبنان، دولت عراق، مبارزان افغاني در قالب لشكر فاطميون و عشاير عراق، همگي با محوريت ايران در كنار ملت، دولت و ارتش سوريه قرار گرفتند و عرصه را براي تروريست‌ها تنگ ساختند. ورود روس‌ها به اين ائتلاف، به پيشنهاد ايران بود. روس‌ها هم براي دفع يك خطر قطعي كه امنيت ملي آنها را نشانه رفته بود، وارد اين ائتلاف شدند. ارائه تسهيلات و خدمات پروازي به چند فروند جنگنده روس براي مبارزه با داعش در پايگاه نوژه همدان از چنين منطقي برخوردار است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    این آقایان معترض به استفاده موقت چند فروند هواپیمای جنگی روسیه از پایگاه هوایی نوژه که در ظاهر دلواپس خدشه دار شدن استقلال ایران و نقض قانون اساسی ما هستند چطور در برابر اجازه بازرسی سرزده جاسوسان آژانس اتمی از مراکز نظامیمان سیب زمینی شده اتد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس