کد خبر 614543
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۰

همان گونه که بسیج در فتنه های سیاسی مثل سال ۷۸ و ۸۸ برای حفظ نظام وارد عرصه شد و با جان و دل از حریم ولایت و نظام اسلامی دفاع کرد، در مسایل اساسی و آرمانهای انقلاب مانند ساده زیستی نیز باید در صف اول باشد

به گزارش مشرق،یکی از یادگارهای مهم و نورانی حضرت روح‌الله شجره طیبه بسیج مستضعفین است. برای شناخت دقیق ماهیت و نیز وظایف و اهداف تشکیل بسیج، بهترین منبع پیامی است که باغبان این شجره طیبه در آذر ماه سال 1367 صادر فرمودند.

یکی از ویژگیهای مهمی که حضرت امام خمینی در این پیام بر آن تاکید دارند این است که بسیج باید مروج اسلام ناب باشد. لذا به تشکیلات بسیج طلبه و دانشجو ماموریت می‌دهد تا چارچوبهای اصیل اسلام ناب را در اختیار سایر اقشار بسیج قرار دهند و ترویج کنند. در کلام حضرت امام اسلام ناب دارای ویژگی‌هایی از قبیل ساده‌زیستی و مخالفت با اشرافیت می‌باشد.

چنانچه حضرت امام(ره) در بیان ویژگی‌های اسلام ناب محمدی(ص) می‌فرماید شخصی متصف به اسلام ناب می‌باشد که دارای این خصوصیات باشد: «متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- باشند»

از سوی دیگر حضرت امام اسلام امریکایی را این گونه معرفی می‌نماید: «افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی‏درد، اسلام منافقین، اسلام راحت‌طلبان، اسلام فرصت‌طلبان، هستند». (صحیفه امام: ج‏21، ص11)

حضرت امام همین ویژگی‌های اسلام ناب را برای بسیج بر می‌شمرد و در پیام خود مرقوم می‌دارند: «بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌یافتگان آن ، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند»

آنگاه ایشان در بیان انتظارات خویش از بسیج این گونه می‌فرماید: «ملتی که در خط اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله- و مخالفت با استکبار و پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر، ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.»

در سال‌های تشکیل بسیج، مبارزه با استکبار از ویژگی‌های شاخص و بارز بسیج بوده است و شاید امروزه همگان بسیج را با مبارزه با شیطان بزرگ یعنی امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی می‌شناسند و در این راه بسیجیان بسیاری حتی به مقام شهادت و جانبازی نیز رسیده‌اند. امروز نفرت از مستکبرین عالم در دل بسیجیان موج می‌زند و به تعبییر امام خامنه‌ای ملت عاشق مبارزه با صهیونیستها هستند.

اما به نظر می‌رسد در بعد مبارزه با پول‌پرستی و تحجرگرایی و به خصوص پول‌پرستی در بسیج توفیق چندانی نداشته است و با وجود اینکه اکثر بسیجیان خود از نیروهای مخلص و طبقه پایین و مستضعف جامعه هستند اما هنور اراده و برنامه‌ای در بسیج برای مبارزه با پول‌پرستی و ویژه‌خواری شکل نگرفته است.

در این ایام که مباحث اشرافی‌گری و حقوق‌های نجومی برخی مدیران و مسئولین غصه به دل امام مسلمین و مومنین نموده است، جای خالی حضور بسیج به روشنی حس می‌شود.

حضرت امام خمینی در همان پیام تاکید می‌کند: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید؛ والا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.» در عرصه امنیت و عزت ملی به روشنی این مطلب امام را حس می‌شود و امروز به خاطر تفکر بسیجی در عرصه دفاعی و انتظامی کشور با وجود تمام برنامه‌ریزیهای دشمنان آنها جرات تعرض به کشور را ندارند. این قاعده باید در تمام عرصه‌های کشور عملی گردد که اگر تفکر بسیجی حاضر نباشد باید منتظر حادثه ماند! امروز در بحث‌های حقوق‌های نجومی به خوبی این بحث روشن است اگر حادثه یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب فاجعه‌ای در حال رخ دادن است به این دلیل است که تفکر بسیجی و نیز بسیجیان در این عرصه‌ها حاضر نیستند. مدیر بسیجی نه تنها خود دنبال حقوق نجومی نیست، بلکه بدلیل روحیه مبارزه با پول‌پرستی اگر مسئول این چنینی را نیز ببیند بر نمی‌تابد و چون وظیفه خود را امر به معروف و نهی از منکر و نیز حفظ نظام اسلامی می‌داند با این منکر بزرگ که به تعبیر صریح رهبری یک فعل حرام و نامشروع است به شدت برخورد می‌کند.

متاسفانه باید گفت در پاره‌ای از موارد با جابجایی اولویت‌ها نتوانسته‌ایم در این عرصه‌ها موفقیت چندانی شاهد باشیم.

مقام معظم رهبری در آذر ماه سال 1379 در خطبه‌های نماز جمعه به روشنی مساله امر به معروف را تبیین فرمودند و اعلام کردند: «البته امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که باز مهمترینش حوزه مسؤولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسؤولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه باید از آنها بخواهند. این مهمترین حوزه است. ... نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست. تا می‌گوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسّم می‌شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء دهم است.»

چنانچه ملاحظه می‌شود اولویت دهم و اول جابجا شده و مساله پوشش برای برخی افراد تبدیل به اولویت اول گردیده است و در این بین برخی مسئولین هم که باید با زبان تند نهی از منکر مردم و مومنین مواجه می‌شدند از این تغییر اولویت شادمان و حتی مروج آن نیز بوده‌اند! از آن سو برخی هم غافلانه در دام این عده افتاده‌اند!

مقام رهبری همچنین در نوروز سال 1394 در حرم رضوی ضمن اشاره به همین فرمایش خود فرمودند: «بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ ... معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ ... حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگ‌ترین معروف است.» در این فرمایشات هم حفظ نظام اسلامی بالاترین معروف و به تعبیر دیگر تضعیف نظام اسلامی بالاترین منکر عنوان شده است و در بحثی مانند حقوق‌های نجومی همان گونه که رهبری معظم در عید فطر سال جاری فرمودند این امر موجب سلب اعتماد مردم از نظام و در نتیجه تضعیف آن منجر شده است.

همان گونه که بسیج در فتنه های سیاسی مثل سال 78 و 88 برای حفظ نظام وارد عرصه شد و با جان و دل از حریم ولایت و نظام اسلامی دفاع کرد در مسایل اساسی و آرمانهای انقلاب مانند ساده زیستی و زهد و مبارزه با پول‌پرستی مدیران و مسئولان نیز باید در صف اول باشد و حلقوم حرام خواران را به شدت بفشارد و به تعبیر حضرت امام خمینی با این زالوصفتان برخورد نماید، آن هم برخوردی از نوع برخورد مردمی و فشار افکار عمومی که امروزه نشان داده شده است از هر نوع برخوردی برای مدیران بدتر است. همچنین باید با شدت و حدت از مسئولین امر برخورد قضایی با این مفسدین و حرامخواران را مطالبه نماید.

لذا شایسته است در راستای عمل به فرمان جهاد کبیر رهبری معظم در راستای روشنگری و عمق بخشی به شعارهای انقلاب مسئولین بسیج چنین مباحثی را در طرح صالحین و مباحث روشنگری خود پیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مهدی عامری-پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیدحبیب عرب باقری ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    بسیج همونطورکه حضرت آقافرمود(شجره طیبه اس )ومانندنهالی پاک سرشت که دارای توان بی انتهادرهمه زمینه هاازجمله سازندگی فرهنگی و....است والبته درمسیررشدوتعالی قرارداره که نمونه بارزاون تشکیل حلقه های صالحین وبه زعم بنده بزرگ ترین عملیات مهندسی اعتقادی که درمیان صدهاتزبودجه وزمان بر بعد از انقلاب برخی ها; بدورازهرگونه ژست واسراف بیت المال کلیدزده شدواین خودسنگری یرای دفاع ازآفت وریزش و معبری برای رویش وگسترش تفکربسیج مستضعفین که آرمان آن دوری جستن ازهرگونه اشرافی گری وظاهرپرستی وبرکات اون اقتصادمقاومتی ومدیران رجایی مسلک بوده وخواهدبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس