کد خبر 602801
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده ٬ترکیه را 'دشمن ملت' سومالی خواند و نظامیان صلحبان ترک را به غارت منابع این کشور متهم کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، احمد دیری سرکرده گروه تروریستی الشباب سومالی در پیامی رادیویی گفت: هدف نظامیان ترکیه در سومالی بیشتر غارت و چپاول منابع است تا کمک.

این نخستین پیام صوتی دیری از زمان به دست گرفتن سرکردگی این گروه تروریستی پس از جانشینی سلفش است که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سپتامبر 2014 کشته شد.

دیری در این پیام 44 دقیقه ای که در شبکه های اجتماعی منتشر و توسط ایستگاه رادیویی همین گروه تروریستی پخش شد، نیروهای صلحبان خارجی را به نقض گسترده حقوق بشر علیه غیرنظامیان متهم کرد.

وی ضمن متهم کردن ترکیه به حمله اقتصادی به سومالی، تصریح کرد: دولت ترکیه دشمن ملت ما است و به خاطر مداخله نظامی آنکارا، اقتصاد سومالی در ورشکستگی کامل قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه افزود: ترکیه طی سال های اخیر، نقش پررنگ تری را در سومالی بر عهده گرفته است. شرکت های ترک اداره بندر و فرودگاه های اصلی سومالی را در دست دارند.

رجب طیب اردوغان در ماه ژوئن (خرداد/تیر) به موگادیشو سفر کرد و ضمن انعقاد چندین توافقنامه، از گشایش یکی از بزرگترین سفارتخانه هایش خبر داد.

نیروهای صلحبان سازمان ملل در سومالی موسوم به آمیسام در سال 2007 به این کشور اعزام شدند. هدف از این اقدام ٬دفاع از دولت موگادیشو در مقابل حمله های الشباب عنوان شد.

ماه گذشته اوگاندا که با 6 هزار و 200 نظامی، بزرگ ترین شریک آمیسام است، تهدید کرد که تا پایان سال 2017 نیروهایش را از سومالی خارج می کند، اما چندی بعد، از این تصمیم منصرف شد.

کنیا نیز در سال جاری میلادی و پس از آن که اتحادیه اروپا کمک مالی اش را تا 20 درصد کاهش داد، اعلام کرد که سه هزار و 700 نظامی اش را از سومالی خارج می کند. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کمک کنندگان مالی به صلحبانان مستقر در سومالی، استدلال کرد که کشورهای آفریقایی باید بخش اعظم پرداخت دستمزد نیروهای صلحبان را بر عهده بگیرند.

گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده که در سال های اخیر حملات متعددی را علیه دولت سومالی اجرا کرده است، چند هفته قبل در عملیات پاکسازی نیروهای دولتی با پشتیبانی اتحادیه آفریقا ٬خسارت های سنگینی را متحمل و از مناطق جنوبی و مرکزی سومالی بیرون رانده شد.

این گروه تروریستی دارای 9 هزار جنگجو است که با مخفی شدن در مناطق روستایی سومالی، همچنان به حملات تروریستی و انتحاری خود علیه دولت و ملت سومالی ادامه می دهد.

99.8 درصد مردم سومالی، مسلمانند، با این حال گروه تروریستی الشباب با حمله به مناطق مسکونی و روستایی، موجی از ترس و وحشت در میان مردم سومالی برانگیخته است.

کشور ساحلی سومالی در شرق قاره آفریقا واقع شده و جمعیت این کشور آفریقایی حدود 11 میلیون نفر برآورد شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    بنظرم اینو درست گفته...
  • حسين ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    قطعا درست گفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس