ما به دنبال لغو تحریمها بودیم و اگر قرار نبود تحریمها بطور کامل لغو شود دلیلی برای مذاکرات برجام نبود؛ ما در برجام امتیازهای بزرگی به طرف مقابل دادیم این اعطای امتیازها در جهت لغو تحریمهایی بود که محقق نشد.

به گزارش مشرق، در برنامه تیتر امشب سه شنبه 22 تیرماه که از ساعت 22:15 دقیقه از شبکه خبر پخش شد، دستاوردهای برجام پس از گذشت یکسال از زمان توافق آن با حضور آقایان ناصر هادیان و مهدی محمدی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
ناصرهادیان درباره نحوه مذاکرات متقابل ایران و 1+5 گفت: رفتار طرف مقابل یک انسجام استراتژیک داشته است در حالی که طرف ایرانی این انسجام استراتژیک را نداشته است، مهمترین دستاورد برجام برون رفت ایران از بن بست استراتژیک از سوی طرف مقابل بود، برجام این امکان را به ما داد تا از راهی که غرب پیش پای ایران گذاشته بود رهایی یابیم، برجام ما در مسیر غیر امنیت سازی قرار داد بطوری که پیش از آن ما در یک بن بست کامل امنیتی قرار داشتیم و حتی در دولت قبل گزینه امنیتی شدن قوت گرفت تا اینکه پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شود و به معنی ساده تهدید بزرگی برای امنیت جهان به حساب آمدیم.

محمدی: اگر قرار بود تحریم ها کامل لغو نشود دلیلی برای مذاکرات نبود/ هادیان: مهمترین دستاورد برجام، برون رفت ایران از بن بستی استراتژیک بود

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از سوی دیگر ما در برجام توانسیتم روابط ایران با جهان را به صورت عادی سازی درآوریم، در ادامه مسئله منطقه نیر حائز اهمیت بود، دوستان ما از سوی غرب تحت فشار قرار داشتند و منطقه نیز بطور کامل ناامن و درگیر کشمکش بود و همین امر ایران را در شرایط ویژه قرار می داد، در نهایت ما تحریمها را داشتیم که برجام توانست بخشی از آن را تعدیل کند اگرچه برخی دیگر بطور کامل ناقض روح برجام بود که متاسفانه همچنان پابرجاست اما به هر صورت بخشی از تحریمها لغو شد، در مجموع ما برجام را مثبت ارزیابی می کنیم.

او ادامه داد: انتظارات ما در برجام برآرده نشد و باید ببینیم که چرا این توافقات به نتیجه نرسید؛ این مذاکرات تنها بخشی از اهداف ما بوده نه تمامی اهداف، ما به دنبال جلوگیری از وقوع یک جنگ ویرانگر بودیم و البته در کنار آن لغو تحریمها نیز برای ما بسیار مهم بود، از سوی دیگر نتانیاهو از برجام یک اشتباه تاریخی یاد می کند و حتی ترامپ نیز با برجام مخالف بودند، آنها ایران را در کنار رینگ انداخته بودند و اعتقاد داشتند که اگر فشارها بیشتر می شد حتما نتایج دیگر حاصل می شد، به هر تقدیر امریکا پس از اوباما فشارها را بر ایران افزایش می دهد اگرچه برجام به قوت خود پابرجا می ماند، اما مراحل اجرای برجام دشوارتر می شود، در مرحله بعد آمریکای بعد از اوباما، قوانینی را دنبال می کنند تا نظام تحریمها را تقویت کنند و در نهایت تحریمها را به سطح ایالتها می کشانند تا با افزایش نظام تحریمهای ضد ایرانی، پای دولت آمریکا وسط نیاید، حال باید خود را آماده این مراحل کنیم و نباید اجازه دهیم تا فضای ایران در دنیا امنیتی شود.

او افزود: عربستان در دنیا امروز بیشتر از اسرائیل برعلیه ایران سم پاشی می کند اگرچه اسرائیل نیز بی کار ننشسته و اقداماتی صورت داده است؛ برجام باید دوباره مطالعه شود زیرا کارشکنی های زیادی صورت گرفته و باید اعتراضات بیشتری از سوی مقامات ایرانی صورت بگیرد. آمریکا به این جمع بندی رسیده است که ایران بازیگری حسابگر است و تصمیمات نیز بر حسب سود و زیان صورت می گیرد و این نتیجه پس از 30 سال محقق شده است.

محمدی: اگر قرار بود تحریم ها کامل لغو نشود دلیلی برای مذاکرات نبود/ هادیان: مهمترین دستاورد برجام، برون رفت ایران از بن بستی استراتژیک بود

مهدی محمدی دیگر کارشناس برنامه گفت: ما به دنبال لغو تحریمها بودیم و اگر قرار نبود تحریمها بطور کامل لغو شود دلیلی برای مذاکرات برجام نبود؛ ما در برجام امتیازهای بزرگی به طرف مقابل دادیم این اعطای امتیازها در جهت لغو تحریمهایی بود که محقق نشد؛ آمریکا در برجام نشان داد که دیدگاهی کاملا خصمانه نسبت به ایران داشته و دارد و دیدگاه ملت ایران در طول این سی و اندی سال کاملا درست بوده است، بانکهای بزرگ اروپایی هیچکدام با ایران کار نمی کنند و آنهایی هم که کار می کنند توانایی مبادلات ارزی با ایران را ندارند، سوئیفت باز است اما بانکی وجود ندارد که از این طریق با ایران داد و ستد کند، در حوزه نفت فروش ما بیشتر شده است، ما همچنان پول نفت را نمی توانیم دریافت کنیم بلکه در کشورهای دیگر بلوکه می شود، مطالبات نفتی ایران تنها یک میلیارد دلار بوده که آن هم وارد ایران نشده و سایر مطالبات نیز وصول نشده است، بانکهای محلی آسیا نیز حاضر نیستند با ایران کار کنند و امارات نیز مبادلات مالی با ایران ندارد و حتی چکهای بانکی ما را وصول نمی کنند، در کل فهرست تحریمها نه تنها کمتر نشده بلکه 10 مورد دیگر هم به آن اضافه شده؛ ما مذاکره کردیم تا مشکلات کشور حل و فصل شود که نشد در غیر این صورت ما که به دنبال لبخند غرب نبودیم.

این تحلیلگر سیاسی افزود: از منظر استراتژیک متن برجام مین گذاری شده و بخشی از آن نیز بی دقتی هایی دارند و مشکلات کنونی کشور ما ناشی از همین بی دقتی هاست؛ توازن در متن برجام وجود ندارد، طرف مقابل همه آنچه را که می خواسته گرفته و حال ایران از آمریکا می خواهد تحریمها را بردارد، چرا؟ آمریکا چرا باید تحریمها را بردارد، برجام به آمریکا نشان داد که نظام تحریمها جواب می دهد بنابراین از همین ابزار برای لبنان و سایر کشورها منطقه نیز استفاده می کند زیرا از همین نظام در سایت ایران نتیجه گرفت.

او افزود: هزینه نقض برجام برای طرف مقابل صفر بوده است زیرا آمریکا عملا هزینه ای نپرداختند بلکه در بسیاری از موارد مقامات ایرانی تریبون عملکرد آمریکا بوده اند، از سوی دیگر دولت نیز کاری نکرد تا به آمریکا بفهماند که گزینه تحریمها عملا ناکارآمد است بلکه به آمریکا ثابت کرد که از اینجا به بعد از طریق همین گزینه می تواند به اهداف بیشتری هم دست یابد؛ ما با عملکردمان مواردی را به آمریکا یاد می دهیم که می تواند برای ما گران تمام شود زیرا آمریکا در حال حاضر در مرحله آموزش است و از رفتارهای ما، سیاستهای راهبردی آینده را ترسیم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • خان محمد علی آقا ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    من این برنامه را دیدم ، واقعا گفت و گوی عالی و جالبی بود ، به بقیه هم پیشنهاد میکنم که مشروح این گفت و گو رو مشاهده کنند
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    با وجود اینکه اقای هادیان از مدافعان بر جام در مناظره های قبلی بودند ولی ایشان هم به این نتیجه رسیدهاند که برجام به فرجام نرسید هردو متفق القول بودند که فشارها بخصوص بعد از انتخابات آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد
  • علیرضا ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خروج از راهبرد استراتژیک بیشتر ارتباط و افتادن در آغوش امریکا و غربه. جناب هادیان انگاری دلشون نمیاد واضح صحبت کنن
  • مهدی از قم ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    چیزی که دلم میخواست اقای محمدی عنوان کنند و عنوان هم کردند این بود که در پاسخ جریان طرفدار برجام که همیشه در توجیح شکست برجام بیان میکنند که ما در شرایطی بودیم که مجبور بودیم برجام را امضا کنیم گفتند اگر ما به اون شرایط رسیدیم حاصل اقدامات و ادرس های بود که از درون کشور به امریکا داده شد مخصوصا فتنه 88 و...حالا اقایان خودشان شرایط تحریم را ایجاد کرده اند و با ناشی گری تحریم را هم کارساز نشان داده اند و کشور را به بمبست رساندند و حالا هم در توجیح ناکارامدی برجام با افتخار عرض میکنند ما کشور را از بمبست در اوردیم.خنده دار نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    "مهمترین دستاورد برجام، برون رفت ایران از بن بستی استراتژیک بود" خب نابغه ها ، هر لحظه دوباره میتونن همه اون شرایط رو با بهانه های چرند برگردونن . آژانس یه گزارش میده که نگرانه و همه چیز از نو . دستاورد خروج ایران از شرایط فلان موقعی به درد میخوره که لااقل چهارتا سرمایه گذاری اساسی در ایران انجام بشه . برجام به صورت مطلق ضرر بود .
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    چه برون رفت استراتژیکی هم داشت ! بحرین و جیبوتی و بقیه کشورهای میکروسکوپی هم برای ما شاخ شدن رتبه جهانی پاسپورت جمهوری اسلامی ایران در پایان دولت دهم، 86 بود. در پایان نخستین سال دولت یازدهم رتبه 87 را کسب کرد و در پایان سال 94، این رتبه با سقوط 11 پله‌ای به 98 رسید.
  • فریبرز ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    نه‌چرخ اقتصاد چرخید و نه سانترفیوژها حالا که عملا بخش اعظمی از تحریمها لغو نشده به این بازی روی اوردن که سایه جنگ از سر ایران کوتاه شده ، سایه جنگ با وجود سردارهای شجاعی نظیر قاسم سلیمانی و توان دفاعی ورهبری شجاع کوتاه شده نه...
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    دستاورد برجام فقط شد خروج از شرایط امنیتی!!!! این همه تو بوق و کرنا شد چی؟!!!!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    جریان فتنه ایران را با یک چالش عظیم مواجه کرد اول بی اعتبار کردن و بعد تحریمهای سنگین اما خائنین مزدور وطن فروش تاریخ مصرف محدود دارند
  • محمدرضا ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    چه بن بست استراتیژکی!!! اگه بن بستی هم باشه برای نظام استکبار هستش که رخ داده وگرنه هر چشم بینایی میبینه که نظام اسلامی ایران روزبه روز داره قدرتمندتر میشه.
  • محمدرضا ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    خاک تو سر موسوی و کروبی
  • اسفندیار ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    سلام بر مشایی
  • سامان ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    یعنی خوشم میاد که مدافعان برجام خودشون به منتقدان برجام تبدیل شدن
  • ناشناس ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    امریکایی ها بارها اعلام کرده بودند که جایگزین عدم توافق جنگ نیست پس ما آنموقع در موضع قدرت قرار داشتیم و آنها در موضع انفعال و ضعف بودند .
  • مسعود ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    قرار بود با برجام تحریمها نباشد اما الآن هم برجام هست و هم تحریمها هست و فقط قدرت و توان هسته ای ما نیست .
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    درودبر مشرق
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    درود بر کامنتهای غیر قابل انتشار
  • تازه مسلمان نروژی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    احسنت دوست متفکر و فرهیخته من
  • مجید ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 0
    خدا کنه عشاق غرب سر عقل بیان ولی بعید بدونم. این عشق رو اگر صرف امام زمان یا ولایت فقیه یا کشور می کرد خیلی اتفاقات خوبی می افتاد.
  • مقدم ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    متاسفانه آمریکا ی جهانخوار بناداشت ازایران اطلاعات کسب کند که انجام شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس