پس از سه سال، حکم دادگاهی در لاهه پیرامون شکایت مانیل از پکن در موضوع فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی صادر شد، گر چه فاقد ضمانت اجرایی است.

سرویس جهان مشرق- پس از سه سال، حکم دادگاهی در لاهه پیرامون شکایت مانیل از پکن در موضوع فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی صادر شد، گر چه فاقد ضمانت اجرایی است.

دادگاه یادشده ادعاهای چین در مورد مرز آبی در دریای چین جنوبی را پیش از پایان روند مرزبندی این منطقه رد کرد. هر 5 قاضی بر این امر اجماع داشتند که پکن حق نداشته تا زمان مرزبندی کامل به تصرف در این منطقه و ساخت جزایر مصنوعی که برخی آن را موجب تخریب صخره‌های مرجانی دانسته‌اند،‌ بپردازد.

حکم جنجالی دادگاه لاهه در مورد دریای چین جنوبی + نقشه

هر یک از دولت‌های حاشیه دریای چین جنوبی، مرزهایی برای خود مدعی هستند ولی هنوز مرزبندی دقیقی برای حل مسالمت‌آمیز این منازعه انجام نشده است

فیلیپین همچنین در مورد منطقه انحصاری اقتصادی در آب‌های خود به لاهه شکایت کرده بود. قضات با وجود همپوشانی مرزهای دریایی دو کشور مدعی شده‌اند دولت چین نباید از کشف منابع نفتی توسط مانیل و ماهیگیری شهروندان فیلیپینی در منطقه انحصاری اقتصادیِ این کشور که طبق کنوانسیون حقوق دریاها تا 200 مایل از ساحل هر کشور را شامل می‌شود، ممانعت می‌‌کرد، اگر چه اقدام مانیل به این امر پیش از توافق دولت‌ها بر مرز دریایی قابل تأمل است.

پکن بلافاصله در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاه لاهه صلاحیت بررسی این موضوع را ندارد. اما مانیل استقبال کرد:«فیلیپین قویاً این تصمیم تاریخی را به عنوان مشارکت در تلاش برای بررسی منازعه در دریای چین جنوبی تأیید می‌‌‌کند». پرفکتو یاسای وزیر خارجه فیلیپین همچنین به ملتش قول داد راه حل مسالمت‌آمیزی برای این منازعه پیدا کند. در ما‌ه‌های اخیر، حضور نیروهای دریایی و هوایی ایالات متحده در دریای چین جنوبی به حمایت از رقبای چین موجب اوج‌‌گیری مناقشات شده است.

منبع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    انگار نوشته شده که همیشه دنیا یک استعمارگر داشته باشد چین از دریای جنوبیش شروع کرده به استعمار و قطعا اینو بسط می ده چین ، آمریکایی دیگر خواهد بود .
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    درود بر مشرق
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چیندار این مدعا پر رو است میگوید کل چین جنوبی برای ماست در حالی که در این صورت آب های ساحلی دیگر کشورها و آب های بین المللی هم مرز چین حساب میشن!!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    چین نباید گردن کلفتی کند و اگر نه مثل امریکا میشود
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    مرگ بر متحدان آمریکا
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    عجب رویی داره .پس حق دریایی فیلیپین و مالزی و تایوان و ویتنام چی میشه.اا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس