مسئول شرکت رایان طلیعه گفت: در همه جای دنیا جنگی که صورت می‌گیرد یک نفر حمله و طرف دیگر دفاع می‌کند اما جوانان ما باید بدانند چرا دفاع ما مقدس شد و چرا ما به آن جنگ نمی‌گوییم. اگر به لایه‌های پنهان جنگ از جمله نقش زنان بپردازیم، متوجه مقدس بودن آن خواهیم شد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - در طول حدود سه دهه‌ای که از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گذرد، هر بار که به دوران دفاع مقدس و پیروزی‌های به‌دست آمده در آن زمان پرداختیم، هرگز به نقش زن اشاره نشده و یا بسیار محدود شرح دادیم. شاید وقت آن رسیده باشد که به لایه های پنهان نقش زنان در دفاع مقدس بپردازیم. نقش زن در دفاع مقدس در واقع روح عاطفی حاکم بر جنگ است. مردم امروزه با استقبال از کتاب‌های همچون "دا"، "دختر شینا"، "من زنده‎ام" و ... نشان دادند که طالب دانستن در این خصوص هستند. نقش زنان و مادران رزمندگان و شهدا در جنگ نقشی بی‌بدیل و غیر قابل انکار و تاثیرگذار است؛ اما این مصداق همه ماجرای حضور زنها در جنگ نیست.

"ابوالقاسم حبیبی" مسئول شرکت "رایان طلیعه" که کارنامه درخشانی در حفظ و نگهداری آثار دفاع مقدس دارد، نرم افزارهای مختلفی با موضوع دفاع مقدس تهیه کرده است. یکی از این آثار با نام "زن و دفاع مقدس" و دو نسخه منتشر شده است. به همین جهت با او به گفت و گو نشستیم. او معتقد است "ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس را امروز باید با زبان جوانان وارد جامعه کنیم. لذا بسترش در جامعه هست. اگر برخی از جوانان ما با فرهنگ دفاع مقدس بیگانه هستند مشکل از ماست که نتوانستیم با زبان روز این فرهنگ را به نسل امروز منتقل کنیم."

در ادامه ماحصل گفت و گو را می‌خوانید.
***

با توجه به اینکه متاسفانه نگاهی در جامعه وجود دارد که زنان را در حاشیه فعالیت‌های اجتماعی قرار دهیم باید بگویم که از در دوران دفاع مقدس نیز گاها چنین نگاه‌های وجود داشت.

به خاطر دارم در دوران جنگ مراکزی را درست کرده بودند که آش عرضه می‌شد و پول بدست آمده از فروش آش را برای کمک به جبهه می‌دادند و یا در گلزار شهدا و مکان‌ها پر رفت و آمد صندوق‌های کمک به جبهه می‌گذاشتند و در سرما و گرما پشت صندوق‌ها می‌نشستند. فقط فروش آش نبود، صنایع دستی و موارد مشابه دیگری هم بود. اگر نقش زنان را در دفاع مقدس بخواهیم لیست کنیم، بسیار زیاد است.

در سال 89- 88 نرم افزاری را تحت عنوان "زن و دفاع مقدس" تهیه کردیم که در آن 7 هزار شهید زن دفاع مقدس معرفی شده‌اند. این نرم افزار در دو نسخه منتشر شد. در حال حاضر اندروید و اپیکیشن آن هم آماده است که علاقمندان می توانند در سایت کافه بازار دانلود کنند.

در دوران جنگ تحمیلی بهداری نقش بسزایی داشت. برای نخستین بار در دنیا این اتفاق رخ داد که بیمارستان را به جبهه آوردیم. ما یک بیمارستان کامل از جمله اتاق عمل در جبهه داشتیم. این که روند چگونه بود و چه اتفاقاتی در آن رخ داد، اسناد جنگ است.

در همه جای دنیا جنگی که صورت می‌گیرد یک نفر حمله و طرف دیگر دفاع می‌کند اما جوانان ما باید بدانند چرا دفاع ما مقدس شد و چرا ما به آن جنگ نمی‌گوییم. اگر به لایه‌های پنهان جنگ از جمله نقش زنان بپردازیم، متوجه مقدس بودن آن خواهیم شد.

موسسه رایان طلیعه با وجود خصوصی بودن و در شرایط سخت، بررسی نقش زنان در دفاع مقدس، جمع آوری اطلاعات و ترویج آن را یکی از وظایف خود می‌داند. در بانک اطلاعات و نرم افزار "زن و دفاع مقدس" در خصوص موضوعاتی همچون "بررسی نقش زنان در بهداری رزمی"، "بررسی اصناف زنان در دفاع مقدس"، "بررسی نقش زنان در ستادهای پشتیبانی جنگ"، "بررسی نقش زنان در مقابله با منافقین و گروهک‌ها" و "بررسی نقش زنان از نگاه فرماندهان دوران دفاع مقدس" و ... بررسی شده است.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس