کد خبر 601145
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

«آنجلا ایگل» وزیر مستعفی تجارت کابینه در سایه در بیانیه ای ضمن به چالش کشیدن رهبری جرمی کوربین، از راه اندازی کارزار تبلیغاتی اش برای تصدی رهبری حزب کارگر خبر داد.

 به گزارش مشرق، خانم ایگل در این بیانیه که روز یکشنبه در نشریه ایندپیندنت منتشر شد، گفت: من به زودی دیدگاهم را درباره کشور و تفاوتی که رهبر جدید حزب کارگر می تواند ایجاد کند توضیح خواهم داد.

وی افزود: من از تام واتسون (معاون رهبر حزب کارگر) و اتحادیه کارگری برای پیدا کردن راه حل خروج از بحران رهبری تشکر می کنم.

این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد، در صورتی که به رهبری حزب کارگر دست یابد تلاش خواهد کرد تا اعضاء پارلمانی این حزب را متحد ساخته و دولت محافظه کار را نسبت به عملکردش پاسخگو نماید.

وی افزود: ما از هم اکنون آماده ایم که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی 2020 میلادی، دولت حزب کارگر را تشکیل دهیم.

بیانیه ایگل در حالی منتشر می شود که جرمی کوربین روز شنبه گذشته در سخنانی در جمع ده ها هزار تن از طرفدارانش که برای حمایت از او به خیابان های شهر دورهام آمده بودند، تصریح کرد: من تحت هیچ فشاری نیستم. فشار اصلی زمانی است که شما به اندازه کافی پول نداشته باشید تا شکم فرزندانتان را سیر کنید و یا سقفی بر روی سرتان نداشته باشید.

رقیب جدید کوربین وارد میدان می‌شود +عکس

وی همچنین از همکارانش در حزب کارگر خواست تا با وی علیه دولت محافظه کار متحد شوند.

کوربین افزود که حزب کارگر پیشرفت های خوبی را از زمانی که وی به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد، تجربه کرده است.

رهبر حزب کارگر با این حال از استعفای گسترده هم قطارانش از کابینه در سایه ابراز ناراحتی کرد و افزود: من از تلاش آنها در سهمی که برای پیشرفت اهداف حزب داشته اند تشکر کردم.

در همین حال تام واتسون، معاون رهبر حزب کارگر نیز روز شنبه گذشته ضمن صدور بیانیه ای اعلام کرد که گفت وگو ها با اتحادیه کارگری که قرار بود امروز ( یکشنبه ) با حضور شماری از نمایندگان سیاسی حزب کارگر و روسای اتحادیه های کارگری بر سر حل اختلاف رهبری این حزب برگزار شود، را لغو کرده است.

وی با بیان اینکه «جرمی کوربین رسما اعلام کرده است که تحت هر شرایطی به رهبری حزب کارگر ادامه خواهد داد»، افزود: این بدین معناست که هیچ افق مشخصی برای رسیدن به توافق با نمایندگان پارلمانی حزب کارگر وجود ندارد. ضمن اینکه جرمی کوربین حمایت نمایندگان پارلمانی را از دست داده و هیچ امیدی برای بدست آوردن آن وجود ندارد.

با این حال «لن مک کلاسکی» رئیس اتحادیه کارگری انگلیس این اقدام تام واستون را «کارشکنی» تلقی کرد و گفت: من به شدت از اقدام وی ناراحت شدم. این کار برای آینده حزب کارگر مخاطره آمیز است.

یک سخنگوی جرمی کوربین نیز اظهار داشت: جرمی کوربین متعهد است که به عنوان رهبر منتخب حزب کارگر به مسئولیت خود ادامه دهد. او هرگز به رای صدها هزار نفری که وی را برای تغییر در حزب کارگر انتخاب کرده اند خیانت نخواهد کرد.

وی افزود: کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر باقی خواهد ماند و با مخالفان رهبری اش چالش خواهد کرد.

رهبر حزب کارگر پیشتر در واکنش به رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب به او، این اقدام را فاقد مشروعیت خوانده و گفته بود که به هواداران حزبش خیانت نخواهد کرد.

بیش از 80 درصد از نمایندگان پارلمانی حزب بحران زده کارگر که اصلی ترین اپوزیسیون دولت محافظه کار انگلیس شمرده می شود، روز سه شنبه هفته گذشته در جریان یک رای گیری مخفی به جرمی کوربین رهبر این حزب رای عدم اعتماد دادند.

در جریان این رای گیری، 172 نماینده پارلمانی حزب کارگر علیه کوربین و تنها 40 نماینده به نفع او رای داده اند.

پیش از رای عدم اعتماد، اکثریت اعضای کابینه 30 نفره در سایه به دنبال اخراج 'هیلاری بن' وزیر خارجه این کابینه، با هدف تحت ‌فشار قرار دادن کوربین برای کناره‌گیری از رهبری این حزب، استعفا داده بودند.

اما رای عدم نمایندگان پارلمانی حزب کارگر به دلیل اینکه رهبر این حزب توسط اعضای آن برگزیده می شود ، نمی تواند منجر به کناره گیری کوربین شود.

کوربین گفته است: من از طرف 60 درصد از اعضاء و هواداران حزب کارگر به صورت دمکراتیک به عنوان رهبر این حزب انتخاب شدم و به همین خاطر به آنها خیانت نخواهم کرد.

به‌هرحال درصورتی‌که این فشارها علیه کوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب کارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران سه حزب بزرگ سیاسی‌اش را از دست خواهد داد.

دیوید کامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس یک روز بعد از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن، در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا ، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.

نامزدهای جانشینی دیوید کامرون رقابت های خود را از هم اینک شروع کرده اند.

نایجل فاراژ رهبر حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی یوکیپ نیز هفته گذشته اعلام کرد که از رهبری این حزب کنار می رود.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس