وزیر راه و شهرسازی باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا شیوه تامین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی مسکوت گذاشته شده و هزینه ایجاد این خدمات که وظیفه دولت است از مردم مطالبه می‌شود؟

به گزارش مشرق،عباس آخوندی اخیرا در ادامه رویه چند ساله باز هم طرح مسکن مهر را مورد تفقد قرار داد و با بیان این‌که  همواره به مسکن مهر نقد دارم و از آن گلایه می‌کنم، گفته است: این طرح در حال حاضر همه را گرفتار خود کرده است.

وی با تاکید بر این‌که مشکل اصلی مسکن مهر عمدتا به خدمات زیربنایی و روبنایی برمی‌گردد وگرنه در ساخت و ساز واحدها مشکلی وجود ندارد، افزود: تامین خدمات زیرساختی مسکن مهر مانند آب، برق، تاسیسات، فاضلاب و ... وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست که بخواهیم بر انجام آن متعهد شویم. برای زیرساختها نیازمند 5600 میلیارد تومان اعتبار هستیم که اساسا چنین بودجه‌ای وجود ندارد و دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد.

انداختن توپ کم‌کاری به زمین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در مسکن مهر کاری بوده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی سه سال اخیر به طور متناوبی از آن استفاده کرده‌اند، اما لازم است مواردی برای وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد؛

1- آقای آخوندی در حالی خود را همواره مخالف طرح مسکن مهر معرفی می کند و هر روز علیه آن سخن می‌گوید که در روز کسب رای اعتماد از نمایندگان مردم حرفهای دیگری درباره طرح مذکور زد به‌طوریکه با اظهارات 36 ماه اخیر 360 درجه متفاوت است.

وی در آن زمان گفته بود: « مسکن مهر از نظر من مسکنی است که باید برای سه طبقه پایین درآمدی ایران تولید شود در همان دوره‌ای که بنده در وزارت مسکن بودم عنوان دیگری برای این مسکن تحت عنوان مسکن اجتماعی گذاشته بودیم، تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه‌ها و برنامه‌های دولت اساسا کوچکترین توجهی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد وجود نداشت، چون فرض بر این بود که مسکن را باید خود مردم بسازند و حداکثر کار دولت فقط توزیع زمین بود، این در حالی بود که فرض ما بر این بود که مسکن یکی از نیازهای اصلی و اساسی مردم است و در قانون حق داشتن مسکن، حق تمام شهروندان است و اقشار کم درآمدی که قدرت پس انداز ندارند و نمی‌توانند هیچ گاه برای خود خانه بسازند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند. بنده اولین کسی هستم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کرد و بعد این موضوع ردیف پیدا کرد.»

2- آخوندی در حالی تامین خدمات زیرساختی مسکن مهر را وظیفه وزارت راه و شهرسازی نمی داند و به همین خاطر تعهدی را برای تکمیل آن برعهد نمی گیرد که باز هم در روز رای اعتماد بر خلاف این موضع گیری رای نمایندگان مردم را به خود جلب کرده بود.

آخوندی در اواسط مردادماه 92 در صحن علنی مجلس گفته بود:‌ «الان اصلی ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی کمک به تامین تاسیسات زیربنایی و  تامین خدمات روبنایی مجموعه‌هایی است که میلیاردها تومان روی آن سرمایه گذاری شده و راهکار آن تمرکز کمکهای دولت در اختیار نهاد شهرداری‌ها است.حال باید از آقای وزیر پرسید که چه اتفاقی افتاده که اصلی‌ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی به فراموشی عمدی سپرده شده است.

3- آخوندی در حالی منابع مورد نیاز برای تکمیل تاسیسات زیربنایی مسکن مهر را 5600 میلیارد تومان عنوان کرده و اظهار می کند "چنین بودجه‌ای وجود ندارد و دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد" که طبق تبصره 18 قانون بودجه سال 95،  5000 میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی صرف افزایش سرمایه بانک مسکن می‌شود، آیا به جای این کار بهتر نبود مبلغ فوق به تامین زیرساختهای مسکن مهر اختصاص یافته و مشکل سه ساله مردم حل می‌شد؟ آیا اولویت کنونی کشور افزایش سرمایه بانک مسکن است یا خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه؟

4- شیوه های تامین مالی تاسیسات زیربنایی مسکن مهر به کمی درایت و عزم و توجه به مصوبات قانونی نیاز دارد؛  طبق مصوبه دولت سال 92 دولت دهم شیوه تامین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی، مشخص شده است که ناظر به آن مصوبه، هزینه این خدمات باید از طریق منابع زمین و فروش زمین های شهری پروژه ها، تامین شود. از طرفی طبق قانون در برنامه بودجه امسال و همچنین قانون تنظیم مقررات مالی دولت یازدهم که در زمستان سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، دولت موظف شده است که هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه های مسکن مهر را از طریق منابع زمین و فروش زمین های پروژه ها، تامین نماید.

حال وزیر راه و شهرسازی باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا شیوه تامین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی مسکوت گذاشته شده و هزینه ایجاد این خدمات که وظیفه دولت است از مردم مطالبه می‌شود؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پويا ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    يه گزارش مفصل از افزايش بي سر و صداي قبوض آب و برق گاز هم تهيه كنيد كه تقريباً 50% رشد داشته بدون كوچكترين اعلامي
  • خودم ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    مسکن مهر برای همه دردسر شده .. ! نه دولت دلش می آد اعتبار بذاره و کارِ دولت قبل رو تموم کنه و بده دست مردم .. نه مردم می تونن فراموشش کنن .. ! :دی بساطی داریم ها .. !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس