وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری محافل ادبی و شعر در داخل و خارج از کشور در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، زمینه‌ساز تکثر و تعالی شعر است.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، علی جنتی در سخنان آغازین خود در اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان اینکه شعر، شناسنامه سرزمین ماست، گفت: شعر، شناسنامه‌ای است که اصالت دین و تمدن ما را به نمایش می‌‌گذارد. کاخی بلند و هنری والاست که آرمان‌ها و آرزوهای انسان را به رساترین و گویاترین زبان فریاد زده است.

وی افزود: شعر، پیوسته رستگاری انسان را در بایدها و نبایدهای روزگار جست‌وجو کرده است و فرصت تماشای جهان و دانستن آنچه حال انسان و جهان را بهبود می‌بخشد، فراهم می‌سازد و همواره درد دین و درک آزادی را در خود داشته است. زیستن بدون شعر در این روزگار، خواب ناآرامی است که تعبیر ندارد.

جنتی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، شعر فارسی سرمایه ملی است و گنجینه‌ای است که از دستاوردهای ناب انسانی و رهاورد دینی را در دسترس انسان قرار داده که کلید آن زبان فارسی و رسالت شاعران، پاسداشت این زبان است.

وی همچنین گفت: زبان شعر اثرگذارترین شیوه در روزگار خودفراموشی و هویت‌فراموشی است. پس پاسداشت زبان فارسی به این امر کمک می‌کند و نقش شاعران به ویژه شاعران جوان در آن بیشتر به چشم می‌خورد.

جنتی با بیان اینکه ایران خاستگاه شاعران و حکیمان بزرگ بوده است، ادامه داد: به یُمن فداکاری دلاورانش و خون شهیدانش، پرچمدار عقلانیت و صلح در جهان است و به دنبال آن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شاعر در دنیای خود به سر می‌برد و با عوالم پیدا و ناپیدا سر و کار دارد و یافته‌هایش را در قالب شعری، الگوهای موزون و نمادهای چندوجهی می‌ریزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سرایش شعر، کار آسانی نیست و مویی سپید می‌شود تا بیتی سروده شود و گوشه‌ای از جان می‌سوزد تا شعری کامل بر صفحه دل بنشیند.

وی همچنین در توصیف شاعر متعهد گفت: لازمه شاعر متعهد بودن، مشاهده و تجربه و اشراف به محیط اطراف است. در دنیای متلاطم امروز، به گوشه‌ای خزیدن راه به جایی نمی‌برد و انفعال در این روزگار، به دور از شعر معاصر امروز است. شاعر باید تجربیات دیگران و همسویی اهداف با مناسبات مکانی و زمانی جامعه را نهادینه کند. در غیر این صورت، شعری خواهیم خواند که به زبان فارسی است، اما در نهایت نشان و مفهومی دارد از جایی دیگر.

علی جنتی همچنین در ادامه سخنرانی خود در این آیین اختتامیه، شاعران را مترجمان دردآگاه روزگار خویش‌ معرفی و تأکید کرد که جهان غمگین امروز ما به نوشداروی شعر احتیاج دارد. وی افزود: شاعران، مرهمی برای درد نابخردی و خشونت‌ها هستند. در جهانی که نامطلوب است و روز به روز شاهد زوال اخلاقی هستیم و مصیبتی که نمودهای بیرونی آن در جنگ‌های فرقه‌ای مشهود است.

وی ادامه داد: شاعران با اعتقاد به جهانشمولی شعر، فریادگر اخلاق و انسانیت شوند؛ مانند شاعران بلندآوازه تاریخ ادبیات که در این راه نام و نشان یافته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چگونگی برگزاری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، برگزاری محافل ادبی و جشنواره‌های شعری را راهگشای رشد استعداد‌ها دانست و گفت: دهمین دوره جشنواره شعر فجر با استفاده از تجربیات گذشته آغاز شد و در واپیسن روز آن امیدواریم که تخصص‌های عمومی، اخلاق‌محوری و جهان‌شمولی آن مثمرثمر باشد.

وی با اشاره به برگزاری محافل ادبی و شعر در داخل و خارج از کشور در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، این اقدام را زمینه تکثر و تعالی شعر عنوان کرد و افزود: جشنواره شعر فجر به عنوان فراگیرترین جشنواره ملی شعر، توانسته است ضمن جلب اعتماد جامعه ادبی، با مشارکت ادیبان و شاعران و صاحب‌نظران، کارنامه یک ساله شعر کشور را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری محافل شعری در کشور حمایت می‌کند، گفت: برگزاری این محافل، زمینه‌ساز تلطیف فضای جامعه و شکوفایی فرهنگ و ادب خواهد شد.

جنتی همچنین گفت: جشنواره شعر فجر باید با ترسیم چشم‌انداز به اعتلای شعر امروز بیندیشد و با معرفی شعر امروز، زمینه‌های انتشار، ترجمه و معرفی آن در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان، تاجیکستان و عراق را فراهم سازد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با این حرکت ارزشمند، گنجینه‌های خرد و ستاره‌های ادب و هنر، بیش از پیش معرفی و کشف شوند. بخشی از این رسالت به عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و بخش دیگری از آن به عهده پیشکسوتان شعر فارسی است.

دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر امروز با معرفی برگزیدگان در بخش‌های سه‌گانه به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس