مادورو در ماه‌های اخیر بارها از واشنگتن و «دشمنان امپریالیست» خود به عنوان عامل چالش‌های اقتصادی و ناآرامی‌های سیاسی یاد کرده، حالا به فکر تغییر روابط با ایالات متحده افتاده است.

سرویس جهان مشرق- تام شانون، دیپلمات باسابقه آمریکایی از سوی جان کری وزیر امور خارجه به ونزوئلا رفته تا با دولت و مخالفان برای یافتن راه‌حلی جهت پایان‌دادن به بحران سیاسی گفتگو کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که کری و رودریگز وزیر امور خارجه ونزوئلا هفته گذشته در حاشیه اجلاسی در جمهوری دومینیکن با یکدیگر بر سر آغاز مجدد مذاکرات توافق کردند.

ورود مستقیم آمریکا به معرکه ونزوئلا

تام شانون معاون جان کری و جانشین وندی شرمن راهی کاراکاس شد

به گزارش رویترز در این سفر که احتمالاً یک شبانه‌روز به طول انجامیده و امروز پایان می‌یابد، شانون با هِنری راموس رئیس مجلس ونزوئلا و انریکه کاپریلس از نامزدهای راست‌گرای ریاست‌جمهوری دیدار می‌‌کند. او سپس با مادورو رئیس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا دیدار می‌کند تا او را که هنوز نیمی از دوران ریاست‌جمهوری‌اش باقی است، در حل تنش‌های داخلی یاری کند.

پس از برگزاری انتخابات مجلس (مجمع ملی) در اواخر سال گذشته میلادی، مخالفان چاوزیسم در قالب ائتلاف «میزگرد اتحاد دموکراتیک» توانستند برای نخستین بار از سال 2000 میلادی اکثریت را به دست آورند. احزاب راست‌گرا که دولت را مسئول تشدید معضلات اقتصادی اعلام می‌کردند، هم‌قسم شدند مادورو را پیش از پایان مدت قانونی از طریق جمع‌آوری طومار و برگزاری همه‌پرسی به زیر بکشند. از این رو بحران اقتصادی به بحران سیاسی تبدیل شد و تجمعات اعتراضی در سراسر ونزوئلا به ویژه کاراکاس گسترش یافت.

ورود مستقیم آمریکا به معرکه ونزوئلا
اطلاعیه کوتاه اما مهم در پایگاه رسمی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا

مادورو که در ماه‌های اخیر بارها از واشنگتن و «دشمنان امپریالیست» خود به عنوان عامل چالش‌های اقتصادی و ناآرامی‌های سیاسی یاد کرده و پایتخت کشورش از سال 2010 میلادی جایی برای سفارت‌خانه‌ واشنگتن ندارد، حالا معاون وزیر خارجه ایالات متحده را به مهمانی ونزوئلا پذیرفته تا یکی از آخرین تیرهای خود را برای حل و فصل منازعات داخلی شلیک کند. او دیروز در نطقی از مهمان آمریکایی خود استقبال کرده و آمادگی خود را برای گفتگو با احزاب مخالف تکرار کرد.
نیکولاس که در ماه‌‌های اخیر به شدت تحت فشار خارجی از سوی دولت‌ها و بنگاه‌‌های اقتصادی قرار گرفته است، تصریح کرد «به نظرم خیلی خوب است اگر گام‌های درستی در جهت بازسازی روابط با ایالات متحده برداشته شود». به نظر می‌رسد پیش‌شرط این مسأله، آزادی لئوپولدو لوپز از رهبران راست‌گرا است که پیش از انتخابات گذشته به بیش از 13 سال زندان محکوم شد.

جانشین چاوز که به دلیل کمبود منابع انرژی مجبور به کاهش روزهای کاری برای کارمندان دولتی شده و بسیاری از شهروندان کشورش به دلیل تورم شدید با کمبود غذا روبرو شده‌اند، از جانب مخالفان به وقت‌کشی متهم می‌شود.

مخالفان می‌دانند در صورتی که همه‌پرسی برای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در سال جاری میلادی انجام نشود، طبق قانون اساسی  حتی در صورت برکناری مادورو در سال بعد معاونش جای او را خواهد گرفت. نیکولاس البته خیال مخالفان را راحت کرد و گفت کشورش در سال جاری فرصتی برای همه‌پرسی ندارد.

ونزوئلا، عضو مؤثر اوپک علی‌رغم اختلافات سیاسی با واشنگتن، جریان فروش نفت به این کشور را متوقف نکرده و هنوز سومین تأمین‌کننده نفت ایالات متحده است.

پس از پیروزی راست‌گرایان بر فرناندز رئیس‌جمهور آرژانتین و تعلیق روسف رئیس‌جمهور برزیل، حالا ونزوئلا و بولیوی تنها کشورهای مؤثری در آمریکای لاتین هستند که هنوز چپگرایان بر آن حاکم بوده و حیات خلوت آمریکا را به هم ریخته‌اند. جنبش سوسیالیسم از اواخر دهه 1990 میلادی به تدریج در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین روی کار آمد و با ملی‌کردن صنایع نفت و گاز، دشمنی واشنگتن را به جان خرید.

منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    مادورو تنها مانده و محکوم به رفتن است. چون احمدی نژاد رفت بقیه هم محکوم به رفتند.
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    تحریم کمرشکن کارخودشوکرد
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    چقدر ایران اونجا خانه مجانی ساخت همش دود شد.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    دروغ نگو!! تمام کارهای عمرانی ما در آنجا در مقابل پرداخت پول بود
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    آمریکا مستکبر هر جا آبش گل آلود گردد فی الفور دخول می کند. این آخر و عاقبت تفکر نسبت گرایی لیبرالی هست.
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    احمدی نزاد روبفرستیت
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    ای دروغگو!
  • علی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    هرجا که اتحاد نباشه نفوذ امکانپذیره چون به راحتی میشه تفرقه انداخت اتحاد رمز موفقیته در دنیای پر اشوب امروز
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    آب رو کی گل الود کرد؟ خود چاوز ابله که ده سال بشکه ای صددلار نفت میفروخت ولی هیچ کار اسسی انجام نداد و جانشینش هم حالا کشورش رو به خاک سیاه نشوند و خودش روانه جهنم شد
  • جوان بیدار ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    آقایان این آمریکاست شیطان بزرگ . جای هیچ بزکی ندارد. ببینید و به حرفهای نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر علی بن موسی الرضا ایمان بیاورید .
  • ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    کاری که دولت یازدهم ایران با دولت مادورو کرد مصداق بارز تنها گذاشتن و بی وفایی نسبت به دوستی بود که در بسیاری از موارد خیلی خیلی محکم تر از چین و روسیه از ایران حمایت کرد
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    کارهای ساخت خانه تو اونجا با پول بود ، از آشایان اونجا حضور داشتن
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    حمایت با حرف فایده ندارد .
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    لابد انتظار داشتین ایران طبق خواست ونزوئلا به طرح فریز نفتی میپیوست و سهم بازارشو میداد به سعودی که با پولش نیروهای خودمونو قتل عام کنه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    به نظر می آید شما به اوضاع ونزوئلا آگاه نبوده و نیستید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس