شانزدهمین کنفرانس امنیتی سالیانه هرتزلیا با بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در افق تحولات پیرامونی منطقه برای رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی و نظامی به پایان رسید.

هرتزلیا 2016گروه بین‌الملل مشرق - کنفرانس سالانه هرتزلیا به پایان رسید. کارشناسان و فرماندهان امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و شخصیت‌های عربی در مدت برگزاری این اجلاس خطرات پیرامونی رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و همگی به این نتیجه رسیدند که حزب‌الله و ایران خطری برای تل‌آویو هستند. آنها اذعان کردند که مناسبات بین اسرائیل و عربستان وجود دارد، اما به علت اوضاع ویژه ریاض محرمانه باقی خواهد ماند. مشرق در گزارش بعدی خود مشروح مباحث مطرح شده در بخش‌های مختلف این کنفرانس را منتشر خواهد کرد.

کنفرانس شانزدهم هرتزلیا که در منطقه هرتزلیا واقع در شمال تل‌آویو برگزار شد، جمعه به کار خود پایان داد. این نشست اما با وجود کثرت سخنرانان از شخصیت‌های متعدد سیاسی و نظامی و نخبه‌ها و شخصیت‌های آکادمیک از داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی، هیچ موضوع تازه‌ای نداشت.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: سخنرانی‌های انجام شده و نشست‌های برگزار شده با موضوعات استراتژیک متعدد، تکرار مطالب معروف گذشته بود و پرگویی‌هایی در توصیف تهدیدات و فرصت‌های فراروی اسرائیل دنبال شد. نگرانی اساسی که در سخنرانی حاضران در این اجلاس مشهود بود، نگرانی‌های امنیتی بود و سخنرانان، سناریوهای مختلف برای مرحله پس از سرنگونی داعش را طراحی می‌کردند. ارزیابی‌های متداول در این کنفرانس به صورت تقریباً قطعی از فروپاشی قریب‌الوقوع داعش در عراق یا سوریه خبر می‌دهد.

هرتزلیا 2016

حزب الله لبنان بزرگترین تهدید صهیونیست‌ها
سخنرانی‌های شخصیت‌های مختلف در این اجلاس امنیتی، حزب‌الله را خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین تهدید اسرائیل معرفی می‌کرد، با این وجود آنها تأکید داشتند که حزب‌الله در شرایط کنونی اولویتی به آغاز درگیری‌های فراگیر با ارتش اسرائیل نمی‌دهد، چرا که در درگیری‌های موجود در سوریه مشغول است.

سخنرانان این اجلاس در عین حال معتقد بودند که حزب‌الله گرچه تهدیدی موجودیتی بر ضد رژیم صهیونیستی به شمار نمی‌رود، اما قادر است خسارت‌های استراتژیک به عرصه‌های مختلف و زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی اسرائیل وارد کند. این موضوع گرچه پیامی اطمینان‌بخش برای افکار عمومی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، اما می‌تواند سطح بالای تهدیدات استراتژیک حزب‌الله در افکار عمومی صهیونیست‌ها را نشان دهد، این موضوع باعث شده است که سیاست‌مداران و نظامیان رژیم صهیونیستی اذعان کنند که حزب‌الله توانمندی‌های نظامی بسیار بالایی در اختیار دارد.

مسئولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی و وزرای مرتبط و کارشناسان در عین حال برای اطمینان بخشیدن به جبهه داخلی رژیم صهیونیستی سعی کردند پیام‌های تهدید آمیز بر ضد حزب‌الله و عرصه عمومی لبنان ارسال کنند."هرتسی هالیوی" رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت که در صورت بروز جنگ ، لبنان به دولت آوارگان تبدیل خواهد شد.

وزیر امور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفت که این جنگ آنان را به دولت تخریب شده تبدیل می‌کند. یک وزیر صهیونیست دیگر مدعی شد که تمامی روستاها و شهرهای لبنان در این جنگ تخریب خواهد شد و فرد دیگری تهدید کرد که رویکرد آینده اسرائیل در این جنگ بر ضد دولت لبنان و زیرساخت‌های آن خواهد بود.

مقامات ارشد و کارشناسان صهیونیستی مدعی شدند که تل‌آویو در حال حاضر به دنبال آغاز جنگ جدید و درگیری فراگیر با حزب‌الله لبنان نیست، بلکه می‌خواهد اوضاع در شرایط کنونی باقی بماند. یکی از مسئولان کمیته فرعی محرمانه در کنیست رژیم صهیونیستی گفت: حزب‌الله هدف بازدارندگی بوده و به جنگ اولویت نمی‌دهد، اما اسرائیل نیز در معرض بازدارندگی بوده و به دنبال جنگ نیست. سخنرانان در این نشست در عین حال مدعی شدند که باید تلاش برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله لبنان به سلاح‌های پیشرفته که می‌تواند توازن را برهم بزند، ادامه پیدا کند.



سوریه و آمادگی صهیونیست ها برای مرحله پس از داعش
سخنرانان متعدد در کنفرانس امنیتی هرتزلیا با اشاره به اوضاع سوریه و سرنوشت آن از استراتژی عملیاتی اسرائیل در سوریه ستایش کردند. استراتژی که مبتنی بر عدم مداخله مستقیم تا حد ممکن بوده و به نظر شرکت‌ کنندگان در این اجلاس بیشترین فایده را در منطقه پرتنش و پیچیده اطراف اسرائیل داشته است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس همچنین افق تحولات آینده سوریه به ویژه اوضاع مربوط به فروپاشی کامل یا نسبی داعش در سوریه را بررسی کردند. مسئولان اسرائیلی شامل هالیوی و دیگران ارزیابی‌ کردند که داعش به سمت شکست در سوریه و عراق پیش می‌رود و این موضوع چالش جدیدی در برابر اسرائیل خواهد بود. آنها به این موضوع اشاره کردند که این موضوع می‌تواند مشکلی برای اسرائیل باشد که برای جلوگیری از آن باید تلاش کنند، چرا که پایان کار داعش و خروج قدرت‌های بزرگ از سوریه باعث می‌شود اسرائیل در تقابل با حزب‌الله و ایران و توانمندی‌های رو به‌ بهبود آنها تنها بمانند.

تهدیدات اوضاع داخلی فلسطین برای صهیونیست ها
موضوع فلسطین نیز یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح شده در برنامه کاری کنفرانس امنیتی هرتزلیا و سخنرانان این اجلاس بود، البته اجماعی در این رابطه وجود نداشت و هشدار و ترس و وحشت بویژه در رابطه با تهدیدات و خطرات در سایه انتفاضه اخیر در سرزمین‌های اشغالی و امکان بروز جنگ فراگیر با نوار غزه ویژگی بارز مطالب مطرح شده در رابطه با فلسطین بود.

شخصیت‌های متعدد صهیونیست نظیر چپ‌گرایان و راست‌گرایان، رویکردها و برداشت خود از اوضاع فلسطین و چالش‌های فراروی آن در ابعاد امنیتی و سیاسی را در این اجلاس ارائه کردند. موضوع تازه‌ای در این سخنرانی‌ها مطرح نشد. تنها مطلب تازه، اظهارات هالیوی بود که اقدامات رسمی اسرائیل در تقابل با چالش غزه را در سه مورد برشمرد: بازدارندگی، جلوگیری از تجهیز حماس و دادن امیدهای اقتصادی به آنها. وی در عین‌ حال به جزییات بیشتر از این طرح اشاره نکرد.  

سناریوی صهیونیست‌ها پس از سرنگونی داعش/ عاموس گلعاد: ما باید با ایران تعامل کنیم

همچنین برخی از سخنرانان این اجلاس و حلقه های تخصصی موجود در آن، از نگرانی نسبت به گرایش چالش‌های امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه به سمت درگیری‌های فراگیر خبر دادند. شرکت‌ کنندگان در این نشست خواستار اتخاذ تصمیمی برای جلوگیری از روند اوضاع به سمت بدتر شدند.

چالش ایران برای صهیونیست ها
بیشتر سخنرانان صهیونیست کنفرانس امنیتی هرتزلیا ، ایران را چالشی فراروی رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده و گفتند که با وجود توافق هسته‌ای امضا شده، تهدید ایران از بین نرفته، بلکه ممکن است به‌ تعویق‌افتاده باشد. عاموس گلعاد رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت که ایران همچنان مانند گذشته و آینده دشمن اصلی اسرائیل باقی خواهد ماند. وی افزود: ما باید بر این اساس با ایران تعامل کنیم، چرا که ایران عامل تأمین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله و چالش اصلی موجود بر ضد اسرائیل است.

سناریوی صهیونیست‌ها پس از سرنگونی داعش/ عاموس گلعاد: ما باید با ایران تعامل کنیم

فرصت های رژیم های عربی برای صهیونیست ها
کنفرانس هرتزلیا همچنین به فرصت‌های پیش روی رژیم صهیونیستی و منافع آن به ویژه در قبال برخی رژیم‌های عربی و دشمنی آنها با ایران نیز اشاره کرد. هم‌گرایی بین اسرائیل با این دولت‌ها به ویژه عربستان سعودی یکی از محورهای بحث سخنرانان در این اجلاس بود. همچنین نشست‌های ویژه برای بررسی این رویکرد و گرایش جوانان به سمت منافع مشترک بین دو طرف تشکیل شد.

در این چارچوب دوری گولد مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که درگیری‌های اسرائیلی- فلسطینی به اولویت‌های آخر جهان عرب و اسرائیل  تبدیل شده است. وی بارها از هم‌گرایی اسرائیل با برخی رژیم‌های عربی اهل تسنن به عنوان استراتژی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نام برد که قبل از رسیدن به توافق و سازش با فلسطینی‌ها محقق خواهد شد.

گولد در این رابطه گفت: اتفاقاتی که بین ما و دولت‌های سنی می‌افتد، خیالمان را راحت می‌کند، اما ما باید همچنان هوشیار باشیم و این موضوع را محرمانه نگه داریم. چرا که آنها شرایط خاصی دارند. شهروندان این کشورها نسبت به روابط موجود بین ما نگاه مثبتی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کمپین تطهیر بیت الله و بیت المقدس از نجاست سعودی و صهیونیست ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    رژیم صهیونیستی باید محو شود.
  • امیر ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    نابودی شما نزدیک است. به زودی پایه های پوشالی رژیم کودک کش اسرائیلی فرو خواهد ریخت.
  • بشیر ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اسرائیل باید از بین برود و به فضل خدا خواهد رفت. تعامل با اسرائیل یعنی رفتن به گرداب بلا و حماقت محض.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    سجیل هایمان سالهاست که قلب صهاینه را هدف قرار داده ای کاش در نبرد بزرگ من نیز شرکت کنم.یا مهدی
  • کیان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    غرب همیشه وقتی یک رئیس جمهور یا یک گروه به اصطلاح اصلاح طلب(اعتدال گرا) روی کار می آید حرف مذاکره و تعامل با ایران را پیش کشیده است، حال ببینید این دولت چقدر وا داده است و آنها را به خود امیدوار کرده است که اسرائیل هم حرف از تعامل می زند. بنی صدر سرزمین ما را به دست دشمن سپرد و خیانت کرد، با جانفشانی آن را پس گرفتیم، ولی حال چیزی را از دست داده ایم که پای آن را امضا کرده ایم و نمی توان آن را پس گرفت، چون عهد بسته ایم.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    عزیزان صهیونیست ترسیدن منفی دادن خیالتون راحت که رژیم حرامزاده ی صهیونیستی باید از کره ی خاکی محو شود و میشود به اذن خداوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس