کد خبر 591730
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

چهار علت مهم ایجاد کننده بیماری‌های مزمن کلیه، دیابت، فشار خون بالا، مصرف داروهای نفروتوکسیک به خصوص مسکن‌ها، بیماری‌های انسدادی نظیر سنگ های کلیوی و گلومرولونفریت ها است.

چهار علت مهم ایجاد بیماری‌های مزمن کلیه
به گزارش مشرق، بهزاد عین اللهی ، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) طی یادداشتی در رابطه با اهمیت و چرایی شناسایی زودهنگام و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های کلیه نوشت:

شیوع بیماریهای کلیه در جهان رو به افزایش است، به طوریکه در آمریکا از هر ده نفر، یک نفر مبتلا به بیماری کلیه است.

از طرف دیگر استعمال سیگار موجب افزایش درگیری کلیه تا پنجاه درصد موارد می گردد و باعث بیماری مزمن کلیه شده که این بیماری غیرقابل برگشت بوده و نیازمند درمان‌های درازمدت خواهد بود و هزینه های هنگفتی را به بیمار و جامعه وارد می کند.

با این روند پیشرفت بیماری های کلیه، در دهه آینده برای هزینه دیالیز و عمل پیوند کلیه در جهان به میلیاردها دلار پول نیاز است.

در کشور ما حدودا بیش از پنجاه هزار بیمار مبتلا به بیماری پیشرفته و انتهائی کلیه وجود دارد که تحت دیالیز یا پیوند کلیه هستند.

سالانه 10 تا 12 درصد به بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه در کشور افزوده می‌شود .

با تعداد 50 هزار بیمار فعلی و پیش‌بینی رشد آن در سال 1400 که به 90 هزار نفر می‌رسد هزینه زیادی به جامعه تحمیل خواهد شد، چرا که هزینه یک سال، 28 هزار بیمار دیالیزی 1500 میلیارد تومان است.

طبق اظهار نظر مسئولین وزارت بهداشت 5 تا 20 درصد بودجه سلامت کشورها را بیماری پیشرفته کلیه شامل می شود و هزینه یک بیمار دیالیزی در سال بیش از 50 میلیون تومان است.

پس همانطوری‌که در حدیث شریفه آمده است که "درهم وقایه خیر من قنطار علاج" یعنی یک دهم هزینه کردن برای پیشگیری از هزار درهم خرج برای درمان بهتر است که تاکید بر شعار پیشگیری مهمتر از درمان می باشد است.

شناسایی زودهنگام و پیشگیری، مهمترین گام حیاتی است زیرا بیماریهای مزمن کلیه غیر قابل برگشت بوده ولی علل مهم ایجاد کننده این بیماریهای مزمن، ماهیت قابل پیشگیری دارند که شامل دیابت، فشار خون بالا، مصرف داروهای نفروتوکسیک به خصوص مسکن‌ها، بیماری‌های انسدادی نظیر سنگ های کلیوی و گلومرولونفریت‌ها هست.

با حفظ سلامتی کلیه، باعث سلامت قلب می شوید و اینکه کلیه در بسیاری از بیماری‌ها و کم کردن مرگ و میر ناشی از آن نقش اساسی دارد و اگر به کلیه توجه داشته و پیشگیری و به موقع درمان کنیم، می‌توانیم از خیلی مرگ و میرها جلوگیری بة‌عمل آوریم.


در مرداد ماه امسال مرکز تحقیقات نفرولوژی و اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اقدام به برگزاری کنگره بین المللی در مرکز همایش برج میلاد کرده که علاوه بر سخنرانان داخلی از محققین معروف خارجی نیز دعوت شده و امیدواریم با برگزاری این گونه همایش ها گامی در افزایش آگاهی ها در پیشگیری از بیماریهای کلیوی برداشته شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس