رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بلافاصله پس از دیدار با محمد بن سلمان در روز سه‌شنبه منکر نقش این کشور در حوادث 11 سپتامبر شد. همزمان خبرگزاریِ مرتبط با دولت آمریکا با لحن عجیبی از حیاتی‌بودنِ پادشاهی وی سخن گفت.

گروه بین‌الملل مشرق- ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن سفر کرد تا روابط دو کشور پس از یک دوره سردی وارد مرحله جدیدی شود. حدود دو سال است مجادله بر سر فروش نفت رُس آمریکا و مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران میان ریاض و واشنگتن فاصله انداخته است.

تعهد واشنگتن به حمایت از پادشاهی بن سلمان + تصاویر و فیلم

محمد بن سلمان که در عرصه داخلی با محمد بن نایف در جنگ قدرت به سر می‌برد، این روزها مهمان کاخ سفید شد تا پایان‌یافتن این اختلافات را رسماً به مهمترین حامی بین‌المللی ریاض اعلام کند. البته او خواستار حمایت بلوک غرب از پادشاهی خود در آینده نزدیک است، خواسته‌ای که برای او کم آب نخورده است.

با توجه به کاهش اهمیت خرید نفت از عربستان برای واشنگتن از زمان تولید نفت رُس، محمد بن سلمان سهام شرکت‌های بزرگ دولتی را در کنار قرارداد خرید تسلیحات، روی میز مسئولان آمریکایی ریخت تا دیپلماسی اقتصادی ریاض در خدمت منافع سیاسی‌ این کشور و شخص بن‌ سلمان قرار گیرد.

{$sepehr_media_1610154_400_300}
دانلود

گزارش خبری شبکه من و تو با رویکردی مثبت به بن سلمان، سفر او را منت‌کشی از آمریکا می‌‌داند

همزمان با سفر بن سلمان به واشنگتن، خبرگزاریِ مرتبط با دولت آمریکا با لحن عجیبی از حیاتی‌بودنِ پادشاهی وی سخن گفت. ان‌بی‌سی از یک مقام در نهادهای امنیتی واشنگتن که نخواست نامش فاش شود، نقل قول کرده که «یا او، یا اینکه داعش بر عربستان حاکم می‌شود»، زیرا اگر او اکنون یا کمی بعد به پادشاهی نرسد، احتمال آشفتگی سیاسی در عربستان بالا می‌گیرد.

ان‌بی‌سی همچنین با بروس ریدل افسر اطلاعاتی پیشین سخن گفته که او نیز با وجود حمایت‌های سابق واشنگتن از محمد بن نایف، شرایط جدید را نیازمند تغییر رویکرد دولت آمریکا به محمد بن سلمان می‌بیند. بروس اضافه می‌کند سفر بلندمدت شاهزاده سعودی که دیدارهایی را از روز دوشنبه تا جمعه با برنان (رئیس سیا)، کلَپِر (مدیر اطلاعات ملی)، رایان (رئیس خانه نمایندگان)، پلوسی (رهبر اقلیت مجلس)، پریتزکر (وزیر دارایی)، کارتر (وزیر دفاع)، کری و اوباما دربرگرفت، نشان می‌دهد واشنگتن پذیرفته که جانشینی او بسیار محتمل است.

تعهد واشنگتن به حمایت از پادشاهی بن سلمان + تصاویر و فیلم

ولیعهد عربستان که مانند وزیر خارجه‌ این کشور لباس سنتی خود را در دیدار با کری کنار گذاشته بود، ظاهراً قول‌های زیادی به او داده زیرا مقامات آمریکایی در روزهای اخیر منکر 28 صفحه‌ای شده‌اند که در گزارش کمیته تحقیق سنا به نقش ریاض در حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی اختصاص دارد. این را سخنان جدید برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا نشان می‌دهد که بلافاصله پس از دیدار با بن سلمان در روز سه‌شنبه گزارش نهایی سنا را یک پیش‌نویس خوانده؛ پیش‌نویسی در جمع‌بندی نهایی رد شده است.

پس از توافقات محمد بن سلمان با مقامات آمریکایی، عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت تا احساس پشت‌گرمی جدید از واشنگتن را نشان دهد و به همه اعلام کند مقامات آمریکایی در دیدارها به هیچ وجه جانب ایران را نگرفته‌اند: تا ایران در مورد تعاملش با کشورهای منطقه تجدیدنظر نکند، قطع رابطه ادامه خواهد داشت.

تعهد واشنگتن به حمایت از پادشاهی بن سلمان + تصاویر و فیلم

سخنان برنان رئیس سیا پس از دیدار با بن سلمان شگفتی بسیاری برانگیخت

گفته می‌شود ریاض انتظار دارد این سفر و توافقات آن، پیامد‌های دیگری نیز به نفع عربستان داشته باشد، از جمله اینکه نام این کشور هرگز در لیست‌‌های سیاه سازمان‌های بین‌المللی قرار نگیرد. چندی پیش بود که قراردادن و برداشتن نام این کشور در لیست سیاه سازمان ملل به دلیل دخالت در کشتار کودکان یمنی تقریباً به یک افتضاح در روابط خارجی ریاض تبدیل شد.

آنچه باید مد نظر بن سلمان قرار گیرد، احتمال تغییر مجدد رویکرد آمریکا به یک ولیعهد دیگر است، زیرا تصمیمات او تا کنون چندان رضایت‌بخش نبوده است، از جمله تأکید مجدد بر افزایش فروش نفت که موجب کاهش قیمت این حامل سوخت در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش سودآوری آمریکا از فروش نفت رُس شده، و دیگر حمله به یمن که پس از ناکامی به یک آتش‌بس نیم‌بند ختم شده است.

تعهد واشنگتن به حمایت از پادشاهی بن سلمان + تصاویر و فیلم

بعید نیست ملک سلمان قبل از اینکه مهر واشنگتن خشک شود، در هفته‌های آتی به نفع شاهزاده 30 ساله کناره‌‌گیری کند تا بار دیگر اختلافات داخلی بالا نگیرد

این دو تصمیم، تبعاتی را در عرصه داخلی عربستان داشته که ممکن است توسط رقبای تخت پادشاهی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یارانه‌ای که از سال 2012 میلادی و از بیم اوج‌گیری بیداری اسلامی (بهار عربی) به شهروندان سعودی داده می‌شد، در کنار چندین خدمات اجتماعی دیگر کاهش یافته است. بنابر این محمد بن سلمان بر چشم‌انداز 2030 تأکید کرده که مهمترین هدف آن پایان‌دادن به اعتیاد نفتی سعودی‌‌ است. در همین راستا بیش از یک ماه است که وزیر باسابقه نفت، برکنار شده است.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    چه جالب. یعنی بن نایف ولیعهد هم میشینه و خفه خون می گیره... انشاله بزنن تو دک و پوز هم دهن همدیگه رو سرویس کنن...
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    پیش نیاز کیفیتی و کمیتی این دیدارها در این سطح, توافقات و باجهای ویژه سعودیها به اسرائیل بوده. در واقع لابی اسرائیل محرک بوده به شرط در اختیار بودن توان استراتژیکی و سیاسی سعودیها. سعودیها احساس تغییر رویکرد واشنگتن را به وضوح حس کردند. بنابراین تنها راه کیلدی برای نگهداری از قدرت, معاملات وسیع با اسرائیل و دادن هزینه های بالا بوده. در شرایط کنونی عربستان با یک شرایط مشابه در زمان به قدرت رسیدن بنیانگذار سعودیهاست چه از نظر خونریزیها و چه از نظر باج دادن به غرب. بسیار و بسیار حیاتی است که زنجیر اتحاد عملگرایانه روسیه-ایران-چین شکل منسجمی بگیرد چراکه روزهای بسیار حساسی بر علیه جایگاه استراتژیک و تمامیت ارضی روسیه-ایران-چین در پیش است و عملکرد حساب شده امروز تضمین آینده پیش روست.
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    دلم میخواد یه توالت عمومی به نام توالت أل سعود درست کنم خلق الله برن استفاده کنن کیفشو ببرن
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    امریکا از این تعهدا به خیلیا داده بود که الان سینه قبرستونن
  • أبرار ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    مورد توجه اونهايي كه در داخل و خارج دلشون را به آمريكا وغرب دادند . واقعا عجيب است كه چطور بعضي ها سرنوشت شوم رضا شاه و جان دادن او را در جزيره موريس به عنوان يك تبعيدي جان داده كه حتي حق انتقال استخوان هاي پوسيده اش را نيز تا سالها به خانواده اش نيز نمي دادند پسر معدومش محمد رضا و خانواده معدومش صدام لعنت الله عليه و خانواده معدومش قذافي به درك واصل شده و خانواده معدومش طالبان و مرسي مصر و و و را كه همگي از دوستان آمريكا و غرب بودند را نميتوانند به عنوان سند بي اعتمادي صد در صد به آمريكا و غرب و نتيجه اعتماد و دوستي با آنها درك كنند حالا نوبت هند وانه گذاشتن زير بقل اين به اصطلاح جوجه وليعهد توسط آمريكا و غرب رسيده غافل از اينكه او هم در آينده توسط همين دوستان آمريكايي و غربي اش به همان دركي واصل خواهد شد كه ديگر دوستان آمريكا و غرب . بصيرت بصيرت بصيرت
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    این وهابیون مرتجع شکم گنده فاسد و ملعون ال سعود اینها تکمیل کننده پازل امریکا و اسرائیل هستند. اینها بودند که مرتکب بزرگترین جنایت تاریخ! و قتل زائران حرم امن الهی شدند! اینها بودند که در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه از پشت به جبهه اسلام خنجرها زدند! اینها هستند که نفت مسلمین را در حلقوم صهیونیست و کفار می ریزند! ... چهره اینها یادآور آل امیه و ابوجهل و ابوسفیان و ... همه آن کسانی است که در قرآن با بغض و غیظ درباره شان آیات فراوان آمده است."تبت یدا ابی لهب و تب!" اینها خانه خدا و حج اکبر را از خاصیت انداخته اند. حرمین شریفین در غصب و اشغال این میمونها و خنزیرهاست! این ها سگ های هار قبیله پرست بدوی جاهلی هستند که سرزمین وحی را به اشغال خود در اورده اند درست مانند صهیونیست ها که مسجد الاقصی را اشغال کرده اند
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس