کد خبر 587932
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷

شاید به قول پرفسور اندینس بهتر بود طبق روند معمول، به افرادی که در چنین کشورهایی به دنیا آمده‌اند، گذرنامه داده نشود، تا اینکه گذرنامه‌ای با عبارت «نامشخص» تحویل بگیرند.

گروه بین‌الملل مشرق- از مارس سال جاری، بخشنامه جدید اداره گذرنامه پلیس نروژ ابلاغ شده که بر اساس آن مقابل عبارت مکان تولد در گذرنامه مهاجران از 31 کشور دنیا،‌ کلمه «نامشخص» ثبت می‌شود.

گذرنامه مهاجران در نروژ، مکان تولد: نامشخص!

به گزارش ان‌آر‌کی (بنگاه سخن‌پراکنی نروژ) اداره پلیس از 31 کشور نام برده و اعلام کرده به دلیل شرایط خاص در این کشورها امکان راستی‌آزمایی پیرامون مکان تولد مهاجران ممکن نیست:

* کشورهای آفریقایی: بورکینافاسو، بروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو، گینه استوایی، ساحل عاج، اریتره، اتیوپی، گابون، گامبیا، غنا، گینه، کنیا، لیبریا، مالی، نیجریه، سومالی، سیرالئون، اوگاندا،‌ زیمبابوه

* کشورهای آسیایی: افغانستان، فیلیپین، هند، عراق، یمن، میانمار (برمه)،‌ پاکستان، عربستان سعودی، سری‌لانکا، ویتنام

* کشور اروپایی: کوزوو

مَدز اندینس، پرفسور نروژی اقدام اخیر پلیس نروژ را موجب بی‌اعتباری گذرنامه این کشور می‌داند،‌ زیرا صاحبان چنین گذرنامه‌هایی امکان ورود به تعدادی از کشورها از جمله چین و ایالات متحده را نخواهند داشت. وی همچنین ابلاغ این بخشنامه را در صلاحیت پلیس ندانسته و خواستار طی‌شدن روند قانونی و استعلام نظر از نهادهای مردمی مانند پارلمان شده است.

قانون جدید موجب می‌شود بسیاری از مهاجران که توسط خانواده‌های نروژِی به فرزندی پذیرفته شده‌اند، اکنون برای ادامه زندگی در جامعه دچار مشکل شوند. به گزارش نُروِی تودی اِستِن گودین رئیس کارگروهی در این زمینه، اضافه کرد تعداد فرزندخوانده‌های نروژی از این 31 کشور را حدود 20 هزار نفر ارزیابی کرده است.

انجمن «کودکان جهان» با تعدادی از والدین نروژی که فرزندانی از کشورهای نامبرده را به فرزندی پذیرفته‌اند، صحبت کرده است. همگی آنها نگران زمانی بودند که مجبور شوند گذرنامه فرزندانشان را تعویض کنند که در آن صورت، گذرنامه‌ای با اطلاعات مشخص از مکان تولد را با یک گذرنامه کم‌اعتبار جایگزین خواهند کرد.

گذرنامه مهاجران در نروژ، مکان تولد: نامشخص!

رئیس انجمن نروژیان سومالی‌تبار: وقتی برخی گذرنامه‌ها از اعتبار درجه دو برخوردار شوند، صاحبان آن گذرنامه‌ها «شهروند درجه دو» خواهند شد

با وجود این معایب، چرا اعتراض عمومی به بخش‌نامه جدید صورت نگرفته است؟ باش موسه رئیس انجمن نروژیان سومالی‌تبار دلیل این امر را عدم اطلاع بسیاری از مهاجران نسبت به قانون جدید می‌داند. او همچنین تأکید می‌کند وقتی برخی گذرنامه‌ها از اعتبار درجه دو برخوردار شوند، صاحبان آن گذرنامه‌ها «شهروند درجه دو» خواهند شد.

آریل هولمَن وکیل نروژی در این باره با چند خانواده مشابه صحبت کرده و نگرانی‌های مشابهی را شنیده است. او می‌گوید این فرزندخوانده‌ها به زمانی فکر می‌کنند که با چنین گذرنامه‌ای بخواهند اعتبار خود را در خارج از کشور لکه‌دار کنند. هولمن ادامه می‌دهد بخش‌نامه جدید از اقتدار و اعتبار پلیس نروژ کاسته است.

استاینِر تالگو رئیس دایره حقوقی اداره پلیس، انتقادات مطرح‌شده نسبت به بخش‌نامه اخیر را رد نموده و این‌گونه واکنش‌ها را عمدتاً احساسی ارزیابی کرده است.

با لحاظ تمام این موارد، شاید به قول پرفسور اندینس بهتر بود طبق روند معمول، به افرادی که در چنین کشورهایی به دنیا آمده‌اند، گذرنامه داده نشود، تا اینکه گذرنامه‌ای با عبارت «نامشخص» تحویل بگیرند.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    نامشخص = آواره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس