کد خبر 589942
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند حمله مسلحانه ایالت فلوریدا در مسائلی مانند انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت پناه جویان و مسلمانان مقیم آمریکا و تحولات خاورمیانه تاثیر برجای خواهد گذاشت.

 به گزارش مشرق، به نقل از «البدیل»، حمله مسلحانه به یک کلوپ شبانه در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا آمریکا که به کشته شدن 50 نفر و زخمی شدن 53 تن دیگر منجر شد شوک بزرگی برای دولت و جامعه آمریکا است. این حادثه از زمان رخداد تروریستی یازدهم سبتامبر سال 2001 میلادی تاکنون خونبارترین رویداد به شمار می رود.  این حمله روز یکشنبه بیست و سوم خرداد به دست شخصی به نام «عمر متین» شهروندِ آمریکاییِ افغانی تبار صورت گرفت. برخی از رسانه ها به نقل از مقام های آمریکا نوشتند که عمر متین متهم این حمله به گروه تروریستی داعش وابسته بود. این در حالی است که پدر او این مساله را که او در دست زدن به حمله مسلحانه انگیزه دینی داشته است، رد کرد و انگیزه او را عکس العملی در برابر اقدام همجنس‌ گرایان بر شمرد.

ناظران بر این باورند که این حمله مسلحانه می تواند پیامدهایی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اوضاع پناه جویان و مسلمانان در این کشور و تحولات خاورمیانه در پی داشته باشد.

** پیامدهای حمله مسلحانه فلوریدا بر انتخابات آمریکا

همانگونه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند این رخداد می تواند آثار گسترده ای بر انتخابات آمریکا داشته باشد. به ویژه که مسائلی مانند ثبات آمریکا و حوادث تروریستی همیشه از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بررسی و مناقشه قرار می گیرد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رخداد فلوریدا فرصت پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواه را در انتخابات ریاست جمهوری تقویت خواهد کرد. به ویژه این رخداد می تواند به هواداران او این فرصت را دهد که دیدگاه او در باره قرار دادن مسلمانان زیر پایش را مورد تاکید قرار دهند. همچنین این رخداد به او فرصت می دهد تا این اظهارات خود را که «اسلام و مسلمان از آمریکا نفرت دارند» تکرار کند و بگوید که آمریکا در رویاروی با تروریسم سهل انگاری می کند و او مرد قدرتمندی است که می تواند در این زمینه موفق عمل کند. او بار دیگر پس از این حادثه خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان و پناهجویان به آمریکا شد.

ترامپ از این حادثه در رقابت با «هیلاری کلینتون» سو استفاده کرد و به خود بالید که هنگامی از افراط گرایی اسلامی سخن می گفت، بر حق بود. او اعلام کرد که پس از این حادثه، شماری از افراد با او تماس گرفتند و به او درباره درستی موضعگیری هایش تبریک گفتند. او گفت من خواهان تبریک نیستم بلکه خواهان قاطعیت هستم و ما باید هشیار باشیم.

همچنین عده ای با او تماس گرفتند و به خاطر اینکه او از این حادثه سو استفاده می کند از او به شدت انتقاد کردند. با چشم پوشی از ترامپ که بسیاری او را از برندگان این حادثه تروریستی به شمار می آورند. اعضای حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا هم نسبت به این رخداد عکس العمل سیاسی داشتند. در شرایطی که دموکرات ها خواستار ممنوعیت استفاده از سلاح بودند جمهوری خواهان هم نسبت به خطر تروریسم که در داخل آمریکا در حال افزایش است، هشدار دادند.

«جیو فلایک» سناتوری جمهوری خواه گفت: تحقیقاتی که درباره این رویداد صورت خواهد گرفت انگیزه عامل آن را مشخص خواهد کرد. اگر مشخص شود که عامل این حادثه از داعش پیروی کرده است موضوع تروریسم بررسی خواهد شد و اگر مشخص شود که عامل روحی و روانی متهم در این باره نقش داشته است موضوع قانون اسلحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین «برنی ساندرز» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم بر این باور است که حادثه حمله مسلحانه عامل دیگری است که می طلبد در قوانین کنونی مربوط به حمل سلاح بازنگری شود. «هیلاری کلینتون» دیگر نامزد این حزب هم با وی همنظر است و پیش از این خواستار ممنوعیت حمل سلاح در آمریکا شده است.

** پیامدهای حادثه فلوریدا بر پناهجویان و مسلمان

ناظران بر این باورند که این حادثه می تواند قدرت راست افراطی را در آمریکا افزایش دهد و سبب گسترش پایگاه کسانی شود که پدیده اسلام هراسی را گسترش می دهند. این گروه ها خواستار در تنگنا قرار دادن مسلمان در آمریکا و کشورهای اروپایی و کنترل ورود پناهجویان و مسلمان خارجی به آمریکا هستند. پیامدهای منفی چنین رخدادهایی بر اوضاع مسلمان در آمریکا بسیار پرشتاب بوده است. این رخداد بار دیگر تلاش های نژاد پرستان و تندروها را در آمریکا افزایش داده تا چهره اسلام را تخریب کنند. آنان از این حادثه در شبکه های اجتماعی به طور منفی علیه مسلمانان استفاده و تلاش می کنند عامل این حادثه را مسلمان معرفی کنند.

برخی دیگر تصریح کرده اند این حادثه بر حضور مسلمان در پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر خواهد داد. بسیاری از ناظران بر این باورند در صورتی که فشار علیه مسلمانان پس از این رخداد افزایش یابد آنان به خاطر ترس از مورد هدف قرار گرفتن در روز انتخابات از حضور در پای صندوق های رای خودداری خواهند کرد.

درباره پناه جویان «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و اعضای حزب دموکرات بر این مساله تاکید می کنند که سیاست غیر خصمانه ای را درباره پذیریش پناهجویان در دستور کار قرار خواهد داد. طی 5 سال پیش آمریکا از 2هزار و 500 پناهجوی سوری استقبال کرده است. برپایه گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، اوباما تصمیم گرفته است طی سال  2016 میلادی از 10 هزار پناهجوی سوری استقبال کند اما رخداد اخیر سبب می شود کنگره آمریکا، اوباما را در این زمینه زیر انتقاد قرار دهد و مانع عملی شدن تصمیم او شود. به ویژه این در شرایطی است که طی سال جاری کنگره آمریکا بررسی طرحی را در دستور کار قرار داده که به موجب آن پذیرش پناهجویان کاهش یابد. بر پایه این قانون باید مدیر پلیس فدرال و وزیر امنیت ملی آمریکا گزارش هایی را درباره هر پناهجو بدهند که به موجب آن ثابت شود که پناهجو تهدیدی برای امنیت نیست. فراهم کردن این گزارش ماه ها و شاید سال زمان نیاز دارد.

** پیامدهای حادثه فلوریدا بر منطقه خاورمیانه و بحران سوریه

درباره آثار حادثه فلوریدا بر سیاست های آمریکا در منطقه و به ویژه با در نظر گرفتن این فرضیه که داعش عامل این حادثه است باید گفت نخستین پیامد این رخداد، اوباما رئیس جمهوری آمریکا را در تنگنا قرار خواهد داد. این در حالی است که محبوبیت او به خاطر سیاست خارجی دولت او و چگونگی مدیریت مسائل منطقه خاورمیانه کاهش یافته است. این سیاست ها باعث گسترش فعالیت گروه های تروریستی شده است به طوری که دامنه عملیات آن به درون آمریکا هم رسیده است. با وجود اینکه بسیاری خوش بین نیستند که این حادثه تروریستی به بازنگری واقعی در بحران سوریه منجر شود اما برخی ادعا می کنند پس از خارج شدن گروه های تروریستی از کنترل، واشنگتن به خط مبارزه با تروریسم وارد می شود و با همکاری با روس ها پیش نویس حل بحران سوریه را پیش خواهد برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس