کد خبر 589776
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

بیست و هفتمین دوره لیگ جهانی والیبال از روز پنجشنبه با دیدار ایران و برزیل در شهر ریودوژانیرو آغاز می شود تا دوباره هیجان این رشته ورزشی برای تماشای جدال 36 تیم شرکت کننده در این رقابت ها به سالن های والیبال جهان بازگردد.

به گزارش مشرق، فدراسیون جهانی والیبال با هدف صرفه جویی در زمان و افزایش هیجان، بیست و هفتمین دوره لیگ جهانی را نسبت به ادوار گذشته متفاوت برگزار خواهد کرد. سال 2016 بازی های المپیک نیز برگزار می شود و به همین دلیل فدراسیون جهانی والیبال برای لیگ جهانی این سال فرمول جدیدی طراحی کرده است که تیم های شرکت کننده در لیگ جهانی فرصت لازم برای استراحت و آماده سازی خود برای حضور در المپیک را داشته باشند.

به همین دلیل فدراسیون جهانی والیبال تدبیری اندیشید تا خلاف دوره های گذشته که لیگ جهانی در مدت دو ماه پیگیری می شد، در سال 2016 در یک دوره یک ماهه از 27 خرداد تا 27 تیرماه 1395با فرمول و قالب جدید و به سبک رقابت های جایزه بزرگ زنان برگزار شود.

بر اساس قالب جدید، لیگ جهانی در سال 2016 با حضور 36 تیم در سه سطح برگزار می شود و اسامی تیم های شرکت کننده در هر سطح به قرار زیر است:
سطح یک: فرانسه، ایتالیا، استرالیا، روسیه، آمریکا، برزیل، ایران، آرژانتین، صربستان، بلغارستان، بلژیک و لهستان

سطح دو: هلند، پرتغال، ترکیه، اسلواکی، ژاپن، کره جنوبی، فنلاند، کوبا، کانادا، چین، مصر و جمهوری چک

سطح سه: تونس، ونزوئلا، اسوانی، قطر، آلمان، مکزیک، اسپانیا، مونته نگرو، پرتوریکو، چین تایپه، قزاقستان و یونان

سال گذشته سطح یک لیگ جهانی با حضور هشت تیم برگزار شد، اما در سال 2016 این تعداد به 12 تیم افزایش یافت. در سطح یک 12 تیم به 9 گروه 4 تیمی متفاوت تقسیم شده اند. یعنی تیم های هر گروه در سه هفته دور مقدماتی متفاوت هستند.

هر هفته، یک تیم میزبان گروه خود هستند و تیم ها به صورت ضربدری با یکدیگر به رقابت می پردازند. مجموع تمام نتایج و امتیازات 9 گروه در یک جدول رده بندی قرار می گیرد.

پنج تیم نخست تا پنجم جدول به همراه لهستان میزبان مرحله نهایی، شش تیم مرحله نهایی لیگ جهانی 2016 را تشکیل می دهند. در سه سال گذشته چهار تیم برتر به همراه قهرمان سطح دو به مرحله نهایی صعود می کرد، اما امسال قهرمان سطح دو، فقط جواز حضور در سطح یک لیگ جهانی سال آینده را به دست می آورد.

رقابت های مرحله نهایی لیگ جهانی امسال در مدت شش روز پیگیری خواهد شد که سه روز نخست (چهارشنبه 23 تا شنبه 25 تیرماه) به دور مقدماتی این مرحله اختصاص دارد.

در این مرحله تیم های لهستان (میزبان) با تیم های سوم و چهارم جدول مقدماتی در گروه یک و سه تیم اول، دوم و پنجم جدول دور مقدماتی در گروه دو قرار می گیرند.

پس از سه روز مسابقه تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله نیمه نهایی صعود می کنند و تیم های سوم از دور مسابقات حذف می شوند. تیم های شرکت کننده روز یکشنبه 26 تیر ماه استراحت دارند.

مرحله نیمه نهایی لیگ جهانی سال 2016 روز دوشنبه 27 تیرماه انجام می شود و تیم های اول و دوم گروه های یک و دو به صورت ضربدری با هم بازی می کنند تا تیم های برنده به دیدار نهایی و بازنده به مسابقه رده بندی که روز سه شنبه 28 تیرماه برگزار می شود، صعود کنند.

** رکوردی جدید در تعداد تیم های لیگ جهانی

تعداد تیم های شرکت کننده در این دوره از لیگ جهانی والیبال در تاریخچه این رقابت ها از نظر افزایش تعداد بی نظیر است. در سال 1990 تعداد تیم های شرکت کننده هشت تیم بود که در دو گروه با هم به رقابت پرداختند. در سال 1991 این تعداد به ده تیم افزایش یافت. از سال 1992 تا 2000 و سال 2004 و 2005 تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ جهانی 12 تیم بود. این تعداد در سالهای 2001 تا 2003 و 2006 و 2012، 17 تیم بود. 18 تیم در سال 2013 این رقابت ها حضور یافتند. این تعداد در سال 2014 به 28 تیم رسید و در سال 2015 به 32 تیم رسید و امسال (2016) 36 تیم در لیگ جهانی حضور دارند که در نوع خود رکورد جدیدی است.

** پرافتخارترین های لیگ جهانی

آمار و ارقام نشان می دهد که تیم ملی والیبال برزیل با کسب 9 مدال طلا، 5 نقره و 4 برنز در صدر پر افتخارترین های لیگ جهانی است. این تیم در سالهای 1993، 2001، 2003 تا 2007، 2009 و 2010 صاحب عنوان قهرمانی شده تا بیش از پیش خود را به عنوان قدرت نخست این رقابت ها معرفی کند.

تیم ایتالیا هم با 8 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز در رده دوم و روسیه با کسب 3 مدال طلا، 5 نقره و 7 برنز در رده سوم پر افتخارترین تیم ها قرار دارد.

آمریکا نیز با دو مدال طلا، یک نقره و سه برنز در رتبه چهارم قرار دارد و تیم های کوبا (یک طلا، پنج نقره و سه برنز)، هلند (یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز)، فرانسه (یک طلا و یک نقره)، لهستان (یک مدال طلا و یک برنز) و صربستان با چهار نقره و سه برنز در زمره افتخارآفرینان این رقابت ها هستند.

** لوزانو به دنبال نخستین مدال لیگ جهانی

تیم ملی والیبال ایران که برای چهارمین بار در طول تاریخ مجوز حضور در رقابت های لیگ جهانی را به دست آورده است، امسال با هدف تثبیت جایگاه خود در سطح یک این رقابت ها با سرمربی جدید به میدان می رود. اما رائول لوزانو نیم نگاهی هم به کسب نخستین مدال خود در لیگ جهانی با تیم ایران دارد.

تیم ایران در سال 2013 (نخستین حضور) با هدایت خولیو ولاسکو به مقام نهمی دست یافت، در سال 2014 (دومین حضور) با هدایت اسلوبودان کواچ عنوان چهارمی را به دست آورد و سال 2015 نیز در سومین حضور خود با اسلوبوان کواچ ضمن تثبیت جایگاه خود در جمع هشت تیم برتر، عملکرد خوبی نیز به نمایش گذاشت.

تیم ملی والیبال ایران که 10 روز پیش در رقابت های توکیو برای نخستین بار موفق به کسب سهمیه المپیک شد، با انگیزه خوبی در این رقابت ها شرکت می کند.

رائول لوزانو سرمربی تیم ملی والیبال معتقد است که لیگ جهانی امسال فرصتی است تا تیم ایران به بهترین شکل ممکن برای بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو آماده شود.

وی با بیان اینکه در چند هفته آینده علاوه بر تمرینات، مسابقات فشرده ای نیز خواهیم داشت، گفت: شرایط مسابقات به گونه ای است که می توانیم هماهنگی تیمی خود را افزایش دهیم و در نهایت به بهترین شکل ممکن به بازی های المپیک برویم.

سرمربی تیم ملی والیبال تاکید کرد: در رقابت های انتخابی المپیک در توکیو خیلی خوب کار کردیم، اما هنوز جا دارد که بهتر شویم. به عنوان یک تیم می توانیم بهتر شویم و در لیگ جهانی سال 2016 به دنبال این هدف خواهیم بود.

** تاریخچه تیم هایی آسیایی در لیگ جهانی

از میان تیم های آسیایی تیم های ژاپن، کره جنوبی و چین سه تیمی هستند که سابقه زیادی در لیگ جهانی والیبال دارند. کسب مقام ششمی در سالهای 1990، 1993 و 2008 از سوی تیم ژاپن و قرار گرفتن در همین رده در سال 1995 و 1996 از سوی تیم های کره جنوبی و چین بهترین مقام تیم های آسیایی در لیگ جهانی بوده است.

اما دیگر نماینده آسیا، استرالیا هم در سال 1999 (با نظر ویژه فدراسیون جهانی و به دلیل آمادگی برای انجام بازی های آبرومند به عنوان میزبان المپیک 2000) برای نخستین بار در لیگ جهانی حضور یافت و بین دوازده تیم، در رده دهم قرار گرفت. این تیم در سال 2014 دومین حضور خود را در لیگ جهانی به ثبت رساند و مسابقات را از سطح دو آغاز کرد که موفق شد با قهرمانی در این سطح، به جمع شش تیم مرحله نهایی سطح یک (2014) راه یافته و حضور خود در گروه بندی سطح یک رقابت های امسال را نیز هموار کند. استرالیا در سال 2015 نیز سومین حضور خود را تجربه کرد و امسال برای چهارمین بار در لیگ جهانی به میدان می رود.

** هفته نخست لیگ جهانی در یک نگاه

نخستین دیدار لیگ جهانی سال 2016 ساعت 14 و 45 دقیقه به وقت برزیل در روز پنج شنبه 27 خرداد برگزار می شود که تیم ملی والیبال برزیل میزبان تیم ملی والیبال ایران است. در دومین مسابقه این روز تیم های آمریکا و آرژانتین از ساعت 20 و 15 دقیقه به مصاف یکدیگر می روند.

اما مهمترین مسابقه تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست روز شنبه برگزار می شود که ملی پوشان کشورمان به مصاف تیم ملی آرژانتین با هدایت خولیو ولاسکو که نزد ایرانیان بسیار محبوب و خوشنام است، می روند. او برای سال ها هدایت ملی پوشان والیبال ایران را عهده دار بود و در مدت حضور خود توانست والیبال ایران را متحول کند.

رائول لوزانو سرمربی تیم ملی والیبال ایران 14 بازیکن برای حضور در هفته نخست لیگ جهانی انتخاب کرده است که نسبت به رقابت های انتخابی المپیک دو تغییر اجباری و به دلیل مصدومیت امیر غفور و فرهاد قائمی در این فهرست دیده می شود.

سعید معروف، سید محمد موسوی، عادل غلامی، شهرام محمودی، فرهاد ظریف، مهدی مرندی، مجتبی میرزاجانپور، مهدی مهدوی، آرمین تشکری، مصطفی شریفات، محمد جواد معنوی نژاد، علیرضا مباشری، حمزه زرینی و میلاد عبادی پور 14 بازیکن ایران در هفته نخست این رقابت ها هستند.

برنامه کامل هفته نخست لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۶ در سطح یک به وقت کشورهای میزبان به قرار زیر است:

** هفته نخست (27 تا ۳۰ خرداد)

* گروه اول : استرالیا، فرانسه، ایتالیا و بلژیک

میزبان شهر سیدنی: ورزشگاه المپیک پارک

جمعه ۲۸ خرداد: فرانسه – ایتالیا (ساعت ۱۸ و ۱۰ دقیقه) و استرالیا – بلژیک (ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه)
شنبه ۲۹ خرداد: بلژیک – ایتالیا (ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه) و استرالیا – فرانسه (ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه)
یکشنبه ۳۰ خرداد: فرانسه – بلژیک (ساعت ۱2 و ۴۰ دقیقه) و استرالیا – ایتالیا (ساعت ۱5 و ۱۰ دقیقه)

* گروه دوم: برزیل، ایران، آرژانتین و آمریکا

میزبان شهر ریودوژانیرو: ورزشگاه کاریوکا یک

پنج شنبه ۲۷ خرداد: برزیل – ایران (ساعت ۱۴ و 45 دقیقه) و آمریکا – آرژانتین (ساعت ۱7 و 15 دقیقه)
جمعه ۲۸ خرداد: برزیل – آرژانتین (ساعت ۱۴ و 45 دقیقه) و آمریکا – ایران (ساعت ۱7 و 15 دقیقه)
شنبه 29 خرداد: ایران – آرژانتین (ساعت 20 و ۳۰ دقیقه) و برزیل – آمریکا (ساعت 23 و 10 دقیقه)

* گروه سوم: روسیه، بلغارستان، لهستان و صربستان

میزبان شهر کالینینگراد: ورزشگاه دی اس یانتارنی

جمعه ۲۸ خردادماه: بلغارستان – لهستان (ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه) و روسیه – صربستان (ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه)
شنبه ۲۹ خردادماه: بلغارستان – صربستان (ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه) و روسیه – لهستان (ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه)
یکشنبه ۳۰ خردادماه: صربستان – لهستان (ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه) و روسیه – بلغارستان ساعت (۱۹ و ۱۰ دقیقه)

** جوایز و پاداش های جام بیست و هفتم


فدراسیون جهانی والیبال در مجموع سه میلیون 264 هزار دلار جایزه و حق الزحمه برای سطح یک لیگ جهانی والیبال در نظر گرفته است.

فهرست پاداش های تعلق گرفته به تیم های شرکت کننده در سطح یک لیگ جهانی سال 2016 به قرار زیر است:

چهار تیم برتر گروه مقدماتی در مجموع 232 هزار دلار جایزه دریافت می کنند:

تیم اول 83 هزار دلار
تیم دوم 66 هزار دلار
تیم سوم 50 هزار دلار
تیم چهارم 33 هزار دلار
در دور مقدماتی لیگ جهانی، هر تیم 9 مسابقه خواهد داشت، فدراسیون جهانی والیبال برای تیم ها در هر بازی نیز پاداشی در نظر گرفته است که تیم برنده ۹ هزار دلار جایزه می گیرد و تیم بازنده نیز ۴ هزار دلار پاداش خواهد گرفت.

در مجموع دور مقدماتی و نهایی لیگ جهانی 64 مسابقه برگزار خواهد شد که در هر دیدار 13 هزار دلار جایزه به تیم ها داده می شود که در مجموع 832 هزار دلار می شود.

در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال نیز که به میزبانی لهستان برگزار می شود، شش تیم شرکت کننده بر اساس رتبه ای که در پایان این رقابت ها کسب کنند، پاداش خاصی دریافت خواهند کرد.

مجموع پاداش شش تیم مرحله نهایی دو میلیون و 100 هزار دلار است که بر اساس جدول زیر بین شش تیم تقسیم می شود:

1- قهرمان لیگ جهانی سال ۲۱۰6 : یک میلیون دلار
2- نایب قهرمان : ۵۰۰ هزار دلار
3- تیم سوم: ۳۰۰ هزار دلار
4- رتبه چهارم : ۱۵۰ هزار دلار
5- تیم پنجم: ۷۵ هزار دلار
6- تیم ششم: ۷۵ هزار دلار
همچنین ۱۰۰ هزار دلار به هشت بازیکن برتر لیگ جهانی به عنوان پاداش از سوی فدراسیون جهانی والیبال پرداخت می شود که فهرست آن نیز به قرار زیر است:
ارزشمند ترین بازیکن: ۳۰ هزار دلار
بهترین پاسور: ۱۰ هزار دلار
بهترین اسپکر: ۱۰ هزار دلار
بهترین دریافت کننده (دو بازیکن) : هر نفر ۱۰ هزار دلار
بهترین مدافع (دو بازیکن): هر نفر ۱۰ هزار دلار
بهترین لیبرو: ۱۰ هزار دلار
** رده بندی ادوار گذشته لیگ جهانی والیبال
رده بندی سه تیم برتر بیست و شش دوره گذشته لیگ جهانی والیبال به شرح زیر است:
ژاپن 1990: ایتالیا، هلند، برزیل
ایتالیا 1991: ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا 1992: ایتالیا، کوبا ، آمریکا
برزیل 1993: برزیل، روسیه، ایتالیا
ایتالیا 1994: ایتالیا، کوبا، برزیل
برزیل 1995: ایتالیا، برزیل، کوبا
هلند 1996: هلند، ایتالیا، روسیه
روسیه 1997: ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا 1998: کوبا، روسیه، هلند
آرژانتین 1999: ایتالیا، کوبا، برزیل
هلند 2000: ایتالیا، روسیه، برزیل
لهستان 2001: برزیل، ایتالیا، روسیه
برزیل 2002: روسیه، برزیل، یوگسلاوی
اسپانیا 2003: برزیل، صربستان و مونته نگرو، ایتالیا
ایتالیا 2004: برزیل، ایتالیا، صربستان و مونته نگرو
صربستان 2005: برزیل، صربستان و مونته نگرو ، کوبا
روسیه 2006: برزیل، فرانسه، روسیه
لهستان 2007: برزیل، روسیه، آمریکا
برزیل 2008: آمریکا، صربستان، روسیه
صربستان 2009: برزیل، صربستان، روسیه
آرژانتین 2010: برزیل، روسیه، صربستان
لهستان 2011: روسیه، برزیل، لهستان
بلغارستان 2012: لهستان، آمریکا، کوبا
آرژانتین 2013: روسیه ، برزیل ، ایتالیا
ایتالیا 2014: آمریکا، برزیل ، ایتالیا
برزیل 2015: فرانسه، صربستان و آمریکا
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس