کد خبر 589095
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۸

ارتش سوریه با تصمیم برای آزادسازی الرقه از کنترل داعش این پیام مهم را به دشمنان می‌رسد که معادله فدرالی کردن و تجزیه سوریه شکست خورده است.

به گزارش مشرق به نقل از «النشره»، گروه تروریستی داعش شهرهای منبج در شمال استان حلب و شهر الرقه را در کنترل خود دارد. از نظر جغرافیایی این دو منطقه، در گسترش نفوذ داعش دارای اهمیت است. در هر 2 شهر داعش از هواداران کافی برخوردار نبود و از جنگجویانی خارج از رقه و منبج کمک گرفت. منبج تکیه گاهی را برای داعش تشکیل می دهد.

روستاهای حاصلخیز آن سبب شد تا این گروه نیازهای غذایی خود را تامین کند. الرقه هم در درجه نخست به داعش روحیه داده است. زیرا این شهر نخستین پایگاه داعش در سوریه است. طی سال های پیش به تدریج درد و رنج های ساکنان منبج و الرقه افزایش یافته و آنان مدت درازی برای رهایی از دست داعش انتظار کشیدند. برای آنان مهم نبود که به دست ارتش سوریه یا روس ها یا نیروهای های آمریکایی یا کردها رهایی یابند بلکه فقط در انتظار یک نیروی نظامی بودند که آنان را از دست داعش رهایی بخشد.

طی چند روز گذشته اطلاعاتی رسیده که نشان می دهد مردم خود را برای همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در روستاهای منبج آماده می کنند. داعش به سرعت این اخبار را با دروغهایی همراه کرد. این گروه مدعی شد که گشتی هایی که به کردها گرایش دارند همه کسانی را خود را آماده می کنند به طور دسته جمعی خواهند کشت. این شایعه ها در روستای ها منبج رواج یافت. اما در الرقه سلاح ها و افراد مسلح زیر کنترل داعش هستند.

حتی چاقوهای تیز را هم عناصر داعش از خانه های مردم به چپاول برده اند تا مبادا روزی علیه خودشان مورد استفاده قرار گیرد. اگر نیروهای نظامی به الرقه و منبج برسد احتمال آزادسازی این 2 شهر است. اما اکنون این سوال مطرح می شود که در صورت رخ دادن جنگ های خیابانی نتیجه چه خواهد شد؟ آیا ساکنان این شهرها قربانی خواهند شد؟ یا اینکه داعش را زیر فشار قرار خواهند داد؟ 

در منبج نیروهای دموکراتیک سوریه شورایی را تشکیل دادند تا مردم را به همکاری دعوت کنند و این رویکرد را که نیروهای نظامی که برای آزادسازی منبج خود را آماده می کنند به کردها گرایش شدید دارند، تکذیب کنند. جنگ در این شهر در مقایسه با الرقه آسان تر خواهد بود.به ویژه که کردها راه را به سوی منطقه الباب باز گذاشته اند تا عناصر داعش بدون درگیری از این منطقه فرار کنند. ارتش سوریه و همپیمانان آن به سوی الرقه پیشروی می کنند. مناطق جغرافیایی راهبردی در مسیر آن وجود دارد. مانند الطبقه و فرودگاه آن، منطقه السد.

در صورتی که ارتش سوریه این مناطق را به کنترل خود در آورد رقه به طور کلی زیر آتش قرار خواهد گرفت و از نظر نظامی سقوط خواهد کرد. رسیدن به این شهر و بازپسگیری آن به ارتش سوریه روحیه خواهد داد. اما اکنون این سوال مطرح می شود که چرا ارتش سوریه آزادسازی الرقه را بر آزادسازی حلب اولویت داد؟
شهر حلب از همه جهت جایگاه بالاتری دارد، اما هنوز زمان نبرد در این شهر فرا نرسیده است.

نبرد در این شهر از نظر میدان های نظامی و سیاسی پیچیده است. هنوز در مراکز تصمیم گیری کنگشران سوریه تصمیمی در این باره گرفته نشده است. در شرایطی که ارتش سوریه الرقه را آزاد کند جهانیان برای آنان دست خواهند زد. درباره حلب برخی از کنشگران سوریه برای افکار عمومی جهان اینگونه وانمود می کنند که ارتش سوریه با مخالفان میانه رو می جنگد این در حالی است که درباره الرقه آنان می گوید که ارتش سوریه داعش را شکست می دهد. هنگامی که اطلاعاتی به دست سوریه و روسیه رسید که آمریکا تمایل دارد به وسیله کردها به سوی الرقه پیشروی کند.

مردم سوریه پیش از تصمیم گیری کردها تصمیم آزادسازی الرقه را گرفتند. این شتاب دارای پیام ای چندی است که مهمترین آن شکست معادله فدرالی کردن و تجزیه سوریه است. مردم سوریه با این پیروزی در گفت و گوهای آینده خود را ثابت خواهند کرد و شرایط و دستاوردهای خود را بهبود خواهند بخشید. به طور طبیعی بازگشت الطبقه، السد، الرقه به دولت سوریه به این معنا است که ارتش سوریه و همپیمانان آن زمام امور را در دست گرفته اند. نبرد آشکاری در جبهه ها در جریان است. مهمترین مساله این است که روند امور در سوریه از نظر سیاسی و نظامی به آرامی در حال تغییر است. آنچه سال های پیش درباره سوریه صدق می کرد اکنون دیگر صدق نخواهد کرد و این مساله در مذاکرات آینده خود را نشان خواهد داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مشرق فیلتر ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    من که نفهمیدم چی شد !!! اصلا چی می خواستین بگین .... بابا بس که گنگه مقاله حالت تهوع به آدم دست می ده ...
  • ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    قبلا همین مشرق ارتش سوریه را مورد انتقاد قرار می داد که چرا به طرف رقه حمله کرده است و باید در حلب تمرکز کند حالا چیز دیگری میگوید معلوم است تحلیلگران مشرق ضعیف عمل میکنند
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    0 0
    اشتباهی منفی دادم حمله ارتش سوریه به رقه کار بی خودی هست. 4 ماه است که در دروازه های باب مستقر شده، بایستی اول الباب آزاد بشه بعد الرقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس