این روزها ارتش سوریه وارد استان «رقه» شده وپیشروی خوبی کسب کرده. از طرف دیگر آمریکا از نیروهای کرد در این استان علیه داعش حمایت میکند. آیا طرح تجزیه و طرح مقابله با آن شروع شده است؟

 به گزارش مشرق، مواضع تروریست‌های داعش در استان «رقه» سوریه چند روزی است که هدف حملات ارتش این کشور در ریف غربی و حملات نیروهای دموکراتیک سوریه در ریف شمالی این استان قرار گرفته است.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا آمریکا و روسیه در این حملات با هم هماهنگ هستند یا اینکه فقط مسئله، تلاقی منافع است؟ به عبارت دیگر، آیا ارتش سوریه به همراه نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش خواهند جنگید یا به محض اینکه از داعش عبور کنند با یکدیگر مقابله خواهند کرد؟

وبگاه خبری «النشره» لبنان با بررسی ابعاد حمله ارتش و نیروهای دموکراتیک سوریه به مواضع داعش در رقه و اینکه پس از بیرون راندن این گروه از این استان چه گروهی در آن جای خواهد گرفت، نوشت، در آغاز باید این نکته را یادآوری کرد که ارتش سوریه چندی پیش با حمایت هوایی روسیه قصد داشت این استان را از داعش پس بگیرد، ولی در انجام این مهم شکست خورد. نیروهای سوری اما امروز با حمله گسترده‌تری قصد انجام این مسئله را دارد با این تفاوت که اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

به گزارش این وبگاه، تلاش قبلی ارتش سوریه برای بازپسگیری هر چه بیشتر خاک این کشور و نشان دادن جدیت روسیه و سوریه برای حمله به داعش بود تا نشان دهند که حملات هوایی فقط منحصر به حمله به مواضع معارضان نیست بلکه این حملات داعش را نیز دربر می‌گیرد. اما حمله کنونی نیروهای سوری برای جلوگیری از اجرای طرح آمریکا برای این استان است.

نیروهای دموکراتیک سوریه چه اهدافی را برای آمریکا عملی می‌کنند؟

گروه نیروهای دموکراتیک سوریه نیز یک گروه نظامی است که آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی آن را تشکیل داد و در حال حاضر در راستای اجرای طرح چند منظوره این کشور فعالیت می‌کند که عبارتست از:

نخست؛ حمله به داعش در استان رقه و تلاقی این حملات با حمله به مواضع این گروه در «فلوجه» (عراق) و قطع خطوط امدادرسانی به این گروه تروریستی از مرزهای عراق در وهله اول و پس از آن از مرزهای ترکیه.

دوم؛ اثبات توانایی تشکیل یک گروه نظامی میدانی در سوریه که قابلیت هماهنگی میان گروه‌های مختلف و جنگنده‌های همپیمان آن را دارد و آماده است که دستورات عملیات آمریکا و غرب را اجرا کند.

سوم؛ فراهم کردن فضای جغرافیایی برای گروه‌هایی که «معارض» نامیده می‌شوند تا بدین ترتیب مقدمات تشکل کانتون‌های خودمختاری فراهم شود که از دولت مرکزی جدا هستند.

چهارم؛ کسب برگه میدانی مهم که می توان از آن در مذاکره با روسیه یا مذاکره دمشق با معارضان تحت حمایت آمریکا استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، بیشتر کارشناسان غربی بر این باورند که با وجود توافق آمریکا و روسیه بر سر لزوم حمله به داعش در سوریه و عراق، حملات کنونی به معنای توافق میدانی هماهنگ شده نیست.

این مسئله بسته به جغرافیای عملیات نظامی، زمان حملات و حجم آن تفاوت دارد، ولی می‌توان آن را صرفا به خاطر اینکه برای نابودی داعش است یک توافق به شمار آورد. اما مهمترین مورد اختلافی مسکو و اشنگتن پس از عملیات آزادسازی رقه، این است که چه گروهی جایگزین داعش خواهد شد. واشنگتن تمایل دارد نیروهای تحت حمایت خودش اعم از کُردها و عربها در رقه حضور داشته باشند، ولی مسکو نمی‌خواهد بدون اینکه دستاوردی داشته باشد، در مذاکرات سوریه یک برگه مجانی در اختیار واشنگتن قرار دهد.

از سوی دیگر، ارتش سوریه نیز تلاش می‌کند که از ضعف کنونی داعش در رقه که به مدد حملات هوایی صورت گرفته است نهایت استفاده را ببرد تا پیش از اینکه نیروهای دموکرات به این شهر برسند بیشترین مساحت جغرافیایی ممکن را به کنترل خود درآورد تا از طرح تجزیه طلبانه آمریکا و غرب در این منطقه جلوگیری کند؛ مسئله‌ای که در صورت وقوع، در آینده به سختی می‌توان آن را تغییر داد.

در حال حاضر چشم‌ها به استان رقه دوخته شده است؛ نه به خاطر مدت زمان شکست داعش بلکه به خاطر اینکه ببینیم چه گروه‌هایی جایگزین داعش خواهند شد.

در واقع به دست‌گیری کنترل مساحت بیشتر این منطقه هر گونه طرح ما بعد خروج داعش را نقش بر آب خواهد کرد.

اگر نیروهای دموکراتیک سوریه قسمت اعظم این منطقه را به دست گیرند فصل جدیدی از درگیری‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز خواهد شد؛ فصلی که مبتنی بر تجزیه سوریه در آینده خواهد بود. البته بعید نیست که این تناقض بزرگ در اهداف، گروه‌هایی را که برای حمله به داعش گرد هم آمده‌اند در آینده در برابر هم قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس