کد خبر 485073
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

ویکی‌لیکس در دور تازه‌ای از افشاگری، ایمیل‌های خصوصی جان برنان، رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را منتشر کرده که طیف گسترده‌ای از موضوعات در آن منعکس شده، از جمله ایران و روابط سیاسی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری دویچه وله، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس یک روز پس از آن‌که هکری ناشناس که خود را دانش‌آموز ۱۳ ساله دبیرستانی معرفی کرده اعلام کرد که ایمیل‌های خصوصی جان برنان، رئیس سازمان سیا را هک کرده، بخشی از این ایمیل‌ها را منتشر کرده است.

ایمیل‌های منتشر شده که در آنها موضوعات مختلفی از جمله "معمای ایران" مطرح شده، ایمیل‌های خصوصی (غیردولتی و غیررسمی) جان برنان و مربوط به سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است که او سمتی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نداشت. به گفته ویکی‌لیکس برنان از این ایمیل گه‌گاه برای چند پروژه اطلاعاتی گوناگون استفاده می‌کرده و در طول این دو سال مشغول کار در کمپانی تحقیقاتی "آنالسیس کورپوریشن" بوده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در واکنش به انتشار ایمیل‌های خصوصی جان برنان، اعلام کرد: «این حمله‌ای (سایبری) است که هرکسی را می‌تواند هدف قرار دهد و چنین اقدامی باید محکوم شود، نه این‌که مورد تحسین قرار گیرد.» به گفته مقام‌های این سازمان «هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر محرمانه بودن اسناد منتشر شده نمی‌توان یافت.»

نگرانی اصلی سازمان سیا از شماره امنیت اجتماعی، شماره پاسپورت و آدرس اعضای خانواده و بستگان جان برنان است که از سوی ویکی‌لیکس منتشر شده است. بخشی از این اسناد هم دربرگیرنده فرم SF-86 برنان است؛ فرمی که کارمندان دولت آمریکا باید برای دریافت اعتبارنامه امنیتی آن را با ارائه جزئیات پر کنند؛ جزئیاتی کاملا خصوصی از جمله وضعیت سلامت، پیشینه جرایم و مصرف مواد مخدر و روابطش با دولت‌های خارجی که به کارفرمای دولتی امکان کاوش عمیق در گذشته متقاضیان را می‌دهد.

گذشته از این‌ها، ایمیل‌ها و فایل‌هایی درباره طرح کنگره برای محدودسازی تکنیک‌های بازجویی و نکته‌هایی درباره فعالیت‌های داخلی محافل امنیتی آمریکا هم توسط ویکی‌لیکس منتشر شده است.

در میان ایمیل‌هایی که از جان برنان منتشر شده، یادداشتی سه صفحه‌ای وجود دارد که او در سال ۲۰۰۷ نوشته و حاوی راهکارهای پیشنهادی او پیرامون تعامل با ایران برای رئیس‌جمهور بعدی (باراک اوباما) است. او در این یادداشت می‌گوید هرکسی که رئیس‌جمهور آمریکا شود باید "مذاکره مستقیم با ایران" را در دستور کار قرار دهد و بر گستره گسترده‌ای از موضوعات متمرکز شود.

او همچنین در این یادداشت از کاخ سفید خواسته است که نماینده ویژه‌ای را برای رسیدگی به امور ایران منصوب کند. افراد پیشنهادی او برای این ماموریت کالین پاول و مادلین آلبرایت، وزیران پیشین امور خارجه ایالات متحده‌ بوده‌اند.

جان برنان ۶۰ ساله که از مارس ۲۰۱۳ پس از برکناری ژنرال دیوید پترائوس به ریاست سازمان سیا منصوب شده، پیش از آن از سال ۲۰۰۹ به عنوان دستیار رئیس‌جمهور اوباما در امور امنیت داخلی و مقابله با تروریسم مشغول به کار بود. او در فاصله ۲۵ ساله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ هم در استخدام سی‌آی‌ای بوده است. ویکی‌لیکس اعلام کرده که در روزهای آتی ایمیل‌های بیشتری از جان برنان منتشر خواهد کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس