کد خبر 586005
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی ارائه گزارش مطالبات شهرداری از دولت خواستار پیگیری این امر و نیز اعلام مطالبات شهرداری از دیگر سازمان ها شدند.

 به گزارش مشرق، در دویست و شصت و پنجمین جلسه گزارش مطالبات شهرداری تهران از دولت توسط علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد. در این گزارش که مربوط به مطالبات بین سالهای ۸۵ تا نیمه اول سال ۹۴ می شد مطالبات شهرداری بر اساس قانون بالا دستی نه آنچه که در مجلس به تصویب رسیده است بیان شد .

مرتضی طلایی : ۶ راهکار برای رفع چالش های بدهی دولت به شهرداری

در پایان این گزارش مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسللامی شهر تهران که امروز به عنوان رییس جلسه حضور داشت ۶ راهکار اساسی برای پیگری این مطالبات پیشنهاد داد.

طلایی گفت: در ابتدا باید میزان بدهی های دولت بر حسب قانون بالا دستی و آنچه در مجلس مصوب می شود تفکیک گردد.

وی همچنین ادامه داد: این میزان بدهی ها می بایست بر حسب سال تفکیک و مشخص شود.

رییس جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در اعلام میزان مطالبات شهرداری می بایست بدهی های سایر دستگاه ها و قوا هم اضافه شود. همچنین ادامه این اقدام با هماهنگی سازمان حسابرسی در راستای پیگیری وصول مطالبات ادامه یابد.

طلایی همچنین پیشنهاد داد: کارگروه مشترک شورا که پیش از این برای پیگیری مطالبات شهرداری از دولت ایجاد شده بود، مشترکا با دولت جلسه گذاشته و یا نماینده دولت را به صحن علنی دعوت کند تا راهکارهای تهاتر و تعامل احصاء شود.

این پیشنهادات مورد تایید اعضای شورا نیز قرار گرفت. اما در جریان بررسی این گزارش دیگر اعضای شورا نیز نقطه نظرات خود را بیان داشتند.

میزان بدهی های شهرداری مشخص نیست

رییس کمیته هنری شورای اسلامی شهر شهر تهران ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری دولت در ارائه این گزارش در سایه همکاری دولت و شهرداری و تفاهمی که صورت می گیرد این مطالبات پرداخت شود تا شهرداری هم بتواند بدهی های خود به پیمانکاران را پرداخت کند.

مختاباد همچنین گفت: این اقدام دولت نشان می دهد که دولت فعلی دولتی پاسخگو است و جای امیدواری دارد.

مختاباد در ادامه سخنان خود به عدم اطلاع خود از بدهی های شهرداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این قضیه به گونه ای برخورد می شود که گویی اعضای شورای شهر در مباحث مالی نامحرم هستند، شهردار تهران باید شخصا در خصوص میزان بدهی شهرداری پاسخگو باشد.

وی همچنین خواستار شد گزارشی از بدهی های شهرداری نیز در صحن شورا قرائت شود.

سهم دولت های گذشته از طلب های شهرداری

در ادامه رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیگیری مطالبات شهرداری تنها معطوف به دولت نیست بلکه بدهی های سایر دستگاه ها و قوا به شهرداری نیز باید مورد تاکید قرار گیرد.

حکیمی پور افزود: من خودم از اولین کسانی بودم که پیگیری این مطالبات را خواستار شدم اما باید در نظر داشت که دولت فعلی با اینکه با کمترین بهای نفت مواجه شده اما سهم خود را به شهرداری پرداخت کرده و بیشتر بدهی ها به دو دولت قبل باز می گردد.

وی همچنین یاد آور شد گزارش حسابرسی باید در کمیسیون برنامه و بودجه حلاجی می شد و بعد در صحن قرائت می گشت.

یار کشی سیاسی نکنید

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پرهیز از یار کشی سیاسی در برخورد با این موضوعات گفت : بهتر است آستانه تحمل مان را بالا ببریم و با یارکشی های سیاسی حق مردم را ضایع نکنیم زیرا این رفتارها به ضرر مردم است.

هادی ساعی ادامه داد : بارها گفته ایم که حسابرسی ها در صحن علنی عنوان شود تا همه مردم در جریان باشند. در همین راستا نیز امروز حسابرسی میزان بدهی های دولت ها به شهرداری تهران مطرح شد.

وی با ابراز رضایت از اینکه خود دولت پیشقدم شده و حسابرسی ها را قبول دارد، افزود: دولت حرف های زیادی دارد ما نباید با شلوغ کاری ها و سر و صداها موضوع را بررسی کنیم این رفتارها مشکلی را حل نمی کند.

ساعی تاکید کرد: اگر تحمل کنیم مشکلات حل می شود و با این سر و صداها فقط صورت مساله ها را پاک می کنیم.

محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز در ادامه بررسی گزارش بدهی های دولت به شهرداری گفت: موسسات حسابرسی، موسسات خوبی هستند و برای شهرداری نیز از نظر مقررات قابل قبولند اما از نظر دولت قابل قبول نیستند و همین اختلاف نظر مشکل ساز است.

وی با تاکید بر اینکه لزوما باید سازمان حسابرسی که از سوی دولت مورد تاکید است حسابرسی ها را تائید کند، ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی که از دولت مطالباتی دارد و شاید چندیدن برابر مطالبات شهرداری هم باشد هرساله حسابرسی هایش را می دهد به سازمان حسابرسی و از این حیث کوچک ترین اختلافی با دولت ندارد. دولت هم به قدر بضاعتش مطالبات سازمان ها پرداخت می کند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: همان طور که می گوییم دولت معوقاتش را بپردازد، باید در نظر داشته باشیم که با توجه به شرایط مالی و تحریم ها فعلا داشته های دولت محدود است.

وی خاطرنشان کرد: این اعداد و ارقام اعلام شده ممکن است درست باشد و ممکن هم هست اشتباده باشد از اینرو برای قطعیت پیدا کردن میزان بدهی ها باید سازمان حسابرسی ها بر این حسابرسی های انجام شده صحه بگذارد.

سرخو با تاکید بر اینکه نباید در زمینه حسابرسی ها اعلام شود دولت قبلی یا دولت فعلی فلان قدر بدهی دارند، افزود: دولت فعلی در قالب فاینانس و ریالی پرداخت هایی کرده است. از همین رو پیشنهاد می دهم جلسه ای گذاشته شود تا کل مطالبات و بدهی های شهرداری تهران مشخص شود و شهرداری نیز برای این اعلام کار کارشناسی کند.

قسم مان یادمان نرود

در ادامه عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه همه اعضا باید قسمی که در روز آغاز شورا یاد کردیم را به خاطر داشته باشند، گفت: تکلیف اصلی ما این است که به قانون عمل کنیم و حقوق شهروندان را ادا کنیم آن هم به دور از تعصبات و سلیقه های سیاسی.

محسن پیرهادی با تاکید بر اینکه خطوط قرمز را این موارد قرار دهیم نه نگاه های بخشی، تصریح کرد: فارغ از سلیقه های سیاسی باید مشخص کنیم که طلب مدیریت شهری از دولت برای شهر چقدر است. بدهکاری هایی که می تواند برای هر دولتی باشد.

وی با اشاره به اینکه اعضا باید فارغ از تعصبات سیاسی مصوبات مجلس و سایر نهادها در زمینه بدهکاری ها به شهرداری را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: بارها به شخصه گفته ام که چه دولت فعلی و چه قبلی حق شهر را ادا نکرده است و امروز هم گفته شد که بدهی دولت به شهرداری ۱۴ هزار میلیارد تومان است. بودجه ای که می توانست با پرداخت شدن منجر به توسعه یک سومی متروی کنونی تهران شود.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه اعضا باید یک سری موارد را خط قرمز شورا در نظر بگیرند و بکوشند تا مطالبات شهر چه از سوی افراد حقیقی و چه حقوقی و حتی مجلس و دولت تخصیص یابد، متذکر شد: اگر در این زمینه نیاز به شفاف سازی است باید شفاف سازی ها به درستی انجام شود.

پیرهادی همچنین پیشنهاد داد که عملکرد سه ساله دولت نهم و دهم و میزانی که تکلیف داشته و عددهای پرداختی با یکدیگر مقایسه و در صحن شورا به سمع و نظر شهروندان برسد و گفت: درست است که این شفاف سازی ها مشکلی را حل نمی کند، اما به برخی پرسش ها پاسخ داده می شود. حتی در این زمینه نیاز به مصوبه مجلس داریم که همه باید یکپارچه دفاع کنیم تا منافع شهرمان تامین شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس