وزیر دفاع پیشین آمریکا از موضع‌گیری‌های متناقض نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش مشرق، لئون پانه‌تا وزیر دفاع پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ا اشاره به موضع گیری های متناقض دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی ، درباره تهدیدهایی که واشینگتن با آن روبروست و تناقض‌های بیشماری که در مواضع نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیده می شود به شدت ابراز نگرانی کرد.

لئون پانه‌تا، که ریاست سازمان جاسوسی آمریکا سیا را هم در کارنامه خود دارد، به سی ان ان گفت: « ترامپ امروز یک جور موضع گیری می کند و روز دیگر ، موضعی دیگری پیش می گیرد. همانگونه که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا (نامزد حزب دموکرات) هفته گذشته تاکید کرد چنین رویکردی برای فردی که می خواهد فرماندهی کل قوا را در اختیار بگیرد خیلی خطرناک است.»

وی گفت: « نگرانی دیگر من در این است که کشورهای دنیا با فردی روبرو هستند که وقتی پای امنیت ملی در میان باشد خودش هم نمی داند چه می خواهد و چکار باید بکند.»

وزیر دفاع پیشین آمریکا موضع‌گیری ترامپ را درقبال برنامه سلاح اتمی در کره شمالی شرم‌آور خواند و افزود: « این که فردی در جایگاه رئیس جمهور آمریکا بیاید و نگاهش این باشد که برای مثال ژاپن ، کره جنوبی و یا عربستان سعودی می توانند سلاح هسته ای داشته باشند و با کره شمالی وارد جنگ اتمی شوند غیرمسئولانه و شرم آور است.»

لئون پانه‌تا  به وظیفه رئیس جمهور در حفاظت از امنیت ملی آمریکا اشاره کرد و گفت هم اکنون دیگر از مرحله انتخابات مقدماتی عبور کرده ایم و وقت آن رسیده است که نامزد ریاست جمهوری بیاید شفاف و بی پرده درباره برنامه هایش برای حفظ امنیت ملی با مردم سخن بگوید، اما دونالد ترامپ از چنین ویژگی بی بهره است.

وی با اشاره به تغییر موضع ترامپ در قبال سرنگون شدن رژیم قذافی ، دیکتاتور پیشین لیبی و اتهام هایی که او ضد هیلاری کلینتون مطرح می کند، نیز گفت: « حمله به لیبی با هدف از بین بردن قذافی ، اقدامی درست بود. قذافی مردم کشورش را تهدید می کرد. آمریکا نمی توانست به راحتی از کنار چنین فاجعه ای بگذرد. لذا وارد جنگ شد و ائتلافی فراگیر از کشورهای عضو ناتو ، اعراب تشکیل داد و همه دنیا هم حمایت کردند. درست تر آنکه باید سران کشورها در آن کشور گردهم بیانند و آن را در مسیر درست قرار بدهند. اگر این اتفاق نیافتد گروه هایی همچون داعش پیدا می شوند و همه تلاش شان را بر گسترش بی ثباتی و ناآرامی قرار خواهند داد.»

مدیر پیشین سازمان سیاف اقدام هایی را که پس از سرنگونی قذافی در لیبی برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور لازم بود کافی ندانست و گفت بیشتر کشورها زیر بار تعهداتی که در قبال لیبی داشتند نرفتند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس