کد خبر 585251
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

کُردهای سوریه فشار بر داعش در شمال رقه و شمال حلب را افزایش داده‌اند. داعش نیز در اندیشه مناطق شمال غرب حلب است و همزمان ارتش سوریه در اندیشه «عفرین» در شمالغرب حلب.

 به گزارش مشرق، نزدیک به دو هفته از آغاز عملیات مشترک نیروهای گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» و ائتلاف غرب به رهبری آمریکا در شمال سوریه می‌گذرد.

بازپسگیری شهر الرقه-بزرگترین پایگاه داعش در سوریه- و مناطق شمالی استان حلب و قطع ارتباط عناصر تروریستی داعش با مرز ترکیه، از جمله اهدف اصلی این عملیات عنوان شده است.

اگر نیروهای کُرد سوریه که بیشترین حضور را در نیروهای دموکراتیک دارند موفق به بازپس‌گیری مناطق شمالی استان حلب شوند، تمام راه‌های ارتباطی داعش برای فروش نفت به ترکیه بسته می‌شود.

نیروهای سوری در گام نخست با پشتیبانی جنگنده‌های آمریکایی این عملیات را از مناطق جنوبی شهرک «عین عیسی» در شمال استان رقه آغاز کردند.

در مقابل، گروه تروریستی داعش با احساس خطر از حضور نیروهای سوری در شمال الرقه، عملیات گسترده‌ای را از شمال شرق استان حلب به سوی مناطق غربی این استان آغاز کرد.

عناصر داعش در روزهای اخیر با اشغال مناطق زیادی در شمال غرب استان حلب به مناطق کُردنشین از جمله شهر «عفرین» نزدیک‌تر شده‌اند.

ماراتن سوری‌ها و داعش برای کنترل «عفرین» +نقشه

بنا بر این گزارش، داعش تلاش می‌کند با اشغال عفرین و گروگان گرفتن افراد غیر نظامی ، عملیات آزادسازی رقه را متوقف و همچنان امکان فروش نفت به ترکیه را حفظ کند.

تحرکات داعش باعث شده تا نیروهای کُرد سوریه برای نجات شهروندان عفرین این عملیات را در شمال استان حلب با سرعت بیشتری ادامه دهند.

اگر چه داعش به شهر عفرین نزدیکتر شده اما نیروهای کرد موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده‌اند و به دروازه‌های شهر راهبردی «منبج» رسیده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای دموکراتیک سوریه باید پس از آزادسازی منبج به سوی شهر «الباب» حرکت کنند.

تحولات میدانی شمال حلب نشان می‌دهد نیروهای سوری و داعش در یک ماراتن نفس‌گیر تلاش می‌کنند هر چه سریع تر کنترل شهر عفرین را در دست گیرند.

شهر کردنشین عفرین از سه محور شمال، شرق و غرب محاصره است و فقط از جنوب با شهرک‌های شیعه‌نشین نبل و الزهرا ارتباط دارد.

ارتباط خوب شهروندان نبل و الزهرا و جبهه مقاومت با ساکنان شهر عفرین باعث شده نگرانی نیروهای کرد سوری در خصوص سقوط این شهر تا حدود زیادی کاسته شود.

پیشروی نیروهای کُرد سوری از شمال شرق استان حلب به سوی مناطق غربی این استان به معنای اعلام استقلال غیر رسمی کردستان سوریه برای دولت ترکیه است.

بنا بر این گزارش، همین مسئله باعث شده که ارتش ترکیه به بهانه حمایت از گروه‌های تروریستی معتدل در برابر حملات عناصر تروریستی داعش، در روزهای اخیر چند روستا را در شمال استان حلب و در نزدیکی شهر کردنشین عفرین اشغال کند.

همزمان با تلاش داعش برای اشغال عفرین، دولت ترکیه با تمام قدرت تلاش می‌کند دامنه درگیری‌ها را به عفرین برساند و از وصل شدن خط ارتباطی کردهای شمال شرق حلب با کردهای مستقر در شمال غرب این استان جلوگیری کند.

نیروهای کرد در دو سال گذشته مناطق زیادی از استان حسکه و  شمال استان رقه را تصرف کرده‌اند و پیشروی‌های اخیر در نزدکی مناطق کردنشین جنوب ترکیه برای دولت اردوغان خط قرمز بزرگی محسوب می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اشکانیان ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    داعش این همه استان و شهر رو چطوری طی یه مدت کوتاه گرفت کسی هم نتونست جلوش رو بگیریه. ما تو جنگ 8 ساله این همه شهید دادیم تا تونستیم خرمشهر رو آزاد کنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس