با ورود این جنگنده به نیروی هوایی کشورمان، ایران در کنار سوخوهای 24 به یک هواپیمای جنگی مافوق صوت دیگر با قابلیت حملات عمقی دست پیدا کرده است که با توجه به توانایی‌های بالای خود، قابلیت‌هایی مثل حملات ضد‌ کشتی و ضد رادار را نیز به نیروی هوایی کشورمان می‌دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بخش زیادی از جنگنده‌های عملیاتی حال حاضر جهان، در حقیقت هواپیماهای رزمی به جا مانده از دوره جنگ سرد هستند که در طول سال‌های مختلف ارتقاء پیدا کرده و به روز رسانی شده‌اند که این مسئله هم در بین هواپیماهای شرقی و هم غربی دیده می‌شود.

این روزها نمونه‌های زیادی از این هواپیماها را می‌توان در نقاط مختلف جهان دید؛ میگ‌های 21 رومانی، سوخو های 22 لهستانی، اف 5 های برزیلی، آ-10 های آمریکایی و تی یو 95 های روسی از جمله پرنده های پر سن و سالی هستند که بعد از ارتقاء های سنگین همچنان در خط اول خدمت به کشورهای خود هستند.

سوخو 22؛ از حمله به نیروهای ایرانی تا خدمت به کشور

هواپیمای سوخو 22 یکی از پرنده های تهاجمی ساخت شوروی سابق محسوب می شود که تقریبا از ابتدای جنگ تحمیلی تا پایان آن نقش بسیار مهمی در حمله به نیروها و مواضع ایران در طول جنگ داشت که پس از این دوران، به نیروی هوایی کشورمان پیوستند.

هواپیماهایی مثل میراژ و میگ 29 و سوخو 24 در اوایل دهه 70 شمسی وارد خدمت نهاجا شدند اما سوخو‌های 22 عراقی سالها در پناهگاههای ایرانی باقی مانده بودند. براساس مطالبی درج شده در ماهنامه مشهور Combat aircraft، اولین تلاش‌ها برای فعال کردن این هواپیما در کشورمان به سال 1993 میلادی انجام شده که نتیجه دلخواه را برای ایران به دنبال نداشت. این مجله در گزارش خود در مورد سوخوهای 22 ایرانی مدعی می شود که در سال 2007 میلادی نیروی هوایی ارتش در قراردادی با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سپاه پاسداران، تفاهم‌نامه‌ای را به منظور عملیاتی کردن این هواپیمای رزمی به امضاء می‌رساند.

سوخو
سوخو 22 عراقی در حال سوخت گیری از میراژ اف 1

در نهایت این مجله پیش بینی کرده بود که در سال 2014 میلادی سوخوهای ایرانی وضعیت عملیاتی خود را بدست خواهند یافت. بر اساس برخی از تصاویر که در شبکه های اجتماعی پخش شده است، اولین پروازهای سوخوهای 22 در ایران در خرداد ماه سال گذشته در تهران آغاز شده بود و صنایع دفاعی ایران با به پرواز درآوردن این هواپیما، در حقیقت هواپیمایی که بیش از دو دهه از پرواز و عملیاتش گذشته بود را به شرایط عملیاتی بازگردانده است که رکوردی خاص و قابل تقدیر محسوب می‌شود.

سوخو
پرواز سوخو 22 بعد از تعمیرات در ایران - خرداد 1394

سوخو 22 در حقیقت یک هواپیمای تهاجمی تک موتوره با بال‌های متغیر و با توان پرواز مافوق صوت ساخت شوروی سابق به حساب می آید که مدل صادراتی هواپیمای سوخو 17 محسوب می شود. این هواپیما یک پرنده تهاجمی است که می تواند با طیف کاملی از مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده مسلح شده و می تواند به اهداف روی سطح زمین و همچنین دریا حمله کند. لقب این هواپیما Fitter به معنای تعمیرکننده و مونتاژکار است که تعریفی مجمل از قابلیت های آن است.

سوخو 22 در حالت بارگیری کامل می تواند تا 4 تن مهمات را حمل کند. در حال معمول، این هواپیما با داشتن 2 تن محموله می تواند مسافتی در حدود 1500 کیلومتر را طی کند. همچنین این هواپیما می‌واند به بمب‌های هدایت‌شونده و موشک‌های هوا به سطح تاکتیکی و حتی سلاح‌های ضد رادار مثل موشک خا 58 نیز مسلح شود.

همان طور که مشخص است، در یک هواپیمای تهاجمی توان حمله به اهداف در فاصله دور و در عین حال حمل حجم بیشتری از مهمات یکی از نکات مهم به حساب می آید. یکی از نقاط ضعف سوخو 22 که به نوعی در بالا هم به آن اشاره شد، حجم کم مهمات در ماموریت های تهاجمی عمقی است. این هواپیما چون از ابتدا فاقد توان سوخت گیری هوا به هوا بود، برای رسیدن به بردهای بیشتر بایستی حجم کمتری از مهمات را حمل کرده و به جای آن سوخت بیشتری را با خود حمل کند.

پرو و عراق دو کشوری هستند که با توجه به نیازهای خود، توان سوخت گیری هوا به هوا را برای هواپیماهای سوخو 22 خود تعریف کردند و حتی ارتش بعثی از این مدل ارتقاء یافته، برای حملات عمقی به داخل ایران استفاده کرده بودند.

اما طی روزهای اخیر تصویری جدید از هواپیماهای سوخو 22 ایرانی در رسانه‌های خارجی و فضای مجازی منتشر شده است که این هواپیما را مجهز به لوله دریافت سوخت‌گیری هوایی نشان می‌دهد. 

سوخو
سوخو 22 مجهز به لوله سوخت گیری هوا به هوا

احتمالا سوخوی مورد نظر از جمله همان پرنده‌هایی است که در دهه 1980 میلادی به توان سوخت‌گیری هوا به هوا دست پیدا کرده است. اما نصب لوله سوخت‌گیری هوا به هوا در ایران، پیش از این نیز انجام شده است و متخصصان صنایع دفاعی ایران تا به امروز این سامانه‌ها را بر روی جنگنده‌های اف 4، اف 5 و میگ 29 نصب کرده‌اند.

سوخو
جنگنده اف 4 نهاجا مجهز به میله سوخت گیری هوا به هوا

سوخو
نصب میله سوخت گیری بر روی میگ 29 نهاجا

از طرف دیگر با توجه به تصاویر موجود که در گذشته توسط رسانه ها منتشر شده، تمامی بخش های این هواپیما توسط مهندسین ایرانی تعمیر، بازبینی و نوسازی شده است که این خود نشان دهنده تسلط کامل ما بر ساختار این هواپیمای رزمی است و در صورت صلاحدید به راحتی می توان کل ناوگان مورد نظر مجهز به قابلیت سوخت گیری هوا به هوا کرد. در این حالت هواپیمای مهاجم می‌تواند به صورت کامل 4 تن مهمات را بارگیری کرده و با استفاده از سوخت‌گیری هوا به هوا به بردهای بالا برای حملات عمقی دست پیدا کند.

با ورود این هواپیما به نیروی هوایی کشورمان، ایران در کنار سوخوهای 24 به یک هواپیمای جنگی مافوق صوت دیگر با قابلیت حملات عمقی دست پیدا کرده است که با توجه به توانایی های بالای خود توانایی هایی مثل حملات ضد کشتی و ضد رادار را نیز به آنها می‌دهد. با توجه قابلیت نصب تسلیحاتی مثل موشک KH-58 یا KH-29 ساخت روسیه که به صورت استاندارد بر روی این هواپیما نصب شده است امکان نصب تسلیحات بومی از جمله بمب‌های هدایت شونده یا موشک‌های هوا به سطح نیز وجود دارد.

برخی از منابع غربی اعتقاد دارند در حدود 40 فروند سوخو 22 به ایران پناهنده شدند که در صورت صحت و با توجه به غیر فعال بودن این هواپیماها و اورهال آنها در ایران می‌توان گفت که ناوگان تهاجمی بسیار نیرومندی در اختیار نیروی هوایی کشورمان قرار خواهد گرفت که در کنار قوای موشکی توان بازدارندگی ایران در عرصه هوایی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، با رنگ‌آمیزی جدیدی که این جنگنده به خود گرفته است، علاوه بر خروج از حالت آزمایشی که تصاویر آن در خردادماه سال گذشته منتشر شده بود، احتمال استفاده از آن در رزمایش‌ها و عملیات‌های آینده نیروهای مسلح کشورمان در هر نقطه‌ای که مورد نیاز باشد، بیشتر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 149
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 88
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 1
    کاش اینا رو به عراق پس بدیم بجاش یه چیز درست و درمون بخریم این ها فقط به درد مبارزه با اشرار میخوره ، تازه اگر دوش پرتاب نداشته باشن
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    این جنگنده خیلی کار آمد و پیشرفته و عالی . . . . . . . . . . بود :| مشرق قرن اینا سر اومده ولمون کن
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    از قاهر و شفق چه خبر؟ باور کنم که در نیروهای مسلح خرابکار وجود ندارد و این طرحها را با شگست مواجه نمی کند؟
  • هانی ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    چه جالب، دادنش سپاه. آماده حمله به اسرائیل بشیم
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    شوخی بود دیگه ، نه؟؟؟؟
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    یعنی صاایران هنوز نتونسته یه بیس دیجیتال اویونیک برای همه این ها تولید کنه (یکسان سازی و طیف گسترده تسلیحات)....خوب همون موتور توربوفن ملی (که با مواد پیشرفته ساخته شده) را روش میگذاشتین تا واقعا راهبردی تر(با سوختگیری 2500 کیلومتر) بشه (دارم کنایه میزنم)
  • علی ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    با خواندن این گزارش ها بنده شخصا بیش از بیش نسبت به وضعیت نهاجا نا امید میشم. این جنگنده سال هاست از رده خارج شده. در حالیکه دشمنان ما در حال تجهیز شدن به یوروفایتر اف 35 هستن ما تازه با افتخار از عملیاتی شدن سوخو 22 حرف میزنیم.
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    پیشرفت و به روز شدن نهاجا .
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    هر چقدر هم اینا را بروز رسانی کنیم بازهم قابل اعتماد نیستن چون که از نظر سازه دچار ضعف هستن بجای اینکار به فکر یه جنگنده ارزون قیمت باشن
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    این خبر رو یادمه مشرق پارسال یا پیارسال هم کار کرده بود.
  • aras ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    مثل میگ31 ما تو سوریه که چند روز پیش تو اسراییل اهدافشو بی سر و صدا زدن برگشتن :)
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اينا رو ولش کن مشرق از پهبادهاى موشک انداز بگو چرا تو سوريه نميبرن پس
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 1
    تا کی باید این ها را بیارین عملیاتی کنین؟همینجوری پیش بره هواپیما های ارتش رضا شاه را هم اورهال میکنین میارین مشرق هم تیتر میزنه:ایران با عملیاتی کردن هواپیما های ملخی با رنگ آمیزی جدید و نصب سیستم های فوق پیشرفته و کابین تمام دیجیتال صاحب قوی ترین نیروی هوایی خاور میانه شد!
  • محمد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اینا فرستاده میشه به سوریه به رنگ استتار دقت کنید
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 1
    . اف 14 قاتل اینا بود حالا که اع 18 و اف 22 هستند فکر کنم با اولین پرواز سرنگون بشن
  • حسن صفريان ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 1
    خود فروختها بدانند كه و قتي تمام دنيا ايستاد با رجيم بعث عراق سلاح ما دست خالي حساب ميامد و هم تجديد بيعت و عهد ميبنديم كه اگر دوباره تمام دنياي استكبار بخواهد با ملت شريف و عزت مند ايران بجنگد هم دوباره دست خالي هم باشه مجنگيم داستان نه داستان سلاح است داستان بحث بودن يا نبودن است داستان در كربلا ريشه دارد با اكبر قاسم گره خورده است بعضيها خود خسته شداند و ميخواهند تلقين كنند كه تمام مردم خسته اند خدا روز به روز جوانهاي انقلابي بدنيا مياورد كه پاي يكيشان تمام خود فروختهارا مي ارزد و السلام نيازي به شما نيست برويد پارتی‌های شبانه منتظر شما هستند البته بدانيد بعد كه دينتان را ستاندن شمارا در پارتی‌ راه نميدند چن شما را به نام امل صدا ميزنند
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    مشرق گزارشت خوب بود ولی مصرف این ها سراومده باید برای کار در دانشگاه ها و مراکز تخقیقاتی ازشون استفاده بشه چرا ما نمیتونیم یکی مثل این بسازیم؟
  • حاجی ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    2 0
    آرم سپاه رو دم هواپیما مشخصه. اما خداییش بقول دوستمون قرن اینا گذشته
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    ای بابا خجالت بکش سالی یه بار این خبر رو منتشر میکنی فکر میکنی الزایمر داریم؟ چقدرم اصرار داری؟
  • محمد حسین ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خرید خط تولید 200 سوخو 30 -خرید 50 فروند و مونتاژ 150 فروند میگ 35-خرید 50 سوخو 35-ادامه پروژه برهان و شفق به جای خرید یاک 130-خرید 35 فروند سوخو 34-بروز رسانی میگ 29 ها و سوخو 34 ها و سوخو 25 ها-خرید 7 آواکس بریف آ 50 یو-شرکت در پروژه پاکفا و دریافت همان مقداری که اسرائیل دریافت میکند------این یعنی نیرو هوایی درست و درمون نیرو هوایی که دهن اسرائیل و صاف میکنه.عمرا روسیه همچین معامله ای رو رد کنه و در کل هزینه تمام اینا میشه 20 میلیارد دلار و میشه طی 4 سال آینده که تحریم ها برداشته میشه سالی (20تقسیم4=5)پعنی میشه سالی با 5 میلیارد دلار طی 4 سال آینده این نیرو هوایی خفن و داشت.
  • شایان ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    برادران فایده نداره،ما که پول نداریم تازه پولم بدیم خیر سر دیپلماسی خنده ،تحریم تسلیحاتیمون 8سال تمدید شده کسی سلاح پیشرفته که هیچ درجه دو هم بمون نمبدن
  • محمد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    حالت خوبه aras? میگ 31 ما ! اونم رو اهداف زمینی ! اونم تو سوریه؟! اصلا میدونی کاربرد میگ 31 چیه؟
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خخخخ
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    :))))))))))))))))))
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    به درد جنگ با تروریستها میخوره
  • هنرمند سینما ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    جالبه در این 4 سالی که وزیر دفاع جدید آمده یک دستاورد جدید نیروی هوایی رونمایی نشده و حتی میشه گفت یک سیستم سلاح جدید هواپایه کلا رونمایی نشده ولی بخش دفاع و امنیت مشرق نیوز تقریبا هر هفته یه دستاورد جدید رو می کنن...!!
  • آرش کمانگیر ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    به نام خدا . سلام . با توجه به ویژگیهای خاص این شکاری اصلح است از سوخوی-22 در عملیات دور ایستای ضد ناو استفاده شود . این شکاری میتواند با تجهیز به دو تیر موشک هوا به سطح نوع نور با وزن 715 کیلوگرم و برد بیش از 120 کیلومتر در هرگونه عملیات ضد ناو بسیار عالی عمل کند . شاید مناسب باشد که به عنوان اولین شکاریهای در اختیار , هواپیماهای سوخوی- 22 به هوادریای نداجا بپیوندند و با استقرار در پایگاه هوادریائی کنارک عهده دار گشت مسلح دریائی برفراز آبهای آزاد شمال اقیانوس هند شوند . از سوی دیگر حضور این شکاری در هوادریای نداجا میتواند به عملیات پشتیبانی از شناورهای نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد تخصصی ببخشد و تا حد زیادی بار حمایت هوائی از واحدهای دریائی جمهوری اسلامی ایران را در هرگونه عملیات احتمالی از دوش نهاجا بردارد .
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    سوخو 22 قاتل داعش
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    دوتا بمب هوشمند هدایت شونده روش نصب بشه تمومه
  • اهوازی ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خدا قوت و دست مریزاد، اما باید یک فکر اساسی به حال نیروی هوایی ارتش کنیم. یا باید بخریم یا بسازیم.نیروی هوایی به هواپیماهای جدید نیاز دارد.امیدوارم که روسیه جنگنده هایی که نیاز داریم رو به ما بفروشه.میگ 31 و میگ 35 و سوخو 30 و سوخو 34 و سوخو 35 نیروی هوایی ما را بسیار پرقدرت میکند
  • ناشناس ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    پس نتیجه برجام چی شد؟ نه پولی آزاد شد و نه میتوانیم تسلیحات متعارف بخریم
  • از خوزستان ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    من نمیدونم ساختن موشک سخت تره یا ساختن هواپیما.اما ایکاش کسی یا کسانی مانند شهید تهرانی مقدم بودند و همانگونه که موشک ساختند هواپیمای جنگی هم میساختند
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    نخیر! باورکن که کشوری که ته هنر خودروسازیش پرایده،ته هنر هواپیماسازیش هم ایران 140 هست که نصف تولیداتش سقوط میکنن باورکن که هواپیما سوسیس کالباس نیست که سریع بندازن تو دستگاه تولیدش کنن
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خداوکیلی اگه این آچارفرانسه واسه عملیات های استراتژیک! هست پس ایگل و یوروفایتر و رافال چی ان؟ من فکرمیکنم نویسنده این یادداشت رو تحت تاثیر بمبارانهایی که این سوخوها در جریان جنگ تحمیلی علیه رزمندگان بی دفاع هوایی ما انجام میدادن و شهدای زیادی که در اثر عملیاتشون میدادیم نوشته
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    اینجور هواپیماها آفتابه خرج لئیمه اف چهار و سوخو بیست و دو و غیره بفکر خرید سوخو سی باشیم هر چند که روسیه اعلام کرده بخاطر تحریم نمی فروشه ولی تحریمها که آقایون میگند تمام شد
  • امین ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    یه کی به من بگه وقتی همین سوخو های 22 در زمان جنگ تحمیلی وقتی برای بمب باران شهرها و یا حمله به کشتی هامون می اومدند وقتی جنگنده های نیروی هوایی به سمتشون میرفتند، بمب هاشونو رها میکردند و بر میگشتند به سمت عراق چون خلبان هم میدونست در صورت در گیری با f4 هامون احتمال هدف قرار گرفتنش زیاده چه به رسه وقتی که f14 به میدون بیاد حالا این سوخوهای 22 هر چقدر هم که باز سازی شده باشن چه طور میخوان به ناوهای آمریکایی حمله کنند و از دست f18 هاشون در برن و یا با f16 های اماراتی و یا با f15 های عربستانی و یا میراژ های 2000 قطری در گیر بشن؟ این هواپیماها اگه قابلیت به کار گیری داشتن که روسیه کلی خرج نمیکرد که جایگزین شون بکنه با خرج کمتری این هواپیما هارو به روز رسانی میکردند هر چی باشه خودشون بهتر از ما میدونن چی ساختن
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    احسنت عالی بود
  • ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    الهی چشم نخوریم
  • سيد مجتبى ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خيلى باحاله ادم خجالت ميكشه بگه نيروى هوائى مون با اين هواپيماها ميخاد حريف اف ١٦تا٣٥بشه البته برموز رسانيشو هم خوب اومدى ادم ياد بروز رسانى پرايد مى افته خلاصه امكان اينكه پرايد ماشين مقبولى باشه بيشتر از مقبوليت اين سوخو هاست
  • مرتضی ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    این که بتونیم این هواپیماها رو اورهال کنیم قابل تقدیره ولی اینکه بخواهیم در درگیری ها و جنگ های اینده روی این هواپیماها حساب کنیم اشتباه محضه .این هواپیماها فقط بدرد رزمایش و اموزش میخورن و بس ایران باید یا جنگنده تولید کنه و یا باید وارد کنه کشورهای حوزه خلیج فارس همه حتی f35 رو هم دارن ولی ما هنوز روی میگ و فانتوم داریم مانور میدیم که نسلشون منقرض شده
  • مهاجر ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خسته نباشین دنیا ازمون ترسید... الان باید ایران دنبال سوخو35 باشه نه دنبال اوراقی های تاریخ
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    آیا اینها توان درگیر شدن با اف 15 ها و اف 16 ها را دارد یا نه اگر اینطور است که خوب است در غیر این صورت بدرد نمیخورد
  • یوسف بهلولی ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    با سلام از نظر کسانی که به فکر اسباب بازیهای خوشگل و گرون قیمت هستند این فیتر سی هم بد شکله هم ارزون ولی اون کسانی که بدنبال اموزش خلبانان بمب افکن های راهبردی جهت بمباران دقیق عمقی تاسیسات دشمن هستند و ناوگان بزرگی از بمب افکن های روسی از نوع سوخو 24 و احتمالا بزودی 30 رو در اختیار دارن این جنگنده حکم معلم تاریخی رو داره که نقشش تو اموزش خود اتکا بی رقیبه و پیچیدگی های خاص کار رو برای خلبان نمایان میکنه.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    حداقل از بدنه هواپيما براي توسعه يك هواپيماي جديد استفاده مي كرديم ،مثل كاري كه چيني ها با استفاده از بدنه ميگ انجام دادند
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    سوخو 22 ؟؟؟؟ شوخی جالبی بود!!!!
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    به درد پشتیابنی نزدیک میخوره
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    قسمتهای الکترونیکی واویونیکی روسی ان را از انالوگ ولامپی به مدارات ای سی پیشرفته باید تبدیل کرد
  • رهگذر ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    1- از اینکه از انبارها در آمده وآماده سازی و بکارگیری شده عالی است واگر الان به دردمون نخوره،‌بعداً‌ هم نخواهد خورد چون پیشرفته ترهاش می آید 2- پیشنهاد می کنم در سوریه یا ... به عنوان هواپیماهای انتحاری از شون استفاده بشه که درمواقع حساس وبه سبک کامیکازه ژاپنی ها به اهدافی که خیلی مهم هستند وبه هردلیل با موشک قابل زدن نیستند برخورد کنند ویک سیستمی هم روش بذارند که قفل کند روی هدف وخلبان بتواند قبل از اصابت، بیرون بپرد
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    موتور توربوفن ملی:)))) اینها حتی در حد بسیج مردمی عراق هم توانایی ساخت ندارن
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    با دم شیر بازی نکنید...بخصوص عربستان ترکیه و اسراییل ببرهای کاغذی
  • شهرام ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    aras ایران میگ 31 ندارد.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خوب بود بالاخره از یه جایی باید شروع کرد
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    وایییییی چه پیشرفت جهشی کردیم ماااااااااا
  • محمدرضا ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام ما تو هشت سال جنگ با کلاشینکف از پس کل دنیا با تمام تجهیزاتشون بر اومدیم عزیز دل مهم قدرت و پیشرفته بودن سلاح نیست مهم ایمان به قدرت بی نهایت خداونده
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    لحيم
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    دوره این هواپیماها هم مثل افکار مشرق و طرفداراش سر اومده دوره ات گذشته مربی...
  • وحید ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    عزیز جان، اینها بخش اندکی از غرامت تجاوز عراق به خاک کشور ماست. درباره دفاع از ایران هم خاطر جمع باشید، چنگیزخان مغول نتوانست غلطی بکند، این یانکی های بی هویتِ بدبخت هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    کلی هزینه ی اورهالش کردن به صرفه نیست انتحاری بشه!به جاش راکت و موشک به کار بره بهتره
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    آی قربون آدم چیز فهم،اینا غیر از آموزشی هیچ کاربردی نمیتونه داشته باشه
  • طارق ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    با سلام. جدای از مسائل اعتقادی که خون بر شمشیر پیروز است. موشکهای 2000 کیلومتری ما خیلی از موشکهای قاره پیما و تکنولوژی های فضایی غرب و شرق عقب تر هستند. بالطبع هواپیماهای ما هم همینطور هستند. این یک واقعیت است که ما از نظر تجهیزات و جنگ افزارها بسیار ضعیف تر از غرب و همپیمانانش هستیم.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بچه جون خود روسها همچین ناوگان هوایی رو ندارند اونوقت میخوایی اینها رو به ما بدهند؟؟؟ توهم زدی 200 تا سوخو 30 میشه 20 میلیلر دلار بقیشو میخوای با کدوم پول بخری
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خطاب به ناشناس 03:41 -برادر من بدون اطلاع چرا کامنت میزاری ، اصن خبر داری که کارشناس های حرفه ای تو فیلده طراحی انحصاری اتومبیل تو ایران هم داریم؟ -تازه خوبش رو هم داریم ، مشکل یه جا دیگس ......مشکل اونجایی که یه چند نفری نمیخوان ماهی چند صد میلیون رو مفت از دست بدن ، تولیده پراید حکمت داره....
  • بهروز ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    میگ 31 رهگیره داداااااااش !
  • مهران ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    مشرق به شعور خوانندگان بی احترامی نکن گل من
  • بهروز ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    البته هواپیما به مراتب سخت تر و پیچیده تره
  • بهروز ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    تو خودت سوار میشی انتحاری کنی ؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    چه کنیم دیگه همینه که هست
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    اگر شجاعت کنار گذاشتن آن ها را پیدا کنیم شجاعت ساخت جنگنده تراز و بومی را خواهیم داشت ...
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    راست می گه چندتاش تو موزه هست من دیدم
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بهتره خودمون رو دست کم نگیریم بنظر من می شه از پراید بعنوان خودرویی که از رو نمی ره هم استفاده کرد وبا ارتقای اون وکارگزاری بال وچند تا موشک ازش بعنوان یک جنگنده استراتژیک استفاده کرد.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    لحاف
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    وقتی نمیدن باید به هر دری بزنیم این کاملا بدیهیه که امریکا روز به روز سلاح جدید تولید میکنه علمش پیشرفت میکنه و متحدینشو به روز میکنه و میخاد در طول تاریخ ارتش ما رو ضعیف و ضعیفتر کنه و یه روزی حمله کنه و ما فقط نفت میفروشیم، پیشرفتهای علمیمون بسیار کند و در حد کشور جهان سومه و خلاصه همینه که هست و من درک میکنم نیرو هوایی مجبوره، نداره، نمیدن و کاری از دست ما بر نمیاد و این اورهال سوخو 22 رو هم خیلی قابل تقدیر میدونم و میدونم این تمام اون چیزیه که ما داریم و میتونیم ولی با این حال دعاتون میکنم که با همین تجهیزات حداقلی بتونیم از خودمون دفاع کنیم و خداوند ببینه که ما همه چیزمونو گزاشتیم و خودش ما رو یاری کنه(البته نمیدونم چه جوری)
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بریز به حساب همین فردا می خرم. شما از مسئولان نیروی هوایی خیلی بیشتر می فهمید!!!! تئوری پردازانی که صرفاً متکی به چند تا مقاله بی سرو ته اینترنتی هستند.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    ما در نیروی هوایی ضعیفیم چون صرفاً وارد کننده بوده ایم. به لطف خداوند چند سالی است که تولید جنگنده های بومی آغاز شده است. اگر این طرح را رها کنیم و دوباره به سمت خرید خارجی برویم، چند سال دیگر همان آش است و همان کاسه. باز هم فرسودگی و تحریم و ...
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اگر فروختن شما برو بخر برای مملکت کنار گود وایسادی می گی لنگش کن اگر همین ها رو هم تعمیر نکن که دیگه هواپیما نداریم و با این منطق شما آسمان مملکت رو باید دو دستی تقدیم دشمن بکنیم زحمات این افراد زحمت کش در نیروهای نظامی رو نادیده نگیر و یکم به خاطر امنیتت از شون تشکر کن بی انصاف
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    باور کن که اگر خرابکار وجود نداش ته خودرو سازیش پراید نبود و ته هواپیما سازیش ایران 140 نبود که به خاطر سقوط منحلش کنن و دونبال راه چاره و پیشرفت دادن می رفتن تمام هواپیما یا خودروسازها هم از اولین روز بهترین ها و نساختن
  • سروش ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    از اینها برای تمرین برای پرواز با سوخو 30 استفاده میشه و برای همینه که روسیه در مورد سوخو 30 داره دبه در میکنه چون وقتی ایران خودش بتونه سوخو 22 رو اورهال کنه احتملا بتونه سوخو 30 رو دستکاری کنه و این برای ورسها سخت خواهد بود
  • عشق ارتش ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    سوخو24 هارم بگیرید از ارتش , بدید سپاه که تا سوریه رفت آمد کنن دیگه
  • ایرانی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    موشک های جدید ایرانی جزو بهترین های دنیا هستند
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 1
    ای وای. ای وای. دلم خونه. ولی باز هم دست بچه هایی که زحمت میکشن درد نکنه.باور کنید کساییکه سرشون تو حسابه و به نوعی مرتبط با این تخصصها هستند درک میکنند که انجام همین کارها با این امکانات کم هم کار بزرگ و در خورد تقدیره. باور کنید مشرق و نگارنده این مقاله هم میدونه که داشتن هواپیماهای به روز و پیشرفته خوب و داشتنش برای هر کشوری امتیاز و قدرته. ولی باور کنید گوشت که نباشه چقندر هم سالاره. در آخر باید بگم که اگر دولت قبلی یک دوره دیگه کارش ادامه پیدا میکرد باور کنید که قاهر الان در آسمان ایران در حال جولان دادن بود و الان در مورد ارتقاء نسل جدید این هواپیما باید بجث میکردیم نه ارتقاء سوخو22 .واقعا حیف احمدی نزاد. حداقل تو هشت سال مسئولیتش در حوزه های نظامی و دفاعی خیلی کارها اجام شد.
  • محمد حسین ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اولا بچه جون خودتی با این سطح ادب در حد کودک های دبستانی دوما 200 سوخو 30 خرید خط تولیدش مثل هند میشه 4 میلیارد دلار-در ضمن گفتم که روس ها این معامله رو رد نمی کنند و وزیر دفاع هم تو مناظره گفت ما خواهان تولید به تعداد زیاد در خاک ایرانیم و با توجه به وضعیت فعلی نیرو هوایی باید به این ناوگان توجه بشه.
  • محمد حسین ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    تحریم تسلیحاتی 4 سال مونده و موشکی 7 سال.اطلاعات دروغ تحویل نده.
  • محمد حسین ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    ++++++++++++++++++++++++++++.
  • محمد حسین ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بسیار موافقم.
  • محمد حسین ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    هواپیما پیچیده تره و با تلاش بیشتر میشه ساخت.البته نسل 4.5 نهایتش ولی برای 5 راه دراز در پیش داریم.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    آرم سپاه را ببین روی سکان عمودی ، این ها هم که رفت دست سپاه پس
  • احمد ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    شما حاضری از یارانه ات بزنی چند تا هواپیما مثل سعودی ها بخری که چند وقت برای تمرین بکار میره تا اینکه شما دوباره یه مدل جدید ببینی دلت بخواد. با پول یه هواپیما می دونی چند تا بیمارستان میشه ساخت تازه اگر بدن؟!
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    چرا نمیگی اون همه موشک تاو،هواپیما های اف14 و اف4 که زمان خودشون بهترین ها بودن،پرسنل آموزش دیده و ماهر ارتش که با وجود نبود فرماندهی درست و حسابی باز هم گل کاشتن،هوانیروز قوی که هنوز هم تو خاور میانه تکه و همچنین نیروی دریایی که در سال اول جنگ بلایی به سر عراق در آورد که هنوز هم نیروی دریایی نداره و در کنارش غیرت و ایمان بود که ما را نجات داد،با الله اکبر تانک شکار نمیشه برادر هی نگو با دست خالی با دست خالی،دلم میخواست واقعا با دست خالی باشین ببینیم چجوری میخواستین بمب افکن های روسی عراق را بزنین،همون میگ های 25 کافی بود فاتحه کل ایران خونده بشه
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    هواپیما هم سخت تر و زمان بر تره و هم هزینه ی زیاد میخواد،گویا مسئولین به اهمیت نیروی هوایی پی نبردن،اگی هنوز حالیتون نشده به نگاه به سوریه بندازین،یا ببینید روسیه با اون همه موشک از هر نوع که فکرشا بکنید باز هم با نیروی هوایی به جنگ داعش رفت
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    نهاجا تا کی میخواد جنگنده های نیم قرن پیش رو رو پیشرفته کنه این چه وضعشه اخف سوخو 22 هم شد جنگنده برو سراغ پیشرفته کردن اف 14 و میگ 29 و اگه بشه قاهر رو عملیاتی کرد نور علی نور میشه یا علی
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    نظرات رو خوندم متوجه شدم که بعضیها به اشتباه فکر میکنند در جنگ تحمیلی ارتش و نیرو های نظامی ایران بدون امکانات و تجهیزات پیشرفته و بدون استراتژی نظامی بودند و به قول معروف رزمندگان اسلام فقط با کلاشینکف و تجهیزات ابتدایی طومار ارتش بعث را در هم پیچیدند در حالی که اینطور نبوده و حداقل در پنج سال اول جنگ ایران دست بالا تر را در تجهیزات و استراتژی نظامی داشته است و ما بدون اتکا به تجهیزات مدرن در درگیریهایمان پیروز نشدیم
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اینهایی که میگن در جنگ ۸ ساله ایران دست خالی جنگید دقیقا منظورشون چیه!!!? اف ۱۴ و اف ۴ و اف ۵ و هوانیروز و نیروی دریایی ایران اون موقع بهترین تجهیزات داشتند و جنگ ۸ سال به سختی طول کشید اونم با عراق ! خدا بخیر کنه
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    وحید چرا حرف مفت میزنی اون چنگیزمغول سلسله خوارزمشاهیان رو از تاریخ پاک کرد و پادشاه شو گردن زدن و کل ایران رو آتش زد و اندیشمندان ونیشابور رو با خاک یکسان کرد. وقتی چیزی از تاریخ نمیدونی حرف نزن
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    داداش حقیقته واقعا علمشو در ایران نداریم
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    باشه روسها هم قبول کردن اونوقت؟
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    عراق میخواد چکار این هارو داره اف 16 و سوخو 30 میخره
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    فحش بود
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اف 14 و اف 4 و نیروی دریایی ایران دست خالی بود !!! کبری های هوانیروز بماند با ....
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اس 300 با همون دیپلماسی خنده اومد ایران
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    نه با استینگر راحت مینند
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    والا با چاقو اشپزخانه هم میشه کماندو رو کشت اما سختیش به همون کشتنش هست
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    موشک ها هم که کپی از کره شمالی بود اونم متعلق به اوایا شوروی
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خوب سوژه سایت های خارجی برای خنده مسخره کردن پیدا شد دستت درد نکنه مشرق
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    استاد احمد اگر هواپیمای جنگی نباشه بیمارستان و اصلا کشوری وجود نخواهد داشت داداش.چشماتونو باز کنید قرن 21 هست
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    خدا شفا بده ارس جان
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بله دارن فقط میتونن تو رادار شناسایی کنن و دور بزنن قبل اینکه بخورن برگردن
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    مشرق خودتو مسخره کردی یا ما؟ توان بازدارندگی با سوخو 22؟ اینا توان بازدارندگی جلوی داعش هم ندارن با دوش پرتاب میزننشون.شما دیگه کی هستین...
  • محمد حسین ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    1.عربستان:اف 15.تورناندو.یورفایتر 2.اسرائیل:اف 15.اف 16.اف 35. 3.ترکیه:اف 35.اف 16 بلوک 52 4.امارات:میراژ 2000 سری 5 و اف 16 بلوک 60. قضاوت باخودتان ای نیرو هوایی ما اینارو حریفه نه راستشو بگید، فقط حفاظت از آسمان رو دوش پدافنده و عملا ما نیرو هوایی نداریم.باید به فکر یه برنامه جامع باشیم.
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اون احمقی که می گه چنگیز فلان کرد و بهمان. در وافع گنده تر از اون هم آخرش ایرانیزه شده و از وحشی گری به تمدن رسید و مسجد و معبد و دانشگاه و رصد خانه ساخته این تویی که نه از تاریخ جیزی می فهمی نه از هویت خودت مطلعی کمی مطالعه بدور از افراط گری.
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    یه چیزی رو نباید فراموش کنیم ما ایرانی ها تا سرمون به سنگ نخوره خودمونو تکنون نمی دیم اما در ضنایع دفاعی بدجوری ضربه خوردیم که اگه غیرت جوانای ایرانی نبود هیچ اما حالا داریم ثمرشو می بینم ما می تونیم یک باشیم تو دنیا اگه از همه ظرفیتمون استفاده کنیم.
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    ایمان و باور به توانمندی ها و ریشه ها می تواند سلاح را کاربردی تر استفاده کند ولی مهمات پیشرفته در دست افرادی که آمادگی برای انجام هدفی والا و مقدس را ندارند جز خرابی و ظلم و مینه چیزی به وجود نمی آورد دوستان وسیله مهم است اما اعتقادات و ایمان به پبروژی از آ« مهم تر است. دست خالی همون جوانای که می رفتن رو مین و همون انسان های تحصیل کرده که با فانتوم های به روز بلای سر دشمنان این آب و خاک آوردن که ما امروز با هم اینجوری درگیر شیم. یادتون باشه خطرناکترین دشمن، نفاق داخلی است.
  • همون ناشناس اولی ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بله احمد آقا حاضرم از یارانه ام بگذرم ولی خلبان کشورم که بچه هاش تو خونه منتظرشن سوار این عتیقه ها نشه،خلبانی که میلیون ها تومان خرج آموزشش شده از بیت المال،خرجش به کنار جون هر کدومشون از تمام یارانه ها بیشتره.ببینم حالا که چندین ساله ما هواپیما نخریدیم مثلا چند تا بیمارستان تو کشور ساختن؟در ضمن همین چند ماه پیش بود که پهباد آمریکایی در افغانستان یه بیمارستان را زد!!!! یکم فکر کن ببین حلا هواپیما بیشتر به کار میاد یا بیمارستان؟ مشرق لطفا پخش کن
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    ایران در سال 59 که جنگ شروع شد سومین نیروی هوایی جهان ودومین قدرت بالگردی دنیا بود
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اون چیزی که بخواد با اف16 تا35 مقابله کنه سیستم پدافندی ماست نه جنگنده های نیروی هوایی دوران جنگنده به سر اومده و مقامات نظامی کشور اینو خوب میدونند برای همین روی موشک و پدافند سرمایه گذاری میکنند با وجود سامانه های متعدد پدافند زمین به هوا منجمله اس300 تمام جنگنده های امریکایی مثل بادکنک روی هوا میترکند
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    علمش را داریم. اراده اش را نداریم.
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اینا به درد کامیکاز هم نمیخوره . قبل از رسیدن به منطقه طعمه رهگیر ها میشه.
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اگر قاهر و شفق و طوفان رونمایی می کرد خوب بود
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    چییییییییییی داری میگی تو برا من ؟!!! یه حرفو شنیدید هی قوی ترین قوی ترین میکنید ! جمع کنید بابا ما زمان جنگ تفنگ هم نداشتیم میفهمی ؟؟؟؟ میفهمییییییییییییییی؟؟؟؟ یا تو باغ نیستی ؟؟؟؟؟؟؟؟ اف 14 ها هم نصفشون نمیتونستن عملیاتی بشن چون قطعه هاشو نمیدادن به ایران میفهمی ؟؟!!!! اینی که الان میبینی همشون دارن کار میکنن برا اینه که 30 سال جون کندن ! درد امصال شما ها چیه ؟!!!! خب چرا حرف میزنید ؟؟؟؟؟ پاشید برید جنگنده طراحی کنید دیگه ؟!!!!!!!!!!!!!!!! چرا نشستیی پس؟!!!!! تنبل های بی مصرف
  • اکبر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    بابا بندازید دور این ها رو . تا کی اورهال و عمردهی انقلابی ؟؟؟
  • مهدی ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اتفاقا اقا ارس خیلی خیلی خیلی ریز تیکه خیلی سنگینی انداخته برا اون دسته از عزیزایی گفته ک باور دارن با سنگ میشه ابرامز شکار کرد اخه اقا هانی گل این هواپیماها از اینور ایران بدون سلاح میخوان برن اونورش با سلام و صلوات میرسن بعد با اینا میخوای به اسرائیل حمله کنی ؟
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    خط تولید سوخو22 پنجاه سال پیش رو به ما نمی دن شما کجا سیر می کنی برادر!؟؟؟
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    میخوای یه قاهر دیگه زیر سقف برات رونمایی کنن حال کنی؟
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    کاربران مشرق نیوز هر کدوم یه پا متخصص هوا-فضا هستن!! عزیز من مگه ایران عربستان هست بره 200 تا رپتور بخره!؟ به فرض هم خرید جنگنده نسل 4++ به بعد بخصوص نسل 5 پشتیبانی کشف شناسایی هدایت کنترل فضا پایه نیاز داره همان نقشی که آواکس در نسل 3 و 4 داشت .....ما نداریم می فهمی نداریییییییییییییییم روسها گفتن بر اساس تحریم شورای امنیت که فعلا 8 ساله و یحتمل تمدید هم میشه با زرنگی امریکایها تجهیزات حجومی نمی دن..حتی تانک...
  • زیبا کلام ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    برای بنده به عنوان یک شهروند واقعا سواله با وجود این همه هزینه از بعد از جنگ تا حالا در بخش صنایع نظامی ما این قدر در بخش صنایع هوایی ضعیف هستیم و تقریبا حتی یک مدل موتور جت توربوجت که 60 سال پیش استارت خورده رو هنوز نمی تونیم تولید انبوه کنیم!!!....اوایل دهه هفتاد بود کلی در صداوسیما و رسانه های اصول گرا جشن خود کفایی در ساخت جنگنده گرفتن!!..الان 25 سال گذشته!!...هیچ کس هم از اون مسئولین پاسخ گو نیست واقعا جالبه....! به نظر میرسه باید آفتاب صنایع هوا-فضا هم مثل آفتاب هسته ای برای ملت ایران رو بشه!...
  • محمد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    آقا وحید عزیز تا اونجا که من میدونم چنگیز خان هر جایی رو که خواست با خاک یکسان کرد ، البته بودند مردمان بزرگی که جلوش ایستادگی کردنداما شکست خوردند به هر حال تحریف تاریخ خوب نیست مغولها سالها به ایران حکومت کردند
  • امیر پور دستان ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    ما نسل جدید تانک ذولفقار رو داریم که توانایی شلیک مستقیم به هر جنگنده ای رو داره جنگنده برای چی بسازیم!؟
  • محمد حسین ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    عقل کل تحریم تسلیحاتی 5 سال و موشکی 8 ساله که تسلیحاتی 4 سال و موشکی 7 سال مونده.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    دوران جنگنده به سر اومده؟پس چرا روسیه و آمریکا این همه پول خرج نیروی هوایی و گسترشش میکنن؟
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    فکر کنم پایگاه نوژه بود اینا را ته اونجا ریخته بودنداشت آفتاب میخورد
  • امیر ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    متاسفانه بازسازی و اورهال این جنگنده ی از رده خارج، صحه گذاشت که نیروی هوایی در به کار گیری جنگنده های جدید و به روز جهانی امید چندانی نداره و در واقع در حال زیاد کردن فقط تعداد جنگنده های خودش هست. متاسفانه باید عرض کنم که گزارش بالا بسیار بسیار ساده انگارانه نوشته شده و جنگنده ی سوخو 22 با عیب های فراوان بار ها توسط فانتوم ها و اف 5 های خودمان شکار شد و اکنون در منطقه، حتی برای مقابله با سوخو 27 هار ارمنستان هم حرفی برای گفتن ندارد چه برسد به جنگنده های جنوب خلیج فارس. امیدارم به جای این همه هزینه کرد برای بازسازی و اورهال، حالا که در شرایط کم تنشی با جهان قرار داریم روی پروژه های جنگنده های بومی کار کنیم و در واقع به کسانی که موفق شدند در دوران تحریم های شدید، اف 5 ایرانی یا همان صاعقه را بسازند، بها بدهیم و اجازه دهیم با بودجه بسیار زیاد تلاش خودشون رو برای ساخت جنگنده ای مثل اف 16 و اف 18 که ساختار های به مراتب ساده تری نسبت به اف 14 و اف 15 دارند بیازمایند. کاری که چین و پاکستان با جنگنده های اف 16 و میگ 21 کردند و حاصل آن شد جی اف 17 تاندر . روزی که متخصصان و مهندسان کشور در صنایع هوایی اوج دست به این پروژه ی بزرگ زدند(آذرخش و صاعقه) پاکستان توان تعمیراتی بالگرد های کبرای (کبری) خود رو هم نداشت.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    درسته ما پیشرفته ترین را داشتیم،من هم معتقدم اگه همین ها نبود سال اول جنگ فاتحه ی ایران خونده بود،ولی عراق را هم دست کم نگیر،انواع جنگنده ها و بمب افکن های شرقی و غربی را بهش دادن در حالی که ما تحریم بودیم،نیروی هوایی ایران سال چهارم جنگ باید کاملا به روز میشد ولی حتی یه قطعه هم بهش ندادن،اگه ما هم مثل عراق میتونستیم تجهیزات جدید بخریم جنگ خیلی زود تر از این حرف ها تموم میشد.دوست عزیز که میگی کدوم تجهیزات پیشرفته!برو کارنامه ی هوانیروز از اولین روز های انقلاب تا آخرین روز جنگ را بخون تا بفهمی کدوم پیشرفته ها!!!!یا یکم تحقیق کن میگ 25 چیه بعد ببین اگه اف 14 نداشتیم چجوری میخواستیم جلوشا بگیریم! یا عملیات مروارید و حماسه ی ناوچه ی پیکان را بخون که یک تنه چند تا ناوچه ی موشک انداز عراق را از بین برد،فک کردی لشکر های زرهی عراق با آر پی جی هفت نابود میشد؟نه عزیز شاهکار کبرا های ارتش با موشک های تاو بود.باز هم بگم یا بسه؟
  • منوچهر ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    به ما نمیدن پر پرش سوخوی 30 میدن
  • حامد از اصفهان ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    طبق اخباری که در مشرق یا فارس نیوز بود، یکی از فرماندهان نیروی هوایی اعلام کرد که اولویت اول نیروی هوایی فعلا هواپیماهای جت آموزشی (دو نفره) است. بر این اساس پروژه ی قاهر فعلا متوقف شده و مهندسین دارند روی صاعقه دو سرنشین و هواپیمای آموزشی شفق کار می کنند و هر وقت این دو تا به مرحله ی تولید رسید احتمالا نوبت بقیه می شه.
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    چند تا کشور را میشناسی که در اوج تحریمهای بی سابقه بتوانند همچین کاری رو انجام بدهند.
  • حامد از اصفهان ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    توی سوریه هستند. فیلمش هم توی اینترنت هست. از گزارشات مرآتی هست. موقعیت فعالیتشون هم توی فیلم کاملا معلومه. دو تا منطقه توی ایران (یکی گشتی و یکی تمرینی) و دو تا منطقه توی سوریه (جنوب شهر ... و شرق شهر ...). حتی وقتی به تروریست ها موشک می زنند هم هست. ولی مشرق اجازه ی انتشارش توی دیدگاه ها رو نمی ده. فقط خودش می خواهد در قالب خبر منتشر کنه. برای ما حرامه ولی برای مشرق حلاله.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    اگر 20 میلیارد دلار برای صنعت هوایی داشتیم که خودمون می ساختیم. 10 سال هم طول بکشه بهتره خودمون بسازیم. منتهی پول نداریم. هزینه ی طراحی و آزمایشات بسیار بالاست. همین پروژه ی قاهر الان بودجه کم آورده. نیرو کم آورده. مجبور شدند متوقفش کنند تا بقیه ی پروژه های واجب تر به ثمر برسند.
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    تحریم تسلیحاتی تمدید میشه چون مثل موشکی وابسته به پی ام دی هست که آژانس هنوز نبسته و نخواهد بست!...این داستان سرایی های شما سر لغو تحریم بانکی در برجام هم بود...و پول های بلوکه شده...بهتره جمعش کنی...
  • کاربر قدیمی مشرق نیوز ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    من یادمه 1388یعنی تقریبا 7 سال پیش مشرق نیوز مقاله میزد درباره ورود به خدمت تعداد بالایی جنگنده های بومی آذرخش صاعقه یک و دو و شفق و جایگزین شدن جنگنده های قدیمی و بازسازی نیروی هوایی جوری که هر روز ملت منتظر خبر نسل جدید صاعقه و..بودن.. ولی امروز مقاله های مشرق نیوز با اون زمان بسیار تفاوت کرده!!.........باید اعتراف کرد کلآ از سال 90 عملا سرعت رشد ایران به شدت کند شده بخصوص در بخش هوایی فضایی و زرهی.... نکته دردناک ماجرا اینجاست هیچ کسی هم نیست یه مقاله بزنه چرا وعده ها عملی نشد اون مقالات قبلی و فعلی رو پیگیری کنه چی شد چرا اینطوری شد کی مقصر بود.......بحرحال این وسط فقط اعتماد خواننده ها هست که میره و خیلی از خواننده های سابق مشرق نیوز امروز خواننده های سایت های اصلاح طلب شدن.....
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    وقتی فرودگاه هاشون و عرشه ی ناو هواپیمابرشون با برخورد موشک از کار بیافتد آسمان مال ماست. فقط می مانه مناطق پدافندیشون.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    تحریم تسلیحاتی و موشکی 8 ساله هستند و فقط با موافقت کلیه ی اعضا قابل تمدید هست. و اگر در 7 سال دیگه چین یا روسیه وتو کنند تحریم تسلیحاتی از طرف سازمان ملل نخواهیم داشت.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    مسخره هاااا سوخو 22 عهد دقیانوس رو حتما میخوان با اف18 سرشاخ کنن خخخخخ
  • علیرضا ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    جوک جدید بود ؟؟
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    از اسم بزرگان سوء استفاده نکن
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    0 0
    بر سپاه آواکس از اوجب واجبات است
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    استراتژیک ؟! نه واقعا استراتژیک ؟!!! آخه چرا به شعور مردم توهین میکنید ؟!!!! یا معنی استراتژیک رو نمیدونید یا مثل همیشه میخواهید سوار موج نادانی مردم بشوید .
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    0 0
    میشه لطفا این خبر مزخرف رو از سایت بردارید .
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    با وجود این همه هزینه از بعد از جنگ تا حالا????!!!!!! کدوم هزینه ؟ برو بودجه ی نظامی ایران را با کشورهای دیگه مقایسه کنبعد بگو هزینه
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    یاد آن کاراکتر کارتون گایور افتادم ....میدانم نمیشود
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    برادر ذولفقاره تور ام که نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس