با وجود سردرگمی‌های بالاخره وضعیت سریال‌های رمضان مشخص شد، «پادری»، «برادر» و «کشیک قلب» می‌توانند با پخش مستقیم مسابقات فوتبال یورو 2016 رقابت کنند؟

گروه فرهنگی مشرق- ماه مبارک امسال نخستین مناسبتی است که ریاست جدید صدا و سیما آن را پشت سر می‌گذارد و حالا باید ببینیم که چطور آن را به سرانجام می‌رساند. تا اینجای کار، پخش این سریال‌ها در رمضان قطعی است و حتی آنونس‌های آنها هم روی آنتن رفته اما باز هم برای مشخص شدن قطعی برنامه، باید تا شب اول رمضان صبر کنیم.شبکه‌های مختلف تلویزیون در ایام ماه رمضان امسال با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند و ما قرار است چه چیزهایی را از تلویزیون ببینیم؟

* رمضان فوتبالی

ماه رمضان یکی از استراتژیک‌ترین، مناسب‌های تلویزیون در طول سال است؛ مناسبتی که همه‌ی ارکان صدا و سیما دست به دست هم می‌دهند تا آن را به با شکوه‌ترین شکل ممکن به سرانجام برسانند. در همه‌ی این 15 سال که تولید برنامه‌های مختلف برای مناسبت رمضان در دستور کار شبکه‌ها قرار گرفته، آنها در رقابتی تنگاتنگ سعی می‌کنند با تولید سریال‌ها و برنامه‌های جذاب و متنوع در کارزار رمضان از هم پیشی بگیرند اما حکایت رمضان امسال به همه‌ی سال‌های قبل فرق می‌کند، از یک طرف درست یک ماه مانده به آغاز این مناسبت، تلویزیون با تغییرات مدیریتی آن هم در بالاترین سطح خود روبه‌رو می‌شود و از طرف دیگر، همزمانی این مناسبت با دو تا از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی جهان یعنی جام ملت‌های اروپا و لیگ جهانی والیبال، مدیران سیما را برای رمضان امسال با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

*چالش اول: یورو 2016 و لیگ جهانی

بزرگ‌ترین چالشی که تلویزیون و مسئولانش برای برنامه‌ریزی کنداکتور رمضان با آن مواجه بودند، همزمانی جام ملت‌های اروپا و لیگ جهانی والیبال با ایام ماه مبارک رمضان بود. از آنجا که پوشش مستقیم هر دو رویداد در اولویت اول تلویزیون قرار داشت، آن‌ها می‌بایست به طریقی عمل می‌کردند که هم این مسابقات را پوشش می‌دادند و هم برای رمضان کنداکتور آبرومندی تدارک می‌دیدند، البته آنها دو سال قبل تجربه‌ای شبیه به این را پشت سر گذاشته بودند، در آن سال جام جهانی و لیگ جهانی والیبال با رمضان همزمان شده بود، منتها تفاوتش با امسال این بود که این همزمانی موقعی اتفاق افتاد که مسابقات جام جهانی به مرحله‌ی حذفی رسیده و تعداد بازی‌ها کاهش پیدا کرده بود و زمان برگزاری آنها با ساعت پخش سریال‌ها و برنامه‌های مناسبتی تداخل پیدا نمی‌کرد اما امسال با شروع ماه مبارک، مسابقات یورو شروع می‌شود و تراکم بازی‌ها در دور مقدماتی و همزمانی آنها با تایم پخش سریال‌ها و برنامه‌هایی مثل ماه عسل موجب شد تلویزیون ناگزیر به اتخاذ تصمیمی خاص شود.

تلویزیون در آمپاس یورو!

*چالش دوم: حذف سریال

شبکه‌ سه طبق روال و سیاست همیشگی تلویزیون،‌ وظیفه‌ی پخش مستقیم رقابت‌های جام ملت‌‌های اروپا و لیگ جهانی والیبال را بر عهده دارد، از همین رو مسئولان سیما تصمیم گرفتند در ماه مبارک رمضان به شبکه‌ی سه فقط ماموریت پوشش این مسابقات را بدند. از همین رو برای اولین بار طی 15 سال اخیر شبکه سه برای ماه رمضان سریال مناسبتی ندارد و به جای آن فوتبال پخش می‌کند. این شبکه مجبور است در طول ماه رمضان چند روزی هم بی‌خیال پخش تأتیر گذارترین برنامه‌ی رمضانی‌اش یعنی «ماه عسل» شود، به ویژه در روزهای ابتدایی مسابقات که در هر روز سه بازی انجام می‌شود احتمالا از ساعت 17 شبکه سه در اختیار ویژه برنامه‌ی فوتبالی‌اش قرار می‌گیردو با همین فرمان تا ساعت ابتدایی روز بعد ادامه می‌دهند؛ یعنی حدفاصل روزهای بیست و دوم تا بیست و نهم خرداد ماه، فقط در روز بیست و پنجم که بعدازظهر مسابقه‌ای پخش نمی‌شود، ماه عسل روی آنتن می‌رود و علیخانی و تیم همراهش یک هفته استراحت خواهند کرد.

* چالش سوم:‌ برنامه‌های ترکیبی

در طول سال‌های اخیر «ماه عسل» به تنهایی بار ماه رمضان را در میان برنامه‌ها به دوش می‌کشید و تنها برنامه‌ای بود که از نظر تعداد بیننده و جوی که در فضای مجازی به وجود می‌آورد، توانایی مقابله با سریال‌ها را داشت اما از سال گذشته معادلات کمی به هم ریخت و با اضافه شدن برنامه «خندوانه» به کنداکتور ماه رمضان،‌ یک رقیب سفت و سخت برای احسان علیخانی در این ماه پیدا شد.

به گزارش همشهری جوان، سال گذشته بسیاری از مخاطبان سیما این دو برنامه را نقطه‌ی مقابل یکدیگر خواندند و معتقد بودند ماه عسل با توجه به فضای نسبتاً تلخی که دارد، شاید نتواند حال آن‌ها را چندان خوب کند و برای رفع غم و اندوه حاصل از آن برنامه، به برنامه‌ی خوشحالی احتیاج دارند تا همه‌ی آن حال و هوا را بشوید و ببرد(!) و کجا بهتر از خندوانه که پر است از خنده و بازی و خوشحالی‌های سرخوشانه، البته امسال هم خنداونه به نسبت فصل قبل افت داشته و هم ماه عسل با توجه به تعطیلاتی که در میانه‌ی ره با آن مواجه می‌شود، دچار وقفه در پخش خواهد شد.

نکته‌ مهم بعدی اینکه این دو برنامه امسال یک رقیب دیگر هم دارند و مهران مدیری قرار است با سری جدید «دورهمی» سه روز در هفته کنداکتور شبکه‌ی نسیم را مال خود کند. به این ترتیب رقابت این سه برنامه هم می‌تواند یکی از رقابت‌های جالب توجه امسال باشد، البته اگر بخواهیم قدرت بالای مسابقات فوتبال را ندیده بگیریم و فکر کنیم که مخاطبان سیما این برنامه‌ها را به بازی‌های یورو 2016 ترجیح می‌دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس