بیش از 3 دهه درخشش در دنیای فوتبال در کنار بزرگان فوتبال اسپانیا از ژاوی یک ابرستاره فراموش ناشدنی ساخت که برای همیشه الگوی وحدت ملی در کشور اسپانیا به بهانه زیبای فوتبال باشد.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرقبر اساس اعلام سایت یوفا که سایت رسمی مسابقات جام ملتهای اروپا نیز محسوب می شود، در 14 دوره گذشته این مسابقات 14 بازیکن به عنوان ستاره هر دوره معرفی شده اند.

تا آغاز مسابقات یورو 2016 به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در دومین بخش با ستاره جام 1964 که در اسپانیا برگزار شد آشنا شوید:



2008 - ژاوی Xavi Hernández

مغز متفکر بارسلونا از قلب لاماسیا سر از آکادمی مدرن فوتبال قطر درآورد. ابرستاره با اخلاقی که در دنیای فوتبال خوش درخشید و شاید به اندازه روزهای عمر ورزشی خود، با دوستانی چون کاسیاس، سالگادو، پویول و آربلوا در امور خیر و نیکوکارانه رقابتی سخت و نفس گیر داشت.

بیست و پنجم ژانویه سال 1980 در شهر تراسا ستاره ای به دنیا آمد که سهم غیر قابل انکاری در رشد فوتبال در سرزمین موسیقی و آشپزی داشت. بیش از 3 دهه درخشش در دنیای فوتبال در کنار بزرگان فوتبال اسپانیا از او یک ابرستاره فراموش ناشدنی ساخت که برای همیشه الگوی وحدت ملی در کشور اسپانیا به بهانه زیبای فوتبال باشد.

ژاوی از سن یازده سالگی در بارسلونا بوده است. او اولین بازی خود را برای تیم بارسلونا در ۱۸ اوت ۱۹۹۸ و مقابل مایورکا انجام داد. از آن زمان در ۸۲۵ مسابقه شرکت کرده و ۸۷ گل زده است. ژاوی اولین بازیکن بارسلونا است که بیش از ۱۵۰ بازی بین‌المللی در کارنامه دارد. از سال ۲۰۰۰ تاکنون ژاوی ۱۳۳ بازی ملی داشته و به همراه تیم یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ را از آن خود کرده است.

2008: ژاوی Xavi Hernández

در یورو ۲۰۰۸ او بهترین بازیکن جام خوانده شد. ژاوی ۵ بار نامزد بهترین فوتبالیست جهان شده و ۳ بار در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ عنوان سومی بهترین بازیکن جهان را دریافت کرده است. او ۴ بار توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ فوتبال (IFFHS) به عنوان بهترین بازی ساز فوتبال شناخته شده است. ژاوی ۵ بار در تیم سال اروپا حضور داشته و در ۲۰۱۱ او دومین بازیکن برتر اروپا لقب گرفت.

ژاوی توانایی زیادی در پاس دهی و بازی خوانی دارد و در تیم ملی هم در تورنمنت‌های زیادی شرکت کرده است:المپیک ۲۰۰۰، جام جهانی ۲۰۰۲، یورو ۲۰۰۴، جام جهانی ۲۰۰۶، یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲. و جام جهانی ۲۰۱۴.


در فینال یورو 2012 ، ژاوی ۲ پاس گل داد یکی به یوردی آلبا و دیگری به فرناندو تورس و به این ترتیب تنها بازیکنی لقب گرفت که در دو فینال یورو پاس گل داده است. با قهرمانی در این تورنمنت ژاوی موفقترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد، افتخاری که قبلاً مشترکاً بین ژاوی و پویول بود و چون پویول این جام را به خاطر مصدومیت از دست داد، ژاوی به پر افتخارترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد.

ژاوی در سال ۲۰۱۵ در فینال جام باشگاه‌های اروپا، آخرین بازی خود را با پیراهن بارسلونا انجام داد و کاپ قهرمانی را بالای سر برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس