جسارت و شاید شجاعت او در خلق یکی از تاریخی ترین پنالتی‌های جام ملت‌های اروپا، نامش را برای همیشه در تاریخ فوتبال قاره سبز جاودانه کرد.

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرقبر اساس اعلام سایت یوفا که سایت رسمی مسابقات جام ملتهای اروپا نیز محسوب می شود، در 14 دوره گذشته این مسابقات 14 بازیکن به عنوان ستاره هر دوره معرفی شده اند.

تا آغاز مسابقات یورو 2016 به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در دومین بخش با ستاره جام 1964 که در اسپانیا برگزار شد آشنا شوید:

1976: آنتونین پاننکا Antonín Panenka

1976 - آنتونین پاننکا Antonín Panenka

آنتونین پاننکا، بازیکن کلیدی و سابق تیم ملی فوتبال چکسلواکی در بازی تیمش برابر آلمان در جام ملت های اروپا 1976، در ضربات پنالتی، ضربه ای را تبدیل به گل کرد که در نوع خودش خاص بود.

کمتر کسی تصور می‌کرد او بتواند چنین جسارتی داشته باشد، اما برگه‌های تاریخ برای کسانی سفید و آماده می‌شوند که جسارت تاریخی شدن داشته باشند.

پنالتی تکنیکی و فوق العاده زیبای او باعث پیروزی تیم ملی کشورش برابر آلمان شد. پنالتی پاننکا به حدی معروف شد که معمولا گل‌های چیپی که از روی نقطه پنالتی به ثمر می رسد، از آن‌ها به عنوان پنالتی پاننکایی یاد می شود.

1976: آنتونین پاننکا Antonín Panenka

همه بزرگان فوتبال آلمان از جمله فرانس بکن باوئر معتقد بودند که شکست آلمان به دلیل از دست دادن ضربه پنالتی توسط اولی هوینس نبوده بلکه این موضوع متوجه فدراسیون فوتبال آلمان است که تکرار بازی را قبول نکرده، در حالی که به اعتقاد آن ها آلمان در بازی دوم به طور حتم پیروز می شد.

پاننکا، درباره آن پنالتی تاریخی خود و گشودن دروازه سپ مایر می‌گوید: نمی خواستم با آن پنالتی او را تحقیر کنم. از طرف دیگر من آن روش را انتخاب کردم به خاطر اینکه راحت ترین و ساده ترین راه برای به گل رسیدن بود.

1976: آنتونین پاننکا Antonín Panenka

وب سایت رسمی یوفا درباره پاننکا می‌نویسد: او در تمرینات چنان با تعصب و جدیت بازی می‌کرد که گاهی با تذکر کادر فنی به کناری می‌رفت و استراحت می‌کرد، مربیان همیشه نگران سلامتی او بودند، چنان در تمرینات تلاش می‌کرد که بعید به نظر می‌رسید به بازی رسمی بعد از تمرین برسد و همیشه بیش از سایر بازیکنان در زمین می‌دوید و تلاش می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس