فرانسه با وجود هافبک خارق‌العاده ای چون میشل پلاتینی در ۱۹۸۴، زمانی که میزبان مسابقات جام ملت‌های اروپا بود، به عنوان قهرمانی دست یافت و دو بار پیاپی در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ به نیمه نهایی جام جهانی رسید. جمله معروف او در راهرو ورودی ساختمان یوفا حک شده است: من در فوتبال به دنیا آمده‌ام!

ویژه‌نامه یورو 2016 مشرقبر اساس اعلام سایت یوفا که سایت رسمی مسابقات جام ملتهای اروپا نیز محسوب می شود، در 14 دوره گذشته این مسابقات 14 بازیکن به عنوان ستاره هر دوره معرفی شده اند.

تا آغاز مسابقات یورو 2016 به معرفی اجمالی ستاره های هر دوره خواهیم پرداخت. در دومین بخش با ستاره جام 1964 که در اسپانیا برگزار شد آشنا شوید:

1984: میشل پلاتینی Michel Platini
1984 - میشل پلاتینی Michel Platini

میشل پلاتینی از ۲۰۰۷ به ریاست یوفا رسید، اما پیش از آن به عنوان ستاره تیم فوتبال فرانسه به شهرت رسیده بود.
در ۲۱ ژوئن ۱۹۵۵ در ژوف، شهری در شرق فرانسه به دنیا آمد و زندگی حرفه‌ای خود را با بازی در تیم‌های فوتبال نانسی٬ سن‌اتین و بعدها یوونتوس شکل داد.

فرانسه با وجود این هافبک خارق‌العاده در ۱۹۸۴، زمانی که میزبان مسابقات جام ملت‌های اروپا بود، به عنوان قهرمانی دست یافت. همچنین فرانسه با حضور میشل پلاتینی توانست دو بار در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ به مرحله نیمه نهایی مسابقات جام جهانی برسد.

جمله معروف او در راهرو ورودی ساختمان یوفا حک شده است: من در فوتبال به دنیا آمده‌ام!

1984: میشل پلاتینی Michel Platini

این بی مرزی و جهان – کشوری در جهان بینی پلاتینی همیشه وجود داشته و شاید رسوایی های اخیر او در سایه شهرتش به مرور زمان کم‌رنگ شود. ۷۲ بار برای تیم ملی کشورش بازی کرده و ۴۱ گل به ثمر رسانده است، رکوردی که سرانجام تنها تیری آنری، مهاجم سابق آرسنال توانست در سال ۲۰۰۷ بشکند.

پلاتینی که "le Roi" یا شاه لقب گرفته است، به خاطر قدرت ارسال پاس‌های بلند و دقیق، تسلط کامل و تکنیک عالی نام خود را در میان بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ثبت کرده است. او سه بار به عنوان بهترین بازیکن اروپا برگزیده شد و با پشت سر گذاشتن ۵۰۱ مسابقه و ۲۶۵ گل به مربی‌گری روی آورد.

1984: میشل پلاتینی Michel Platini

پلاتینی از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ سرمربی تیم فوتبال فرانسه بود و در سال ۱۹۹۸ پس از آنکه پیشنهاد رئال مادرید را برای سرمربیگری رد کرد، فرانس میتران، رئیس جمهور وقت فرانسه او را مسئول سازماندهی جام جهانی فرانسه کرد. او به سرعت مدارج ترقی را طی کرد و نایب رئیس کمیته برگزاری جام جهانی ۱۹۹۸ در فیفا شد و دو سال بعد نایب رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه شد. پلاتینی از سال ۲۰۰۲ عضو کمیته اجرایی فیفا بوده و در سازماندهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نقشی اساسی داشته است. او در سال ۲۰۰۷ رئیس یوفا و دو دوره متوالی نیز در انتخابات ریاست این نهاد پیروز شد.

از پلاتینی با ۳۵۶ گل به همراه زین الدین زیدان، دیگو آرماندو مارادونا، پله، یوهان کرایف و آلفردو دی استفانو به عنوان بزرگ‌ترین بازیکنان قرن بیستم نام برده می‌شود. پلاتینی سه بار متوالی از سوی مجله فرانس فوتبال به عنوان بهترین بازیکن (جایزه توپ طلا) در یوونتوس انتخاب شد. با یوونتوس به افتخارات زیادی از جمله سوپرکاپ اروپا و سری آ ایتالیا و جام در جام اروپا و سوپر کاپ ایتالیا و قهرمانی اروپا (نسخه سابق لیگ قهرمانان اروپا) و جام بین قاره‌ای دست یافت. وی در ایتالیا با یوونتوس سه بار متوالی آقای گل سری آ و سه بار متوالی برنده عنوان توپ طلا شد.

1984: میشل پلاتینی Michel Platini

در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۵(۳۰ آذر ۱۳۹۴)، پلاتینی و سپ بلاتر در پی فساد مالی و اتهام به رشوه خواری در رابطه با واگذاری میزبانی جام جهانی به کشورهای آفریقای جنوبی، قطر و روسیه، به محرومیت از هر گونه فعالیت در زمینه فوتبال محکوم شدند.

مهمترین افتخارات میشل پلاتینی:

قهرمان جام ملت‌‌های اروپا 1984

مقام سوم جام جهانی 1986

بهترین بازیکن جام جهانی 1982

قهرمان جام باشگاه‌های اروپا 1985

قهرمان جام برندگان جام اروپا 1984

مرد سال فوتبال اروپا 1983، 1984 و 1985

مرد سال فوتبال جهان 1984 و 1985

آقای گل و بهترین بازیکن جام ملت‌‌های اروپا 1984

رییس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) 2 دوره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس