پکن به واشنگتن هشدار داد حضور نظامیان آمریکایی در نزدیکی جزایر مصنوعی دریای چین، نقض تمامیت ارضی چین است.

به گزارش مشرق، چین روز پنج شنبه (دیروز) به آمریکا هشدار داد که محکم در مقابل نقض تمامیت ارضی خود می‌ایستد.

این هشدار چین بعد از آن اعلام شد که نشانه‌هایی از اعزام کشتی‌های جنگی آمریکایی به نزدیکی جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی، آشکار گشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، از زمانی که چین صخره‌های مورد مناقشه میان برخی کشورهای این منطقه را جابه‌جا کرد، تنش‌هایی میان چین و آمریکا بالا گرفت. آمریکا این اقدام چین را تهدید برای آزادی حرکت دریایی دانسته و برای این جزایر مصنوعی، قابلیت در برداشتن امکانات نظامی در نظر دارد.

مقامات ارشد آمریکایی اخیرا نشانه‌هایی دادند که بر اساس آنان معلوم می‌شود ارتش آمریکا در طول روزها یا هفته‌های آتی به این جزایر نزدیک می‌شود تا به چینی‌ها نشان دهد واشنگتن ادعای پکن مبنی بر قلمرو آبی اطراف این جزایر را به رسمیت نمی‌شناسند.

«هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت که کشورش به آزادی آمد و شد دریایی در دریای چین جنوبی احترام می‌گذارد اما با قاطعیت نسبت به هر گونه نقض تمامیت ارضی مقابله می‌کند.

پکن تاکید کرد که حقوق تمامیت ارضی این کشور تقریبا شامل همه دریای چین شرقی حتی آبهای نزدیک به سواحل دیگر کشورها، می‌شود.

این دریا منطقه‌ای استراتژیک برای چین است چرا که بیش از یک سوم همه رفت و آمدهای دریایی برای تجارت نفت در این منطقه صورت می‌گیرد و مناقشات در این منطقه ترس از درگیری را در پی دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس