موضع روسیه در تعامل با اتحادیه اروپا در حال تقویت است. این از سخنانی که صراحتاً توسط مقامات اروپایی مطرح می‌شود، قابل درک است. اشتاین مایر در حال‌و‌هوای اولین سفر پوتین به اروپا در سال جدید میلادی، سخن از تصمیم خاص برلین به میان آورده است.

گروه بین الملل مشرق- اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که پیشتر از بازگشت روسیه به گروه هفت استقبال کرده بود، قصد دولتش را برای کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه روسیه اعلام کرد.

تحریم مسکو توسط اتحادیه اروپا پس از مداخله روسیه در شبه‌جزیره کریمه در سال 2014 میلادی کلید خورد و قرار است حدود یک ماه دیگر در مورد تمدید آن تصمیم‌گیری شود.

کاهش تدریجی تحریم‌های مسکو از سوی برلین

به گزارش اشپیگل، این اقدام مورد حمایت آنگلا مرکل، صداعظم آلمان است و در پاسخ به همکاری روسیه در اجرای توافق مینسک صورت می‌گیرد که فوریه 2015 میلادی توسط مسکو، پاریس، برلین و کی‌یف امضا شد. موضع رسمی اتحادیه اروپا، لغو تحریم‌ها در صورت اجرای کامل توافق مینسک است.

فرانک‌والتر اشتاین مایر در مصاحبه با مجله اشپیگل از موضع همیشگی خود گفت که «تحریم‌ها هدف ما و پایان کار نیست»، علاوه بر اینکه اختلاف‌نظر دول اروپایی پیرامون تحریم‌ روسیه، امکان تداوم خودکار آن را بعد از پایان ژوئیه، دشوار خواهد ساخت.

همچنین مارتین شافر سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد «در وضعیت فعلی سیاست‌ صفر و صد جواب نمی‌دهد.  اگر واقعاً پیمان مینسک در حال اجرا است، باید کاهش تدریجی تحریم‌ها را نیز در دستور کار قرار دهیم».

سیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز چند روز پیش از موضع مثبت خود نسبت به تصمیم وزارت خارجه این کشور خبر داده بود. او که چهارشنبه در روستوک سخن می‌گفت، منتظرماندن برای اجرای کامل پیمان مینسک را «غیرهوشمندانه» خواند و اضافه کرد «در واقع تجربیات ما نشان می‌دهد سیاست منزوی‌سازی در بلندمدت جواب نمی‌دهد. البته هنوز کارهای زیادی هست که روسیه باید انجام دهد اما این فقط مربوط به روسیه نیست. این سو وظایف متقابلی نیز بر دوش اوکراین و اتحادیه اروپا مانده است».

کاهش تدریجی تحریم‌های مسکو از سوی برلین

به گزارش راشاتودی، اوکراین به شدت نسبت به مواضع این دو وزیر آلمانی واکنش نشان داده و آن را «انحراف از هدف» پیمان مینسک دانست. کی‌یف بلافاصله به سفیر خود در برلین مأموریت داد تا در گفتگو با وزیر خارجه از موضع رسمی دولت آلمان مطلع شود.

گفتنی است در چند ماه گذشته آرامش در مرزهای اوکراین شرقی برقرار شده و با وجود نقض گاه‌به‌گاه پیمان مینسک، احتمال وقوع جنگ مانند آنچه پیش از این به کشته و زخمی‌شدن دو طرف انجامید، به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. این در موضع اخیر وزارت خارجه آلمان نیز تأیید شده است.

پوتین رئیس‌جمهور روسیه در چنین فضایی عازم یونان شده و پیشاپیشِ سفری که قرار است در آن توافقاتی در حوزه تجارت و انرژی صورت بگیرد، با انتشار یادداشتی در یک روزنامه یونانی، اروپا را به حفاظت بیشتر از منافع خود فراخواند. به گزارش اکسپرس، وی نوشت روسیه در هر صورت منافع خود را تأمین خواهد کرد، کمااینکه اخیراً همکاری با شرق آسیا را پی گرفت. پس، این اروپا است که از تحریم‌ها صدمه می‌بیند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پوتین در اولین سفر خود به کشورهای اروپایی در سال 2016 میلادی بار دیگر از گسترش سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی انتقاد کرد.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    آلمان روسیه رو تحریم کرده بود؟!؟!؟
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    روسیه هم برنامه هسته ایش رو محدود کردو توی قلب راکتور اراکش بتن ریخت تا تجریم ها رو بردارن؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    درود بر روسیه
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    خوب بود مشرق
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    یکی دیگه یکی دیگه رو یه جای دیگه تحریم کرده حالا داره تحریم ها رو کم میکنه، ما چرا باید خبرش رو بخونیم؟!؟!؟!
  • Reza ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    اروپا که بخش مهم جمعیتی روسیه نیز جزئی ازآن است بامداخله آمریکا می تواندبه سوی نا امنی پیش برود که اروپا بیشترین ضرررامتحمل خواهد شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس