کتاب «حماسه ماندگار» (ویژه یادمان 4 خرداد)، «روز دزفول، روز مقاومت و پایداری» منتشر شد. این کتاب را انتشارات نیلوفران منتشر کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب «حماسه ماندگار» به دزفول در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. این کتاب را احمد لطیف‌پور نوشته است.

ریشه‌های اختلاف ایران و عراق، «اروند رود» در تاریخ، اقدامات ایذایی دولت عراق قبل از آغاز رسمی جنگ، سید‌الاسرای ایران (اولین اسیر و آخرین آزاده)، آغاز رسمی جنگ، خطر سقوط دزفول و اندیمشک، سرنگونی هواپیماهای عراقی و هلاکت خلبان، بمباران دزفول توسط هواپیماهای عراق، دیدار شهید مظلوم؛ بهشتی از دزفول، درخواست سپاه از ارتش، بمباران مواضع عراقی توسط بالگردها و هواپیماهای ارتش، تهاجم خلبانان هوانیروز به مواضع دشمن، اصابت خمپاره به منازل مسکونی دزفول، شهدای دزافول در عملیات هویزه، دزفول هدف آتشباری خمپاره‌انداز‌ها ی دشمن، امداد‌های غیبی در جبهه، 12 ساعت گلو‌له‌باران‌های متناوب دزفول، انهدام سنگر دیده‌بانی دشمن، پرتاپ گلوله‌های توپخانه به منازل مسکونی دزفول، اسراری از جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی، گزارشات خبرنگاران و گزارشگران خارجی، تشدید جنگ شهر‌ها و تهاجم منافقین در منطقه فکه، عنوان برخی سرفصل‌های این کتاب است.

در صفحه 604 این کتاب، در متنی با عنوان «آخرین حمله هوایی عراق به دزفول» می‌خوانیم: «24/4/1367 در این روز آخرین حمله هوایی ارتش متجاوز عراق به دزفول صورت گرفت. به گزارش بنیاد شهید و امور ایثارگران دزفول، در این حمله هوایی که پایگاه چهارم شکاری (وحدتی) این شهرستان هدف بمب‌های خوشه‌ای قرار گرفت، دو دختر به اسامی «فاطمه حیدری» و «لیلا ترسلی» به شهادت رسیدند.

گفتنی‌ است که از آغاز تا پایان جنگ شهرها بالغ بر 127 شهر (به علاوه جزایر جنوبی کشور) مورد تهاجم قرار گرفتند. در بین این شهر‌ها، آبادان با بیش از یک‌هزار و هفده بار، بیش از همه مورد تهاجم واقع شد که در واقع این تعداد معادل 3/21 درصد از کل مجموع حملات به کلیه شهرهای کشور است. شهر اهواز با 316 بار حمله و 6/6 درصد از کل حملات به شهر‌ها در درجه دوم قرار گرفته و سپس دزفول 241 تهاجم یا 1/5 درصد از کل حملات را تحمل نمود...

از مجموع 214 باری که شهر دزفول هدف حملات هوایی، موشکی و یا گلوله‌باران توپخانه سنگین و دوربرد عراق قرار گرفته، بیشتر این حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامی صورت گرفته است؛ چراکه اصولا شهرستان دزفول، فاقد هرگونه کارخانه، تاسیسات صنعتی و حیاتی بوده است...»

کتاب «حماسه ماندگار» با شمارگان یکهزار نسخه، قطع وزیری، 624 صفحه، مصور رنگی و به بهای 400‌ هزار ریال از سوی انتشارات نیلوفران و با همکاری انتشارات اقلیم قلم روانه بازار نشر شده است.
* ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس