دزفول در دوران دفاع مقدس يكي از مقاوم‌ترين شهرهاي كشورمان بود كه بارها مورد هجوم هواپيماها و موشك‌هاي دشمن بعثي قرار گرفت. اين شهر رزمندگان توانمندي نيز داشت كه هسته اصلي لشكر7 ولي‌عصر(عج) استان خوزستان را تشكيل مي‌دادند و رزمندگان ...

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دزفول در دوران دفاع مقدس يكي از مقاوم‌ترين شهرهاي كشورمان بود كه بارها مورد هجوم هواپيماها و موشك‌هاي دشمن بعثي قرار گرفت. اين شهر رزمندگان توانمندي نيز داشت كه هسته اصلي لشكر7 ولي‌عصر(عج) استان خوزستان را تشكيل مي‌دادند و رزمندگان ساير مناطق كشورمان نيز خاطرات خوبي از مهمان‌نوازي دزفولي‌ها دارند. چهارم خرداد روز مقاومت و روز دزفول بود كه ما نيز در صفحه پايداري روزنامه جوان مطالب مفصلي در خصوص آن منتشر كرديم. همين امر باعث آشنايي‌مان با برخي از رزمندگان اين شهر شد كه غلامحسين سخاوت يكي از آنهاست. متن زير گفت‌وگوي ما با اين رزمنده دفاع مقدس با محوريت حملات وحشيانه ارتش بعث به مردم بي‌دفاع دزفول است كه پيش رو داريد.

دزفول در دوران جنگ يكي از اهداف اصلي بمباران دشمن بود، آماري از شهداي اين حملات وحشيانه وجود دارد؟
در كل دزفول 2 هزار و 600 شهيد و 4 هزار جانباز تقديم كرده است. اما اگر بخواهيم در اين آمار ريزتر شويم، نكات عجيب و جالبي به دست مي‌آيد. ما در شهداي شهرمان از خردسال گرفته تا پيرمرد سالخورده داريم، چراكه بمباران دشمن روي مناطق مسكوني صورت مي‌گرفت و عموم مردم را مورد هدف قرار مي‌داد. مثلاً اولين كودك خردسال شهيد دزفول سهيلا قيلاوي‌نژاد است كه در سن چهار سالگي بر اثر حمله توپخانه‌اي دشمن به شهادت رسيده است. يا اولين نوزاد شهيد الهام شيرزاد فرزند شيرعلي بر اثر بمباران دشمن حوالي خيابان شهيد محمد منتظري به شهادت رسيد كه كمتر از دو سال داشت يا مسن‌ترين شهيد كريم خاكسار مدني است كه در 60 سالگي به شهادت رسيده است. البته ايشان به عنوان رزمنده در عمليات رمضان حضور يافته و به شهادت رسيده بود. از شهداي زن شهرمان نيز مي‌توانم به طاهره فضل علي پور، طوبي پا طلا، طيبه طاهري نسب، كوكب صحاف شوكت بگم علمچي اشاره كنم كه بر اثر بمباران هوايي در حوالي خيابان شهيد محمد منتظري در 11 مهر ماه 59 به شهادت رسيدند.

پيش آمده بود كه در شهرتان يك خانواده بر اثر بمباران دشمن با هم به شهادت برسند؟
بله، اتفاقاً ما 16 شهيد تنها از يك خانواده داريم. خانواده شهيد مسعود آريانپور كه در تاريخ 28/09/1361 در خيابان امام سجاد(ع) در ساعت 5:45 بعد از ظهر با اصابت موشك دشمن به شهادت رسيدند. از اين دست موارد در دزفول كم نيست.

اين همه جنايت دشمن آن هم در يك شهر كوچك بازتاب رسانه‌اي هم داشت؟
غير از رسانه‌هاي داخلي در آذرماه سال 59 كه كمتر از سه ماه از شروع جنگ گذشته بود، تلويزيون بلژيك قسمت‌هايي از جنايات صدام را به نمايش گذاشت، خبرنگار تلويزيون بلژيك ضمن تشريح مسافرت خود به دزفول، آثار خرابي‌هاي به جا مانده از پرتاب موشك‌هاي زمين به زمين به دزفول را نشان داد و گفت: صدها تن از اهالي دزفول بر اثر اين موشك‌ها كه در نيمه‌هاي شب پرتاب مي‌شوند، زير آوار نابود مي‌شوند. در حالي كه عراقي‌ها بارها سقوط دزفول را اعلام كرده‌اند، اما واقع امر اين است كه ارتش عراق در 30 كيلومتري دزفول و در كنار رودخانه كرخه متوقف شده است و تصاحب دزفول بسيار مشكل است زيرا اهالي اين شهر مصمم هستند كه به هر صورت از شهر خود دفاع كنند.

اين حجم از بمباران‌هاي دشمن چه ميزان خسارت به شهر دزفول وارد كرده بود؟
همانطوركه عرض كردم، در طول دفاع مقدس كه 2900 روز طول كشيد، چيزي در حدود 2600 شهيد داده‌ايم كه تقريباً در هر روز يك شهيد داده‌ايم. طي اين مدت 19هزار واحد مسكوني و تجاري ويران شدند كه ماحصل اصابت 176 موشك، 2500 گلوله توپ و 300 راكت است.

و سخن پاياني
بعضاً مي‌پرسند چرا بايد دزفول اين همه مورد كينه و غضب دشمن قرار مي‌گرفت؟ پاسخ ما اين است كه اگر مقاومت مردم دزفول نبود و دشمن 15 كيلومتر ديگر جلوتر مي‌آمد و مي‌توانست شهر ما را بگيرد، آن وقت كل خوزستان را اشغال كرده بود و اين استان تبديل به عربستان مي‌شد. اما مقاومت دزفول برنامه‌هايشان را به هم ريخت. دزفول جلويشان ايستاد و اينها هزينه آن ايستادگي بود كه با افتخار پرداخت شد.
* روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مبین ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 0
    هزاران درود بر غیرت و نجابت مردم دلیر و متدین دزفول ..ایستادگی و حماسه شما در تاریخ برای همیشه ثبت خواهد شد ..
  • عربستان ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 4
    دل نوشته جوانی از جوانان عرب ایران: باسلام خدمت نگارنده متن پیش رو در ابتدا یک سوال اینجا هست چرا در کل کشور این هجمه به اعراب عزیزمان هست. کردستان- لرستان -آذربایجان- مازندران- گیلان -بلوچستان و.... هیچ حساسیتی به این اسم استانها که مزین به اسم ساکنان آن استان ها می باشد نیست اما به عربستان که میرسه حس نژاد پرستی دوستان گل می کند!!!!!.جهت اطلاع عموم جنوب ونواحی غربی استان خوزستان تا چند دهه اخیر استان عربستان خوانده می شد اثبات این صحبت ها نقشه های قدیم کشور که مزین به نام ساکنان بومی آن اعراب می باشد این که نویسنده عزیز این مطلب تبدیل به عربستان می شد یعنی چه!! ما اعراب استان عربستان(خوزستان)مورد هجمه وظلم هموطنان خود ومسولان بلند بالای خود هستیم چرا وچرا شهر محمره(خرمشهر) خوانده شود علارغم میل باطنی شهروندان آن که عرب هستند وچرا خفاجیه (سوسنگرد) خوانده شود علارغم صدرصد جمعیت آن که عرب هستند وچرا شط عرب باید اروند کنار خوانده شود در حالی که در نقشه خود کشور ایران تاچند سال قبل شط عرب ثبت شده بود آیا وقت آن نرسیده است ! که این همه حس نژاد پرستانه که به این قوم همیشه دلاور هست پایان بپذیرد. چرا این قومی که 4میلیون نفر از جمعیت کشور راتشکیل می دهد همیشه به نوعی باید مورد هجمه هموطنان خود قرار گیرد واگر کسی از آنها (اعراب*)صدایش درآید به نوعی خیانت به کشور خود متهم می شود.از صدا وسیما گرفته تاخود مطبوعات این نوع نژاد پرستی حس می شود
  • محمد حسین ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    4 0
    برادر گرامی عرب زبان. اگر به تاریخچه ورود اعراب به خوزستان مراجعه بفرمایید (که قطعا اطلاع دارید) اقوام عرب زبان، بومی این استان نیستند و عموما از سرزمین حجاز به این منطقه از کشور مهاجرت کرده اند و اسامی شهرهایی که عنوان کردید اسامی پارسی و اصیل آنها می باشد. آنچه که مطمانا همه اقدام غیر عرب خوزستان (شامل فارس، لر، بختیاری، شوشتری و دزفولی، بهبهانی، بندری و ...) بر آن تاکید دارند، حس ناسیونالیستی شدید اعراب ساکن در خوزستان است. پس بیاییم در روز روشن حقایق آشکارتر از خورشید را وارونه جلوه ندهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس