کد خبر 576941
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

شهيد همداني از رزمندگان حاضر در عمليات الي‌بيت‌المقدس يا همان آزادسازي خرمشهر بود. سه سال قبل از شهادتش توفيقي به دست آمد تا گفت و گويي با ايشان در خصوص فتح خرمشهر داشته باشم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - شهيد همداني از رزمندگان حاضر در عمليات الي‌بيت‌المقدس يا همان آزادسازي خرمشهر بود. سه سال قبل از شهادتش توفيقي به دست آمد تا گفت و گويي با ايشان در خصوص فتح خرمشهر داشته باشم. سردار در آن گفت و گو با تسلط خاصي از روند عمليات سخن گفت. طوري كه انگار كالك الي بيت المقدس پيش رويش قرار دارد و زمان هم به عقب برگشته است كه چنان با جزئيات عمليات را توضيح مي‌داد.

تا آنجا كه به ياد دارم، يكي از نكات مورد اشاره توسط شهيد همداني، بيان خاطراتي از شهيد محمود شهبازي يار قديمي‌اش در دفاع مقدس بود. آنهايي كه سردار همداني و شهيد شهبازي را مي‌شناسند، به خوبي مي‌دانند كه نسبت اين دو شهيد بزرگوار مثل جاويدالاثر احمد متوسليان و شهيد همت بود. اما دست روزگار طوري رقم خورد كه شهبازي در همان الي بيت‌المقدس به شهادت برسد و شهيد همداني 33 سال بعد در سوريه شهيد شود.

اما يكي از نكاتي كه سردار همداني در بحث فتح خرمشهر بارها و بارها تأكيد كرده و در گفت و گويي كه با ايشان داشتيم نيز باز آن را بيان داشت، اشاره به نام اصلي اين عمليات بود. شهيد همداني مي‌گفت: بايد نام عمليات الي‌بيت‌المقدس را كامل ادا كنيم. آن زمان ما به اين عمليات «الي بيت‌المقدس» ‌مي‌گفتيم، ‌نه بيت المقدس خالي! يعني هدف اصلي نه فقط خرمشهر كه آزادسازي تمامي سرزمين‌هاي اسلامي و در رأس آنها قدس شريف بود. اين هدف والاي ما بود كه در شعارهايمان نمود مي‌يافت. اما اكنون برخي قصد دارند به عمد هم كه شده، «الي» را از ابتداي نام اين عمليات بردارند و نه تنها اين عمليات بلكه تمام دفاع مقدس را يك موضوع ملي وانمود سازند. در حالي كه جنگ ما جنگ اسلام و كفر و حق و باطل بود. متأسفانه برخي از رسانه‌هاي ارزشي نيز به اين امر توجه لازم را ندارند و نام عمليات را كامل ادا نمي‌كنند.

اشاره شهيد همداني به همان آرمان‌هايي بود كه امام راحل از آن سخن مي‌گفت؛ «اسلام بدون مرز» ‌يا «جبهه مقاومت اسلامي» كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري است. جبهه‌اي كه نه مرز دارد و نه زمان و نه مكان، ‌همان اسلام ناب محمدي كه امثال همداني‌ها يك عمر برايش جنگيدند. يكي از رزمندگان مي‌گفت وقتي از حاج احمد متوسليان پرسيديم جنگ چه زماني تمام مي‌شود، افق را نشان داد و گفت: تا پرچم اسلام در منتها اليه افق به اهتزاز درنيامده، جنگ ما تمام نمي‌شود. يعني همان جمله‌اي كه حضرت امام آن را اين طور بيان كرده بودند: «تا بانگ لا اله الا الله و محمداً رسول الله در تمامي جهان طنين نيفكنده و تا مبارزه در هر كجاي جهان با مستكبرين هست، ما هم هستيم و اين خط همان خطي است كه به ما مسلمانان نشان داده شده است و راهي است كه بايد ادامه دهيم.»

با چنين تفكري است كه مي‌بينيم هم اكنون مرزهاي دفاع از اسلام ناب محمدي از مرزهاي كشورمان فراتر رفته و تا عراق و سوريه گسترش يافته است. همين ديدگاه است كه سال 1361 احمد متوسليان را به سوريه و لبنان كشاند و اگر مي‌بينيم كه اكنون سرنوشت اين بزرگمرد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، به دليل ايستادگي در مسير چنين آرماني است. يا وقتي شهيد همداني در شصت و اندي سالگي و در حالي كه مو سپيد كرده بود در حلب سوريه به شهادت رسيد، نشان از پايمردي اين بزرگمردان بر سر عهد و پيمانشان با امام و رهبري دارد.

نكته قابل تأمل در زندگي شهدايي چون همداني نيز در همين جاست. آنها مثل بسياري از ما سخنان ولي فقيه زمانشان را شنيدند، اما تفاوتشان اين بود كه وقتي با بصيرتشان آن حرف را حق يافتند، تمام قد براي انجامش ايستادند و آن قدر ايستادگي كردند كه يكي در 30 سالگي در لبنان ربوده شد و ديگري در 60سالگي در سوريه به شهادت رسيد.

حالا كه در ايام آزادسازي خرمشهر قرار داريم، سخن شهيد جهان آرا را يادمان باشد كه گفت اگر شهر سقوط كرد، دوباره آن را پس مي‌گيريم، مراقب باشيم ايمانمان سقوط نكند. حالا 34 سال است كه خرمشهر را پس گرفته‌ايم، اما چند تا از ما پاي همان ايمان و اعتقاداتي كه باعث فتح خرمشهر شد ايستاده‌ايم؟ چند نفر از ما ترجيح مي‌دهيم نام عملياتش را بيت‌المقدس بناميم يا «الي بيت المقدس»؟
*روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس