تعدادی از علما و شیوخ الازهر بدون در نظرگرفتن شرایط تحمیلی سعودی‌ها برای حج زائران ایرانی، به ایران حمله برده و اظهاراتی برای جلب رضایت آل سعود به زبان آوردند!

دامن‌زدن الازهر به کارشکنی سعودی‌ها در مذاکرات حج!به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «عکاظ» عربستان، علما و شیوخ الازهر در گفت‌و‌گو با این رسانه با این اتهام که ایران حج را سیاسی کرده و امسال ایرانیان را از ادای این فریضه عبادی منع کرده است، مواضع کشورمان در قبال کارشکنی سعودی‌ها را زیر سؤال برده و اظهاراتی برای جلب رضایت آل سعود به زبان آوردند.
 
احمد عمر هاشم، عضو هیئت علمای ارشد الازهر گفت: حج از بزرگ‌ترین شعائر اسلام و یکی از ارکان پنجگانه است و سوء استفاده از این فریضه الهی با اهداف شرعی حج در تضاد است.
 
وی بدون اشاره به هر گونه کارشکنی آل سعود و فاجعه منا که هزاران زائر ایرانی و غیر ایرانی در آن جان باختند، مدعی شد: ایران با منع زائران ایرانی از ادای فریضه حج و بهانه‌تراشی با بهانه‌های واهی یا هر اقدام دیگری، این عبادت را از اهداف اصلی خود دور و خارج می‌کند، این کار حرام شرعی است و با احکام صریح شریعت اسلامی در این زمینه منافات دارد!

محمد شحات الجندی، عضو مجمع تحقیقات اسلامی الازهر نیز گفت: استفاده از حج برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی شرعا جایز نیست و سردادن شعارهای سیاسی و فرقه‌ای در حج از نظر شرعی امری رد شده است.
 
وی بدون اشاره به بهانه‌تراشی و شرایط تحمیلی رژیم آل سعود برای حج امسال ایرانی‌ها مدعی شد: ممانعت ایرانی‌ها از ادای فریضه حج از سوی مسئولان کشورشان!! اقدامی غیر اسلامی است.
 
این اظهارات در حالی مطرح شده است که مسئولان حج کشورمان تنها برای برگزاری حجی شرافتمندانه و عزتمندانه و تأمین امنیت و سلامت زائران ایرانی تلاش و با سعودی‌ها مذاکره می‌کنند.
 
در همین راستا، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت اخیرا با تأکید براینکه بعید به نظر می‌رسد با رویکرد عربستانی‌ها بتوان در این مدت کاری انجام داد، حج را در شرایط کنونی منتفی اعلام کرده و گفته بود: اتفاقاتی که در مذاکرات با سعودی‌ها رخ داد، نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ‌گونه میلی برای حضور ما در حج ندارند.
 
پیش‌تر نیز رسانه عربی العهد با انتقاد از شروط تحمیلی سعودی‌ها برای حج زائران ایرانی نوشته بود: عربستان سعودی سه شرط در برابر ایران قرار داده که بدین شرح است:
 
۱- این‌که هر یک از حجاج ایرانی، از طریق کشور ثالث روادید حج دریافت کنند نه در داخل ایران
 
۲- اینکه‌ حجاج ایرانی که تعدادشان حدود ۶۰ هزار نفر است از طریق هواپیمایی کشور ثالث و نه هواپیمایی ایران به عربستان منتقل شوند. سعودی‌ها با انتقال حجاج ایرانی توسط هواپیمایی ایران مخالف هستند.
 
۳- پس از پیشنهاد ایران در معرفی سوئیس به عنوان حافظ منافع حجاج ایران در موسم حج، عربستان سعودی این پیشنهاد را رد کرده و کمیته حج سعودی را که یک کمیته غیردولتی است، برای این منظور در نظر گرفته است که معنایش این است که حجاج ایرانی از خدمات سرپرستی و حمایتی دولت ایران یا نمایندگانش محروم می‌شوند.
 
به گزارش ایکنا، العهد نوشت: این شروط دشوار و غیر عملی که عربستان سعودی در برابر ایران وضع کرده در حالی است که این رژیم در رسانه‌هایش ادعا می‌کند که ایران، حج را سیاسی می‌کند. در حالی که حکومت سعودی که مدعی خدمت‌رسانی به حجاج است، به سبب قصور و کوتاهی‌اش سبب کشته شدن بیش از هزار مسلمان در حادثه منا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • محمود ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    محمدبن سلمان خوده سفیانی هست. این بچه بزرگ بشه مشکلات زیادی برای مسلمانان بوجود میاره. خدا لعنتش کنه. خدا ذلیلش کنه. همگی سه مرتبه بگین امین یا رب العالمین
  • سهراب با ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    فكر كنم با اين همه بهانه تراشي نرفتنش بهتر است
  • وحید ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    الازهر، به جز چند عالِم، مابقی یا مزدور عربستان هستند یا مزدور قطر یا مزدور اسرائیل. خدا رحمت کند شیخ شلتوت را که جانشینانش، اینقدر نفهم هستند.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    خدا آنهایی را که با تندروی باعث تعطیلی واجب خدا شدند لعنت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس