صفحه فیس‌بوک وزیرخارجه ایران که در زمان مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از داغ‌ترین صفحات این شبکه اجتماعی شناخته می‌شد؛ اما در پسابرجام دیگر خبری از گزارش‌های ظریف نیست.

گروه سیاسی مشرق - از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به عنوان دیپلماتی یاد می‌شود که علاقه زیادی به دیپلماسی عمومی دارد. از این رو وی از نخستین روزهای تکیه‌بر مسند وزارت خارجه، روابط نزدیکی را با مردم سرزمین خود آغاز کرد.

بر همین اساس صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه راهی برای تبادل‌نظر و صحبت مستقیم ظریف با مردم ایران و ارائه گزارش از روند مذاکرات بود. البته آنهایی که آشنایی خاصی با مبحث دیپلماتیک دارند می‌دانند که دیپلماسی عمومی بیشتر معطوف به شهروندان خارجی و غیر هموطن و با زبان آنهاست. از این رو منتقدان، کار ظریف برای هدایت افکار عمومی داخلی را بیشتر به کار روابط عمومی (
public affairs) تعبیر می‌کنند تا دیپلماسی عمومی. با این حال ظریف تا برهه‌ای ارتباط مستمر و نزدیکی از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ایران داشت.
 

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز در گرماگرم رایزنی‌های هسته‌ای یک‌چشم به صفحات مجازی آقای وزیر از جمله فیس‌بوک (و توییتر) او داشتند تا از این منبع خاص گوشه‌ای از اخبار و اتفاقات مذاکرات را به سمع و نظر مردم برسانند.

بر همین اساس صفحه فیس‌بوک آقای ظریفدر ایام مذاکرات هسته‌ای به یکی از داغ‌ترین صفحات این شبکه اجتماعی تبدیل‌شده بود تا جایی که ظریف حتی در فاصله رفتن به هتل نیز از به روز کردن مطالب خود در فیس بوکش غافل نمی‌شد و تقریبا هر روز این صفحه بروز رسانی می‌شد که عموما محتوای هسته‌ای داشت. در همین صفحه فیس‌بوک بود که دختری نامه تکان‌دهنده‌‌ای برای ظریف به نگارش درآورد و از مشقات زندگی و فقر و نداری برای او درد دل کرد و از وی تقاضای کمک کرد تا تلاش کند با لغو تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کرده و جوانان از فقر و بیکاری رهایی یابند.

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ به این دختر وعده نزدیکی سحر داد و نوشت:‌ «می‌دانم که مسئولیت سنگینی بر دوش من و همکاران من است و گرچه در ایجاد شرایط کنونی نقشی نداشته‌ایم ولی به‌هرحال با پذیرش مسئولیت باید در جهت حل آن حرکت کنیم. امیدوارم با تدبیر ریاست محترم جمهوری و با حمایت همه مردم مشکلات انباشته اقتصادی به‌تدریج رفع شوند و زندگی برای شما و بقیه مردم راحت‌تر شود. اما اطمینان داشته باشید که برای مذاکره جدی و رفع فشارها، بهترین روش تلاش برای رسیدن به تفاهم از طریق تعامل سازنده و عزتمند‌است. اندکی صبر، سحر نزدیک است.»[1]

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

اما حال که بیش از 100 روز از اجرای برجام گذشته و مردم بیش از هر زمان دیگر نسبت به نتایج حاصله از آن نگران هستند و به دنبال اخباری در مورد نتیجه کارند، صفحه شخصی فیس‌بوک آقای وزیر سردتر از هر صفحه دیگری است. گویی این صفحه مجازی همان صفحه فیس‌بوکی نبوده که پیش از این به مردم امید و وعده می‌داده و برخی مانند این دختر که رسانه‌های حامی دولت مانور تبلیغاتی خاصی روی درخواست کمک او از آقای ظریف دادند به این صفحه رجوع و مسائل و دغدغه‌های خود را با او به اشتراک می‌گذاشتند.

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

اگر نگاهی به صفحه فیس‌بوک آقای وزیر بیندازیم متوجه می‌شویم که آخرین مطالب وی به دعوت ظریف از مردم برای شرکت در انتخابات هفت اسفند 94، تبریک عید باستانی نوروز و عکس نوشته‌ای از شکوفه‌های بهار مزین به شهر مولانا جلال‌الدین و پست‌های مناسبتی اختصاص دارد اما از گزارش به مردم در خصوص نتایج برجام که این‌روزها دومینووار از رئیس‌بانک مرکزی تا معاون آقای وزیر دستاوردهای اقتصادی آن‌را تقریباً هیچ و عدم رضایت خود از اجرای کامل آن‌ را ابراز می‌دارند، خبری نیست.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با موافقت و تصویب آن در مجلس و با تلاش محمدجواد ظریف و تیم دیپلماسی دولت به اجرا گذارده شد اما حال مردم در انتظارند تا پس از اجرای برجام، وعده و انتظاراتی که ایجاد شده تحقق یافته و حاصل اعتماد به دستگاه دیپلماسی دولت را ببیند.

اینک در زمان پسابرجام گزارش و ارتباط محمد جواد ظریف به‌مانند زمان اوج مذاکرات هسته‌ای به مردم از جمله موارد لازم و ضروری است. اینکه چرا برخلاف وعده آقای وزیر که می‌گفت «یک روز بعد از اجرای برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود»[2] اما پس از بیش از 100 روز، هنوز شاهد گشایشی در این امر نیستیم و بانک‌های اروپایی سفت شده‌اند و تن به اجرای برجام نمی‌دهند، موضوعی است که باید به مردم علت و چرایی آن توضیح داده شود. جای طرح این موضوع در صفحه سرد فیس‌بوک آقای ظریف این روزها به‌شدت خالی است ...



[1] http://www.isna.ir/fa/news/92072918132

[2] http://www.ettelaat.com/etiran/?p=149044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    درحال برداشت آنچه در برجام کاشته اند هستند ... . فرصتی برای به به و چه چه نیست ...
  • ناشناس ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    فرمایشات رهبری درباره ایشان فراموش نشود
  • اسکندری ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    واقعا چرا ذره ای انصاف در برخی ها نیست. آقای ظریف نکات مثبت و منفی زیاد دارد مثل همه.اما این که عده ای او را قهرمان و عده ای او را خاین خطاب می کنند کار درستی نیست.او وظیفه خود را انجام می دهد دیگر وزیر اقتصاد و کار و... نیست که همه چیز را از او می خواهید.
  • ناشناس ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    وقتی خود ایشان گفته ما بعد از 30 ماه مذاکره سند خالی در اختیار داریم ! یعنی دیگه حرفی برای گفتن ندارند !
  • ناشناس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    جناب ظریف و تیم مذاکره کننده حالا به سخن رهبر معظم انقلاب رسیدند که من به مذاکرات خوشبین نیستم اما حیف کمی دیر است .
  • ناشناس ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    قلب راکتور اراک را بتن ریزی کردند و دو سوم سانتریفیوژها را جمع کردند و 11 تن اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتقل شد اما هیچکدام از تحریمهای بانکی و بیمه ای و غیره لغو نشد پس دیگری حرفی برای گفتن ندارند.
  • ناشناس ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ما کاشتیم و دیگران خوردند !!
  • مهران ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ایشان باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا بعد از گذشت 100 روز از اجرای برجام تحریمهای ظالمانه لغو نشده است ؟!
  • کامران ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    برجام بار دیگر ثابت کرد که اعتماد به شیطان بزرگ فرصت سوزی است .
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    اکبر خوش کوشک چه لایکی داده یه ظریف
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ناشناس اول : هنوز نرسیده اند و هیچگاه نخواهند رسید. سرچشمه و آبشخور اصلاحات غرب است.
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    و چند 100 بار دیگر باید ثابت شود؟
  • نیما ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    این همه هیاهوی صفحات؛ مربوط به قبل از انتخابات است. آنگه که به یاد مردم می افتند ...بسان صدا و سیما که در آستان انتخابات بازار تریبون آزاد و ... مناظره اش داغ داغ است... .
  • مرتضیsk ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    ایشان و دیگر دست اندرکاران فتح الفتوحات ، آیا چیزی هم برای گفتن دارن ؟ به اندازه کافی به فهم و درک و شعور مردم توهین نـشده است !
  • ناشناس ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    برجام خسارت محض بود و دیگر هیچ !
  • مرتضیsk ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    آخه با انصاف ! یکم حداقل اون توافق قرن رو واسه یک بارم شده بخون تا بفهمی جناب ظریف (امیرکبیر زمان!) 3سال با اِمریکا سر چی مذاکره می فرمودن و با افتخار از چی دفاع می نمودن !
  • کوروش ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    جونم مناظرها های 96 دیدنیه ((::
  • ناشناس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اقا از روش هاي روانشناسي جرا استفاده ميكنيد 100روز مال اول دوره رياست جمهوري اقاي روحاني بود جه ربطي به برجام داره نكنه شما استنباط كرديد كندي كه در هشت سال زده شد در ظرف 100روز حل و فصل بشه
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    ایشان از قبل به نتیجه رسیدن مذاکرات از فیسبوک به توییتر رفت
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    بابا از رهبر هم جلوتر حرکت میکنید شما منافق هستید و از کافر بدتر !!! رهبر با طریف و امثال آن رودزبایسی که ندارد وقتی از تیممذاکره کننده حمایت میکند ، شما جه میکید ؟
  • رامین ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اگه به این صفحه فیس بوک آفتاب برجام بخوره دوباره گرم میشه. چاره فقط آفتاب اونم از نوع برجام هست.
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    دستش درد نکند و خسته نباشد، مشکلاتی که از قبل از ایشان وجود داشته و مدام هم بدتر می شد، ایشان هم می توانست راحت بنشیند و شاهد بدتر شدن شرایط باشد و بگوید یکی دیگر برود مشکلات را حل کند، هرکدام از ما برای آباد شدن این مملکت چه کار کردیم، جز ایراد و انتقاد، یا بیکار نشستن و تماشا کردن چه کار دیگری بلدیم. خسته نباشید به دکتر و تیمش
  • قاسم ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    ظریف برجام را تنها راه حل مشکلات کشور معرفی کرده خودش هم باید پاسخگوی مردم و مشکلات باشد.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    در توئیتر هم چیزی از ایشان در مورد گزارش برجام ندیدیم
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    آقای ظریف کار مهم و اساسی خودش را با موفقیت انجام داد - برای همین هم اینقدر محبوب است
  • مسافر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    در قضیه برجام فکر من بیشتر از همه متوجه شهدای هسته ای هست و اینکه چه کسانی و چطور میخوان جواب خون شهدامونو بدن
  • علی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام تا وقتی نظم و روحیه کار و تلاش را در خود تقویت نکنیم، وجدان کاری را جدی نگیریم، راحت‌طلبی را کنار نگذاریم و به قابلیت‌های داخلی توجه نکنیم صد سال هم بگذرد و حتی همه تحریم‌ها هم که لغو شود اقتصادمان به معنای واقعی کلمه به جایی نخواهد رسید. مگر قبل از تحریم‌های هسته‌ای اوضاع اقتصادی گل و بلبل بود؟
  • بنیامین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    آ قاي ظریف تموم تلاششوکرده وميکنه که وضعیت کشورمون روبهترکنه.مگرمشکلات با بودن انرژی هسته ای خیلی خوب بود؟جزاينکه وضع بدتر بود!تخریب دیگران فقط اونارومحبوبتر میکنه.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    بنیامین جان پس چرا تخریب سه چهره انقلابی خبرگان توسط بی بی سی آنها را نزد شما محبوب نکرد اینقدر کودکانه نیندیشید
  • مسافر ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    آقای بنیامین ! چیزی که اونا رو مجبور به مذاکره کرد همین انرژی هسته ای بود که با تلاش دوستان به باد رفت ... حواستون هست چی دادیم و چی گرفتیم؟؟؟
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    لطفا همه صحبتای آقا رو مستقیم از تلویزیون گوش بدین یا از سایت خودشون بخونین تا به کسی تهمت نزنید و حق الناس گردنتون نباشه
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    بزرگوار !! حمایت رهبری چه ارتباطی داره؟؟؟؟ یعنی آقای ظریف دیگه هر کاری بکنه و نکنه درسته؟؟؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    طرفداران برجام میگفتن که با این توافق چرخ زندگی میچرخه. منتقدین که ادعا نکردن. البته دیدیم که چرخ انتخابات برای دولتی ها از چرخ سانتریفیوژ و زندگی مردم مهتره.
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    من که فرزند این سرزمینم , در پی توشه ای خوشه چینم
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    رهبر معظم انقلاب روز اول فروردین فرمودند که امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده و این خسارت محض است .
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    دستش درد نکند که تاسیسات هسته ای را بتن ریزی کرد اما تحریمها لغو نشد !
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    وقتی تحریمهای ظالمانه برچیده نشده یعنی موفقیت در کار نبوده است .
  • ناشناس ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اگر انرژی هسته ای داشتیم حداقل قبض برق مون 1000 تومان می آمد نه 50 هزار تومان !
  • کریم آقا ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    تو رو خدا از این تریپ های روشنفکر مابانه نگیر که حالم بهم میخوره ، فرمودید ایشان هم می توانست بنشیند و کاری نکند ، یادتان رفته که این آقایان وعده رفع مشکلات در 100 روز را دادند ، اون موقع که خوب ندای من انم که رستم بود پهلوان سر می دادند ، اما حالا ....
  • بچه دهاتي ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    اون پست 17 ژانويه اش نابودم كرد : ... تحريم ها رفع گرديد!!!!
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    نمیشد یجور توافق کنه تحریم دلار برداشته بشه؟
  • مصطفی پور ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    دیپلماسی لبخند دربرابردشمن نتیجه اش همین است
  • حسن ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    ما که موفقیتی ندیدیم محبوبیت بماند
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    0 0
    چه مشکلاتی وجود داشته که ایشان دست به کار شده و حل کرده. آیا مشکل آب خوردن (که وجود نداشت) حل شد!! آره حل شد. خودتان توهم مشکل ایجاد می کنید و خودتان هم رفع توهم کرده و افتخار می کنید.
  • رحیم ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    0 0
    امیدوارم تا دیر نشده دولت مردان تدبیر امید از توهم فوائد برجام در بیایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس