کد خبر 580223
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

سالهاست که سعودی ها تلاش می کنند تا مراسم حج را به اهرمی برای باجگیری های سیاسی ومچ اندازی با رقبا ومخالفان سیاست های خود در منطقه وجهان از دولت‌ها گرفته تا جنبش ها وسازمان های جهانی وحتی شخصیت های مستقل تبدیل کرده اند.

 به گزارش مشرق، بعد ازکش و قوس های زیاد و در آستانه انتشار این گزارش اگرچه اخباری مبنی بر مثبت بودن آخرین دور از مذاکرات برای حضور آبرومندانه و تؤام با امنیت حجاج ایرانی در موسم حج امسال در رسانه ها منتشر شد اما هنوز هیچ افق روشنی دال بر پذیرفته شدن شرایط بدیهی حجاج ایرانی توسط سعودی ها دیده نمی شود.

این اولین باری نیست که دولت آل سعود  راه حج بیت الله الحرام را در مقابل  مسلمانان بسته یا با اذیت وآزارهای از پیش طراحی شده خود  جامعه اسلامی هدف خویش را از انجام مناسک واقعی حج دور نگه می دارد.

سالهاست که سعودی ها تلاش می کنند تا مراسم حج را به اهرمی برای باجگیری های سیاسی و مچ اندازی با رقبا ومخالفان سیاست های خود در منطقه و جهان از کشورها گرفته تا جنبش ها و سازمان های جهانی و حتی شخصیت های مستقل صرفنظر از سنی یا شیعه بودن تبدیل کرده اند.

هر سال با نزدیک شدن به موسم حج شاهد رویارویی آل سعود با یک یا چند کشور برای کارشکنی و سنگ اندازی برای باج گیری ازطریق مناسک حج هستیم این  در حالی است که مسلمانان حاضر در حج نیز چندان با آغوش باز در مقدس ترین شهر مورد استقبال قرار نمی گیرند.

ممانعت از حضور حجاج  به دلیل  اختلاف با نظام های حاکم و حتی ریز شدن در اتخاذ تصمیمات موردی علیه شخصیت های خاص که علیه رژیم آل سعود موضع گیری کرده اند، اهانت به حجاج و حتی زندانی کردن آنها به دلایل واهی و دست آخر قتل مستمر زائران خانه خدا آن هم در حالیکه احرام به تن دارند صرفا مختص حجاج جمهوری اسلامی ایران نبوده بلکه به عنوان سیاستی کاملا مدون در رویکردهای حج دولت عربستان  سالهاست که  به اجرا در آمده و در این مقال به برخی از تقابل آل سعود با حاضران در حج ابراهیمی  به شکل مصداقی پرداخته خواهد شد.

تهدید حجاج ایرانی به عدم صدور روادید برای آنها  بسیاری  از صاحبنظران را بر آن داشت تا آنرا با شرایط بعد از جمعه خونین مکه وبه خاک وخون کشیده شدن حجاج مسلمان در  مراسم برائت از مشرکین مقایسه کنند زیرا این کارشکنی نیز بعد از قتل عام تعداد قابل توجهی از حجاج صورت می پذیرد.

با این وجود حجاج ایرانی تنها حجاجی نیستند که توسط خادم الحرمین الشریفین (خادمی که شهرهای مقدس مسلمانان را از آنها ربوده وبرای ورودشان به محلی که متعلق به آنان است برایشان شرط می گذارد) از ورود به خانه خدا شده اند.

اگر سال جاری هجری قمری، عربستانی ها ممانعت از انجام مناسک حج، حجاج ایرانی را در دستور کار خود قرارداده اند، سال گذشته مردم یمن به دلیل کارشکنی های ریاض آنها از ادای این فریضه واجب اسلامی محروم شدند.

وزارت اوقاف یمن در بیانیه ای اعلام کرد، با وجود تمامی تلاش های انجام گرفته وبه رغم چند دور مذاکره با وزارت حج عربستان برای فراهم کردن زمینه حضور حجاج یمنی حتی در شرایط جنگی حاکم بر این کشور  در موسم حج  1436مسئولان عربستانی حاضر به صدور روادید برای  حجاج یمنی نشدند.

امسال نیز اخباری در مورد ممنوعیت سفر آوارگان فلسطینی برای ادای مناسک حج و عمره منتشر شد.

به نوشته رسانه های فلسطینی همسو با تلاش های عربستان برای نزدیک شدن به تل آویو و اجرایی کردن طرح صلح خود که در آن از حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان هم چشم پوشی شده ، فلسطینیان آواره از انجام مناسک حج محروم شدند.

جهاد الحرازین از رهبران جنبش فتح در این رابطه گفت: بهانه ی وزارت حج و عمره عربستان  از این اقدام آن است  که ریاض نمی داند این افراد را در صورت اقامت بیش از مدت مجاز به کجا تبعید کند!

مردم سوریه نیز  چند سالی است که با این نوع مشکل تراشی  های آل سعود مواجه هستند.

وزارت  اوقاف سوریه درسال 2014 تاکید کرد رژیم آل سعود  برای سومین سال متوالی مسلمانان این کشور را از ادای فریضه حج منع می کند و صرفا به کسانی اجازه سفر می دهند که از سوی گروه های (تروریستی) مخالف بشار اسد معرفی شوند.

بر اساس ادعای رسانه هایی که از آبشخور پول های نفتی عربستان رشد و نمو می‌یابند و تعداد آنها هم کم نیست، دلیل مخالفت (بخوانید کارشکنی و ممانعت) از حضور حجاج ایران در موسم امسال حج تلاش تهران برای سیاسی کردن حج است! اما آیا ممانعت از حضور شهروندان یمنی که  خانه هایشان بیش از یک سال است که به صورت شبانه شبانه روز مورد حمله  جنگنده های عربستانی قرار می گیرد، نیز به دلیل فعالیت های سیاسی این مردم بی دفاع و ساده است؟

در مورد مسلمانان فلسطینی چه؟ که اعلام شده است آوارگان فلسطینی ساکن کشورهای مختلف جهان دیگر سهمیه ای برای حج نداشته وسهمیه آنها لغو گردیده است ؟

در مورد بیانیه ریاض مبنی بر ممنوعیت حضور حجاج سوری تا زمان خروج بشار اسد از قدرت چه توضیحی وجود دارد؟ آیا کسانی که از سوی مراکز متعلق به داعش ، جبهه النصره و.. معرفی می شوند برای حج  نسبت به بقیه مردم سوریه ارجحیت دارند؟

رفتار دولت آل سعود که همواره مکه  مکرمه و مدینه منوره را به عنوان مناطقی متعلق به تمامی مسلمانان جهان اعلام می کنند در مقابل ممانعت از ورود حجاج لیبی در اوج تنش بین عبدالله پادشاه عربستان و معمر القذافی رهبر سرنگون شده این کشور چگونه تفسیر می شود؟

آیا  جلوگیری از حضور حجاج عراقی در سال های محاصره عراق در راستای مقابله با رژیم بعث صدام بود یا تنگ تر کردن حلقه محاصره و فشار بر مردمی که حج را تنها راه دیدار با اعضای خانواده فراری  از دژخیم بعث می دانستند،؟

این موارد و ده ها مورد دیگر باعث شد تا شماری از اندیشمندان و علمای جهان اسلام خواهان سلب مسئولیت اداره حرمین شریفین از آل سعود و سپردن آن به سازمان همکاری اسلامی شوند.

مصائب سفر به حرمین شریفین صرفا نقطه آغازین مشکلاتی است که دولت عربستان برای حجاج تدارک دیده در حالیکه با ورود زائران خانه خدا به سرزمین وحی مشکلات بزرگتری را هم پیش روی خود خواهند دید که در قسمت های بعد به آن خواهیم پرداخت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس