مدیرانی که در مقابله با رکود ناکام مانده‌اند چرا بایستی حقوق چند ده میلیونی و 10 الی 20 برابری در مقایسه با حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران دیگر بگیرند؟

فقرنمایی دولت، حقوق‌های چند ده میلیونی مدیران، برجام و دیگر هیچگروه سیاسی مشرق - ماجرای حقوق‌های چند ده میلیونی مدیران دولتی که دومینوی آن با افشای فیش حقوقی مدیران بیمه آغاز شد با هیچ‌یک از وعده‌های دولت یازدهم و رفتار آن در قبال مردم همخوانی ندارد. دولت همواره با فقرنمایی اعلام می‌کند که کشور را با نفت 30 دلاری اداره می‌کند و شب واریز یارانه‌های نقدی را مصیبت عظما می‌خواند که هر ماه بدان دچار است اما تنها برای یک مورد برای مدیر خود 48 میلیون در ماه دستمزد واریز می‌کند.

«دولت پول ندارد»؛ این عبارت، ترجیع‌بند سخنان اغلب مسئولان دولتی از سخنگو[1]، وزیر بهداشت[2]، وزیر اقتصاد گرفته تا سایر مدیران است و بر همین اساس موضوع توافق هسته‌ای و برجام برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان جهت گشایش اقتصادی مطرح شد. حال در دوران پسابرجام گفته می‌شود که بانک‌های اروپایی با کارشکنی آمریکایی‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند و هنوز روال به دوران پیشاتحریم بازنگشته است اما شاهد آن هستیم که حقوق چند ده میلیونی جیب مدیران دولتی را پر می‌کند.

اینک به نظر می‌رسد درحالی که مردم از مواهب برجام چیزی عایدشان نشده و دولتی‌ها از دستاوردهای تقریباً هیچ آن سخن می‌گویند برای برخی از مدیران و مسئولان دولتی اجرا یا عدم اجرای برجام هیچ تفاوتی ندارد و آنان با وجود فقرنمایی دولت برای مردم همواره منتفع هستند و حتی به‌جای برکناری ارتقای درجه هم می‌یابند.

فقرنمایی دولت، حقوق‌های چند ده میلیونی مدیران، برجام و دیگر هیچ

البته دولتی‌ها در توجیه این امر بیان می‌کنند که معوقات رقم دستمزد مدیران را نجومی کرده اما بررسی فیش حقوقی چند ده میلیونی این مدیران که چند وام ضروری، اتومبیل، مسکن و تعمیرات و تجهیزات را با هم گرفته‌اند که بایستی این موارد از حقوق آن‌ها کم شود نشان می‌دهد که موضوع ابعاد گسترده‌تری دارد.

از سوی دیگر واریز پول‌های چند ده میلیونی به جیب مدیران دولتی با مبحث اقتصاد مقاومتی به هیچ صورت همخوانی ندارد. رهبر معظم انقلاب چند سالی است که موضوع «اقتصاد مقاومتی»‌ را به‌عنوان راه‌حلی برای رشد اقتصادی کشور و برای گرفتن ابزار تحریم غرب علیه ایران مطرح کرده‌اند. امسال نیز ایشان با تأکید بر این مبحث سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»‌ نام‌گذاری کردند تا با تعیین چشم‌انداز پیش‌رو در سال جدید افعال دولت و مسئولان را به سمت این موضوع مهم و حیاتی هدایت نمایند.

اما به نظر می‌رسد که دولت در این راه باید اصلاحات زیربنایی خاصی را انجام دهد و در قدم اول با پدیده فربه کردن مدیران مقابله کند و برنامه‌ای برای پویایی و ورزیدگی آنان آماده سازد. البته اخبار دریافتی حاکی از آن است که مدیران دولتی اقتصاد مقاومتی را نیز به شیوه خود با راه‌اندازی همایش‌ها و اسکان در گرانقیمت‌ترین و اشرافی‌ترین هتل‌ها با اهل و عیال اجرا می‌کند.

از سوی دیگر مدیرانی که در مقابله با رکود ناکام مانده‌اند چرا بایستی حقوق چند ده میلیونی و 10 الی 20 برابری در مقایسه با حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران دیگر بگیرند؟ اینکه در شرایط سخت فعلی مدیران دولتی پیله اشرافیت به خود تنیده‌اند و با سختی که مردم دچار آن هستند، بیگانه‌اند خود یکی از مواردی است که اشتباه محاسباتی به‌وجود می‌آورد و مدیران بدون درک این شرایط کمتر عملکرد مناسب و مقتضی از خود نشان خواهند داد.

توصیه امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم بر کم کردن فاصله با مردم و حذر کردن از اشرافیت‌گرایی است. متأسفانه یک مورد از برخوردهای نامناسب در دیدار رئیس‌جمهور با کارگران گروه صنعتی مپنا رخ داد که حسن روحانی در اتومبیل پشت شیشه‌های دودی با کارگران خوش‌وبش کرد؛ موضوعی که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت و برخی آن را نشانه فاصله عمیق دولت و مردم خواندند که با این دستمزدهای نجومی این فاصله به‌خوبی حس می‌شود.



[1] http://alef.ir/vdcauenew49ny61.k5k4.html?343120

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930424001094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محمدرضا ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    خوب رسیدیم به 200سال پیش ،یک امیر کبیر میخواد که شجاعانه از حقوق بتاراج رفته مردم دفاع بکنه
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    حقوق 48 میلیونی معوقه است ... این آقای مدیر معادل دو برابر یکسال حقوق من رو گرفته ... تازه 4 تا وام هم گرفته من یه وام دارم حقوقم نصف میشه ...
  • محسن ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    کیست که نداند فقط مدیران کمی به سمت خدمت و دل سوزی گام بردارند مشکلات مردم مثل یخ در گرمای تابستان آب می شود.
  • ناشناس ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    تاکی باید سروصداهای جناحی برای قانون وقانوگدار تعین تکلیف کنند؟؟ چگونه است برای نطام پرداخت سامان وثشکیلات پاسخگو ندارد ؟؟!! این مملکت اگر برای اصول اولیه ساختاری پاسخی ندارد وباری به هر جهت جه کسی پاسخگوست؟
  • حمید ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    قوه محترم قضائیه، مجلس محترم شورای اسلامی لطفا اقدام انقلابی
  • ناشناس ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    پرداخت حقوق های چند ده میلیونی و وامهای چند صد میلیونی ثابت می کند که برخی در .
  • ناشناس ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    فساد و ظلم و تبعیض و دیگر هیچ !
  • ناشناس ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    دولت مثلاً تدبیر در این سه سال هیچ تولید ثروت نداشته و چرخه اقتصادی کشور را متوقف کرده و تنها راه رونق اقتصادی کشور را سرمایه‌گذاری خارجی در ایران میداند خیلی جالبه که سرمایه‌گذاری خارجی را تنها راه حل میداند، خدا وکیلی خوب دقت کنید به استدلالهای اینها ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد بلکه با نیش و کنایه خلاف گفته رهبری عمل میشود، تحلیلش با خودتان.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    روحانی: بابا همش تقصیر محمود هست ، ما هیچ گناهی نداریم به خدا خخخخخ
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    فقط یک مرد انقلابی می تواند کار انقلابی انجام دهد سال 1396 منتظر بازتولید گفتمان سوم تیر هستیم
  • ناشناس ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    0 0
    دولت کنونی اگر به نظر شما در این مملکت از همه ظرفیت های موجود نشود استفاده .کرد ایا در کشاورزی میشود از ظرفیت ۵۰ میلیون هکتار زمین بلا استفاده با یک ساختار قوی ومنطم به یک صادر کننده قوی محصولات کشاورزی در جهان تبدل شد؟ میشود ولی نه با این ساختار اداری فرسوده.
  • یاسر ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    بله دوست عزیز افزایش حقوق در ادارات حکمش دیرزده می شود حتی دوسال و بیشتر و مابه التفاوت بعد از حکم می بایست پرداخت گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس