کد خبر 530401
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲

مشکل اساسی اقتصاد ایران و از جمله بخش حمل و نقل هوایی، اصلاح ساختارهای فربه دولتی و نفتی است و نه خرید مصروفات خارجی.

به گزارش مشرق، اولین سفر پسا برجامی رئیس جمهور به غرب به خرید سنگین از کشورهای فرانسه و ایتالیا گذشت. خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس که شامل خرید 28 فروند ایرباس دورپرواز 350 و 380 است.

به گفته مراجع فرانسوی، این خرید فوری و فله ای حدود 25 میلیارد دلار بار مالی به دوش کشور میگذارد و قاعدتا قرار است از محل درآمد پروازها اقساط آن تامین شود[1] (البته .جناب آخوندی رقم 10 میلیارد را اعلام کرده اند که احتمالا تنزیل مبلغ واقعی است).

اما اساسا بکارگیری هواپیمای دورپرواز فوق برای فواصل فرودگاههای داخلی و حتی پروازهای خارجی میان برد اقتصادی نیست. جالب اینکه 12 فروند ایرباس 380  به جز فرودگاه حضرت امام در هیچیک از فرودگاههای کشور قادر به نشست نیست! اضافه کنید که خط تولید ایرباس 380 مدتها سفارش خرید نداشت و به دلیل مصرف سوخت بالا با استقبال خریداران مواجه نشد (البته برخی کشورهای پولدار خلیج فارس برای خرید آن دست به جیب شدند!). به گفته شرکت ایرباس به دلیل آماده نبودن زیرساختها سایر خدمات پشتیبانی از جمله خلبان و آموزش نگهداری هم فعلا قرار است از طریق این شرکت تامین شود[2]

سوال این است با چه طرح توجیه اقتصادی چنین خرید سنگینی مورد پذیرش رئیس جمهور محترم واقع شده است؟ آیا قرار است این هواپیماها به امارات ایرلاین اجاره داده شود یا جناب آخوندی حساب ویژه ای بر بلیط فروشی در مسیر پرواز ژاپن و استرالیا باز نموده اند؟!

ظاهرا فرصت بسیار کم بوده و طرح توجیهی برای خریدهای فوق تهیه نشده است. این است که برخی معتقدند اولین خرید اروپایی دولت بیشتر با هدف سیاسی و وانمود گشایش اقتصادی برای جلب آرای انتخاباتی انجام شده است. رفتاری از نوع بچه پولدار ملی که پیش از این در ایام پسا قطعنامه (598) در دهه هفتاد مشاهده شد و افزایش بدهیهای خارجی، تورم 50 درصدی (سال 74) و ایجاد طبقه اشرافی در جامعه را به دنبال داشت.

گرچه اصل نوسازی هواپیماهای مسافری ایران ضروری است اما بدانیم:

اولا در طول ایام تحریم هم شرکتهای خصوصی و توانمند نظیر ماهان (با اینکه در پسابرجام هم تحریم ماند) این نوسازی را انجام داده اند و خرید هواپیما مثل سرمایه گذاری خارجی در پالایشگاه امری دشوار و تحریم نبود.

ثانیا با وجود ساختار فربه و ناکارآمد شرکتهای دولتی نظیر هما (با بیش از 10 هزار حقوق بگیر) هر چقدر هم هواپیما خریداری شود، تاثیری جز افزایش نجومی قیمت بلیطها نخواهد داشت.

ثالثا مشکل اساسی اقتصاد ایران و از جمله بخش حمل و نقل هوایی، اصلاح ساختارهای فربه دولتی و نفتی است و نه خرید مصروفات خارجی. بخشی از این اصلاحات نیازمند اصلاح مقررات و ضوابط نظارتی و خصوصی سازی واقعی است و بخشی نیز نیازمند سرمایه گذاری خارجی در بخش تولید داخلی. امراضی که گویا پسا برجام هم درمانی 

[1] . http://www.4-traders.com/AIRBUS-GROUP-4637/news/Airbus-FRANCE-IRAN-France-Iran-announce-23-billion-Airbus-deal-21765211/

[2] . http://www.4-traders.com/AIRBUS-GROUP-4637/news/Airbus-FRANCE-IRAN-France-Iran-announce-23-billion-Airbus-deal-21765211/

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • نادر ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    این خرید مناسب نبود بهتر بود از بوینگ خرید می شد یا خرید 350 و 380 منوط به ارایه تکنولوژی ساخت مدل های سبک و متوسط و ساخت و تولید ان در ایران بود.
  • محمد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    مشکل مملکت درحال حاضر هواپیماست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    بغض و کینه نویسنده در تحلیل فوق کاملا نمایان بود سعی کنید طوری مخالفت کنید که قضیه لوث نشود
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    بزرگترین خریدار380 امارات هست که فقط یک فرودگاه این کشور قابل استفاده هست!!!
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    هر کاری بکنید و هر چی بگید از محبوبیت دولت روحانی نمی کاهید که هیچ بلکه بیشترش هم می کنید یاد دولت احمدی نژاد افتادم که عرضه خرید کوچکترین اقلام رو هم نداشت و می گفت تحریم .
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    می دونید با این خریدها بعدا اگر بخوان تجهیزاتش رو تحریم کنن چه بلایی سر هواپیمایی ما در میاد
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نمیدونم حسادت شما مشرقیها تمومی نداره. دوست دارین مردم سوار هواپیماهای دست دوم اوکراینی بشوند تا شما شاد باشین.
  • ناصر ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    چرت وپرت میگی مشرق
  • قاسم ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آقای رییس جمهور!بهتر بود به جای خریدن این همه هواپیما که فقط به نفع عده ای پولداره،در آستانه عید نوروز کمی هم به فکر افزایش قدرت خرید کارمندان و کارگران بیچاره باشند.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    تا دیروز میگفتن چون تحریم هستیم غربیها اجازه خرید هواپیما نمیدن ما این همه سانحه هوایی داریم حالا که این خرید انجام شده اومدن میگن آقا کشور مغروض کردین آخه عزیز برادر خرید هواپیمای علاوه بر این که تامین امنیت پروازی میکنه میتونه اعتبار خطوط هوایی ایران تو سطح بین المللی هم بالا ببره. همیشه تو هر زمان یه عده ای هستن که بالاخره باید ساز مخالف بزنن.
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    شما مشکلتون با اسایش و رفاه مردم چیه؟!
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    کسانی از خرید هواپیماهای نو انتقاد می کنند یا مسافرت هوایی نمی کنند یا برای جان مردم ارزشی قائل نیستند
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    البته بهتر است نقدها را به صورت سوال مطرح می کردید نه این که توجیه ندارد! شما خبر ندارید ولی ایران کشورهای همسایه ایران مثل عراق و افغانستان و پاکستان برای مسافرت ها به ایران می آمدند. این خود نوعی جلب توریست است. اگر می خواهیم به این خریدها ایراد بگیریم، از همه بدتر مشکل خودرو و واردات آن است که از زمان دولت احمدی نژاد شروع شد و ارزهای گرانقیمت نفتی را هدر می داد.
  • امیرحسین ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    تا حالا تمام مشکل حمل و نقل هوایی کشور توپولوف و تحریم هواپیمایی بود حالا هواپیما خریدن شده خرید هواپیما!،از تمام اصول سیاست و مملکت داری بیشتر از همه انتقاد کور و سیاه نمایی از طرف مقابل را خوب بلدیم و یاد گرفتیم ."من طرفدار هیچ کس و هیچ جناهی جز کشور و رهبرم نیستم "ولی بهتره یک کم در رفتار و گفتارمون دقت کنیم (همه جناحها و تمام افراد) و یا بعضی مسایل در رده کارشناسی حل و فصل شه نه کف خیابان و توی روزنامه و .... عاقبت این سیاه نمایی هایی که از هر دوطرف داره سر میزنه فقط خستگی مردمه،اینکار نقد نیست تخریبه از هر دو جناح داره سر میزنه.
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    بسیار عالی
  • علی ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    من به عنوان یک ایرانی از دولت به خاطر خرید هواپیما های با کیفیت تشکر می کنم این کار دولت نشان از اهمیت دادن به جان و رفاه ملت و مردم هست و همچنین نشان از اهمیت به استاندارد های لازم مسافرت های هوایی واقعیت این هست که هواپیما های ما خیلی خیلی فرسوده هستند ، خودمون رو گول نزنیم
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    به نظر من اول وضعیت کار جوانان را سامان بدند تا بتونند از این هواپیما ها استفاده کنند وصنعت هوایی رونق بگیرد در حال حاضر یکی مثل من که با فوق لیسانس بیکاریم چجوری از هوپیما استفاده کنیم به نظر من برای ما ناوگان اتوبوس را رسیدگی کنند بهتره
  • یوسف ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    بازم بهانه جدید بیشتر بررسی میکردید متوجه می شدید که a380 صف خرید داره . در ضمن 4 سال بعد تحویل ایران میشه که قراره تا اون موقع فرودگاه های تبریز و اصفهان و چند فرود گاه دیگر برای ورود این پرنده آماده شه.دوست خوبمون خوب گفته انگار تا حالا با توپولوف سفر نکردید.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    سلام شمامیگید یعنی پروازی که فقط بین تهران و پاریس میتونه پرواز کنه از منه شهرستانی چه دردی دوا میکنه اخه این پروازها مخصوص همون عشق فرانسه ایها است نه منال ماها .ماها فقط وسیفه تامین پولشو داریم
  • کیان ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    حالا یه چیزی گفته شده، تا ببینیم چی میشه. در ضمن اگر این کار انجام بشه میدونید چه آدمهایی این وسط به چه پورسانتهای کلانی دست پیدا می کنند؟ من که چشمم آب نمیخوره به این زودیها این قول و قرارهای فریب دهنده انجام بشه. فکر کنم بازم باید انرژی هسته ای درست کنیم و در قبال پولهای خودمون بدیم بره.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    خیلی هم خرید خوبی بود.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    ای کاش این پول صرف اشتغال و ازدواج می شد، من تا الان یک هواپیما را از نزدیک ندیده ام چه رسد که سوار شده باشم، الویت من اشتغال و ازدواج است.
  • ایران14 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    هر نوع خرید و کلا رابطه اقتصادی با جهان رو نباید یک طرفه قضاوت کرد.از جمله خرید هواپیمای نو.ولی در کنار خرید سنگین هواپیما،که لازم هم بود،باید از طرف مقابل تعهد پشتیبانی لجستیک و همچنین مشارکت در ساخت با انتقال فن آوری رو خواست.
  • ل ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نه بد حجابی یه
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    روحاني متشكريم
  • مجتبی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    دم روحانی گرم که 320 و 330 خرید ولی واقعا خرید 380 هیچ توجیهی نداره همون 350 رنج پروازیش 14000 کیلومتره (ویکیپدیا) با حدود 400 صندلی خوب واسه سفرهای دور کافی نبود؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد متخصص پزشکی ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    لیاقت این منتقدا همون بویینگ ام دی 40سال پیش و توپولفه
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    چرا مثبتا بالا نمی ره بی انصافا
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نه داداش ساز مخالف کدومه ولی a380 جز سفرهای بین قاره ای به هیچ دردی نمی خوره بهتر نبود به جاش هواپیمای کوتاه برد بیشتری می خریدن تا سفرهای داخلی که بیشترین سوانح هوایی رو داره ایمن تر بشن و زیرساخت هاش هم موجوده
  • علی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    مشرق حسود.....دست دولت اقای روحانی هم درد نکنه دمش گرم.چرا دولت قبل وقتی وارد یک کشورکوچک میشد با اب وتاب فراوان بازتاب میدادی اما زحمات دول در سیاست خارجی رو بد و پایمال میکنید؟؟؟؟حاضرید کفش خارجی هارو لیس بزنید اما ازدولت تعریف نکنید.(سفر وزرا ودیپلمات های کشورهای اروپایی و اسیایی به ایران یا بالعکس .معمولا در صفحه ی شما جایی نداره یا بدی میگید)اینم دیپلماسی به سبک شماست که نظر منتقداتونو منتشر نمیکنید.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نه خیر مشکل کشور ورود سنگ پای چینی، میخ طویله، چوب بستنی یه!!!!!
  • محمد ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نه مشکل ساخت ساختمان مجلس برای جیبوتیه که احمدی نژادتون حلش کرد
  • وحید ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آفرین به فهم محمّد. دست ل درد نکنه.
  • وحید ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    خطاب به نویسنده محترم این تحلیل و آقای نادر بنده در دفاع از دولت حرف نمیزنم، تحلیلی منطقی است که الآن فرصتی پیش آمده، باید برای نوسازیِ ناوگان های حمل و نقل ریلی و هوایی نهایتِ استفاده را بکنیم شاید این پنجره همیشه باز نمانَد. به علاوه، خرید و تواناسازی سیستم های نوین حمل و نقل، در بلندمدّت، ارتقای دانش فنی کشور را نیز ارتقا می دهد؛ ایرباس از نظرِ سیاسی و اقتصادی، برای ایران شریک مطمئن تری از بوئینگ آمریکایی است که هر روز می توانند با اعمال نفوذِ سیاسی، بازی سر ما در بیاورند. سعدی علیه الرحمه می گوید: کسی به دیده انکار گر نگاه کند نشان صورت یوسف دهد به ناخوبی و گر به چشم ارادت نگه کنی در دیو فرشته ایت نماید به چشم کروبی
  • خودش ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    مشرق باورکن همش مخ مخیومخالفی دست بردارین ازاین کارا بی انصافااین همه گیرمیدین دولت قبل هم گیرمیدادین
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    مشرق متاسفانه نوع و سطح فکری خوانندگان نشون میده که نصف بیشتر آنها از قشر تیتیش مامانی و پولدار طرفدار سرمایه داری هست، باید به نظرات مخالفین، منفی بدن، چون از این به بعد پرواز هاشون به دوبی و آنتالیا و انگلیس و... با رفاه بیشتر انجام میشه، ولی شمایی که گفتی رفاه و آسایش مردم، 80 درصد این ملت کسانی هستند که دسترسی به ایتترنت و این رسانه ها ندارن یا اگه دارن باید از صبح تا شب و از شب تا صبح برا اینکه زنده بمونن تلاش کنن وگرنه اونوقت شاهد بودید که چجور این نظرات منفی کسب میکرد ، ای کاش این هزینه سنگین که بدون برنامه ریزی و برگزاری مناقصه بین شرکت های مختلف یکجا به جیب غربی ها رفت، خرج توسعه و عمران راههای کشور میشد، که نه رفاه و آسایش، بلکه جان بسیاری از هموطنان که پول سوار شدن هواپیما رو ندارن تامین میشد. خدا بین ما و شما حکم کنه ان شاءالله
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    ایرباس قدیمی آ ۳۰۰ که از تهران به اروپا میره و ظرفیت ۲۵۰ تا مسافر رو داره ، به زور پر میشه و خیلی از صندلی ها خالی هستند . حالا هواپیمای دوطبقه که ۵۵۰ و بیشتر ظرفیت داره چطوری میخواد پر بشه ؟؟ این ایرباس ۳۸۰ به هیچ درد ایران نمیخوره و فقط ضرره . قرارداد رو بهتره که اصلاح کنند و هواپیمای کوچکتر بخرند .
  • یییییییییییییییییی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    خرید هواپیما کار درستی بود باید کشورای دیگه رو درگیر با کشور کنیم که اگر بانک ایرانی تحریم کردن پول بانکهای کشور دیگه داخل کشورما گیر کنه نه پول ما هرکی دوست نداره با هواپیما های قدیمی سفر کنه
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نه خدایی نباید بی انصاف بود توپولف ساخت شوروی سابق خرید
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    40 سال تحریم بوئینگ هستیم چه اتفاقی افتاده!
  • کیان ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نیازی به خرید یک چنین هواپیمای بزرگ و پرهزینه ای که بعدها برای ما کلی خرج خواهد تراشید نیست. بهتر است در حد عرف انجام شود و خودمان را با این همه تعارفات گم نکنیم، چون فعلا هیچ کدام وارد نشده ولی هسته ای در حال حاضر بسته است.
  • کیان ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    اگه عرضه داشتن اینه، خب از فردا موشکها رو هم میدیم چیز دیگه میخریم، تازه بهتر از اینها رو هم بهمون در عوض موشکها میدن. اگه چیزهای دیگه رو هم بدیم مثل دین و انقلاب و اعتقاد باور کن عسل میذارن توی دهنمون. مونده عرضه داشتن رو چی معنی کنیم.
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    نظرت هوشمندانه بود، مرسی.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    باز حرف بد زدیااااا بی سوااااااااد.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    علی جان من هم تشکر میکنم. اگه سوار شدی یادت باشه که سوار هواپیمای هسته ای شدی. البته اگه اومد که سوار بشی.
  • امیر ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    شما بفرما برو مرور کن که چند انسان بیگناه بخاطر پایین بودن عمر ناوگان و فرسودگی ناوگان هوایی کشور متأسفانه کشته شدند شاید بیش از کل کشورهای دنیا در این مدت فقط ما کشته دادیم چرا نباید هواپیما خرید شود؟ چرا شما اینقدر کوتاه فکرید که ابرقدرت شدن در زمینه هواپیمایی در منطقه خاور میانه را به راحتی به دوبی اهدا کرده اید چرا فقط به نوک بینی خود نگاه می اندازید نه به دور دستها؟
  • کیان ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    یعنی تا چهارسال دیگه صبر کنیم. ما که چند وقته هسته ای رو بستیم که. خب ما باید اول درخواستها رو میدادیم، آنها آماده می کردند، وقتی آماده شد هسته ای را می بستیم و تحویل می گرفتیم. البته اگه تحویل دادن. عجب برد بردی بود این بازی.
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    جالبه از خريد اين هواپيماهاي پيشرفته و نو داخل ايران بيشتر از كشورهاي خارجي نظير امارات و عربستان و قطر و مك كين و ترامپ و جمهوري خواه هاي آمريكايي مي سوزند! بس كنيد ديگه، خريد خوبي بود دست كساني كه اين كار را كردند درد نكنه، نياز بود، وقتي نياز داشتيم و نتوانستيم بسازيم بايد بخريم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس