کد خبر 574659
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶

یک روزنامه لبنانی با ارائه تحلیلی به بررسی نگرش مقام های شورای همکاری خلیج فارس درباره روابط ایران و سوریه و علت دشمنی گسترده و کینه جویانه این کشورها با بشار اسد پرداخته است.

به گزارش مشرق، سایت روزنامه "السفیر" لبنان در این باره نوشت: بعد از گذشت پنج سال از بحران سوریه، یکی از مقام های  کشورهای حاشیه خلیج فارس چنین گفته است: "بشار اسد هرگز دشمن ما نبوده است. اما بیش از حد به دامن ایران افتاد. ما قبل از بحران در این کشور نیز، همین مشکل را با وی داشتیم و در صورتی که وی از ایران فاصله بگیرد و اصلاحاتی با هدف مشارکت مخالفان در قدرت انجام دهد بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکلی با باقی ماندن وی در قدرت ندارند.

این روزنامه افزود :اعراب خلیج فارس، ایران را اولین چالش در مقابل خودشان می دانند. اما وضعیت داخلی و خارجی عربستان که رهبری ائتلاف بزرگی برای مقابله با ایران در منطقه خلیج فارس، جهان عرب و جهان اسلام را به عهده دارد باعث مطرح شدن سؤال هایی در میان همسایگانش شده است. از سوی دیگر مبهم بودن سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری امریکا و عدم تمایل آن کشور به پایان دادن به بحران سوریه باعث تیره تر شدن تحلیل اعراب خلیج فارس درباره اوضاع منطقه شده است.

دربخش دیگری از این مقاله آمده است : دیدار از کشورهای حاشیه خلیج فارس، این روزها برای همگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد این بخش از جهان عرب در تب و تاب خاصی قرار دارد و اعراب خلیج فارس خودشان را در اوج تنش و چالش با ایران می یابند. اما جنگ های منطقه و رهبری عربستان در مرحله رویارویی، وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش گرانی در کشورهای مختلف باعث می شود تا به تحلیل دقیقی درباره اوضاع منطقه بپردازند. ناکامی بزرگ اعراب، فدا شدن آنها از سوی امریکا به خاطر ایران بود و آنها همواره این سؤال را مطرح می کنند: روابط ایران و امریکا به چه سطحی رسیده است؟ آیا این روابط با تغییر رئیس جمهوری امریکا نیز همچنان ادامه خواهد داشت؟ چرا از زمان امضای توافق هسته ای روز به روز به نفوذ ایران افزوده می شود؟ آیا ایران پس از تغییر دیدگاه غرب از کشوری مشکل دار به جرگه کشورهای مجموعه بین المللی حل مشکلات پیوسته است؟

مقام های خارجی در دیدار از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، با چه مواضعی مواجه خواهند شد؟ آنچه در زیر می آید بخشی از دیدگاههای کشورهای عرب خلیج فارس است که در دیدار مقامات سایر کشورها، آن را مطرح می نمایند:
السفیر افزود: در صورتی که وضعیت خونین کنونی ادامه یابد قطعا سوریه به سوی تقسیم شدن پیش می رود. نمی توان شمال این کشور را دودستی تقدیم ائتلاف مخالف ناتو، ترکیه و عربستان کرد و دلیل شدت درگیری در حلب را نیز در همین موضوع می توان جستجو کرد. جنگ حلب سرنوشت ساز است و براساس آن می توان توافق های روسیه و امریکا را تحلیل کرد. روسیه در حال حاضر، هیچ گونه ریسکی را تأیید نخواهد کرد و در تلاش است تا قبل از خروج اوباما از قدرت، امتیازات هر چه بیشتری از وی بگیرد. براساس اطلاعات به دست آمده از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، تنش ها به سطح درگیری نظامی میان نیروهای روسیه، نیروهای ایرانی و سوری بر سر خان طومان و سایر مناطق رسیده است.

به نوشته این روزنامه : امریکایی ها از ابتدای بحران، با هر گونه راه حل جدی برای بحران سوریه مخالفت کرده اند و زمانی که از آنها می پرسیدیم با فرض موفقیت شما در سرنگونی بشار اسد، چه اقدامی خواهید کرد؟ زیرا ما از انتشار تروریسم و سرنگونی نظام نگرانیم. آنها ادعا می کردند از بابت نگران نیستند. پس از مدتی دوباره گفتند: حق با شماست. در زمان حاضر آنها هیچ جوابی برای این سؤال ندارند و نمی خواهند روش حل بحران سوریه را اعلام کنند. شاید آنها امروزه بیش از پیش به تقسیم این کشور تمایل دارند.

این روزنامه لبنانی درادامه افزود : برخی از مقام های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اعلام می کنند ما بر این باوریم نفوذ ایران در سوریه روز به روز افزایش می یابد و ما اطلاعاتی در زمینه انتشار تشیع در این کشور داریم. برتری نظامی ایرانی بیشتر شده است و در دیدار تابستان گذشته سرلشکر علی مملوک رئیس دستگاه اطلاعات سوریه از عربستان بر این موضوع بسیار تأکید و مخالفت شدیدمان با افتادن بیش از پیش سوریه در دامان ایران اعلام کردیم.

به عقیده نویسنده این مقاله با وجود جنگ و خونریزی پنج سال اخیر، هنوز در به روی دمشق بسته نشده است و برخی از سفرای سوریه در کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت می کنند. بلکه حتی برخی از کشورهای مذکور مانند امارات محدودیت های فراوانی برای فعالیت مخالفان سوریه از جمله برافراشتن و انتشار تصویر پرچم سه ستاره آنها وضع کرده است و برخی دیگر از این کشورها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با دولت دمشق ارتباط برقرار می کنند.

این روزنامه افزود : ممکن است کشورهای حاشیه خلیج فارس باقی ماندن بشار اسد در قدرت را بپذیرند. زیرا تناقضاتی در این زمینه وجود دارد. برای نمونه وزیر امور خارجه عربستان اعلام می کند در صورت باقی ماندن بشار اسد در قدرت، هیچ گونه راه حلی برای بحران سوریه وجود نخواهد داشت و وی طی مذاکرات سیاسی یا از طریق عملیات نظامی باید از قدرت کناره گیری کند. قطر نیز دیدگاه مشابهی دارد و در زمان حاضر پشت سر عربستان موضع گرفته است و روسیه درصدد تغییر دیدگاه آن است. اما برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، امارات یا سلطان نشین عمان، مانعی در باقی ماندن بشار اسد در قدرت نمی بینند. بلکه برخی از این کشورها، بر این باورند برقراری تماس ها با نظام سوریه باعث کاسته شدن از نفوذ ایران خواهد شد. طرفداران این دیدگاه، بر این باورند برخی از مقام های نظامی و سیاسی سوریه نیز بیشتر به داشتن روابط با روسیه از منظر رابطه میان دو کشور تمایل دارند. اما در عین حال به کمک های ایران نیازمندند. بنابراین باید گفت: باز کردن هرگونه دریچه ای در زمینه روابط با سوریه نیازمند تغییر موضع این کشور درباره ایران است. اگرچه این امر، درزمان حاضر دشوار است اما با گذشت زمان، آسان خواهد شد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس