کد خبر 573676
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

در تازه‌ترین دور از لفاظی‌های ترکیه علیه اتحادیه اروپا، مشاور افتخاری اردوغان تهدید کرد که اگر قرارداد لغو روادید شهروندان ترکیه تصویب نشود، سیلی از پناهجویان را روانه اروپا می‌کنیم.

 به گزارش مشرق، در حالیکه توافق 5.3 میلیارد دلاری میان بروکسل و آنکارا در آستانه شکست خوردن است، ترکیه به تهدید روی آورده است و تأکید کرده است که اگر شهروندان این کشور اجازه پیدا نکنند که بدون روادید وارد حوزه اتحادیه اروپا شوند، اروپا را با موجی از پناهجویان غرق می‌کند.

پایگاه اینترنتی «اسپوتنیک» گزارش کرد، این اولتیماتوم توسط «برهان کوزو» مشاور افتخاری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و یکی از اعضای حزب حاکم «عدالت و  توسعه» ترکیه توئیت شد.

در این پست توییتری نوشته شده بود: «پارلمان اروپا در خصوص گزارشی بحث می‌کند که به لغو روادید اروپا برای شهروندان ترکیه منجر می‌شود. اگر تصمیمات اشتباهی گرفته شود، ما پناهجویان را (به اروپا) می‌فرستیم».

کوزو سپس در مصاحبه تلفنی با «بلومبرگ» بر این موضع تأکید کرد و گفت: «اگر درهای ترکیه باز شود، اروپا بدبخت می‌شود».

اظهارات کوزو مورد انتقاد شدید پارلمان اروپا قرار گرفت و «صوفی ولت» یکی از اعضای ائتلاف لیبرال‌ دموکرات‌ها در پارلمان اروپا، اردوغان را به تلاش برای سوء استفاده از ضعف و تفرقه اتحادیه اروپا در یافتن راهی برای بحران آوارگان، متهم کرد.

وی در اینباره گفت: «این تهدید است. اروپا نباید تسلیم شود. لغو روادید باید به نفع افراد و نه رهبران استبدادی باشد. لغو روادید به مفهوم کمک به افراد و نه تقویت قدرت اردوغان است».

پیشتر، «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد که شهروندان ترکیه در صورتی بدون روادید می‌توانند به حوزه اتحادیه اروپا سفر کنند که آنکارا تمامی شروط مقرر اتحادیه اروپا را محقق کند.

«ولکان بوزکر» وزیر امور اتحادیه اروپا ترکیه نیز اعلام کرد که این بخش از شروط ارتباطی با توافق لغو روادید ندارد.

اردوغان نیز مدعی شده بود که آنکارا در زمینه شرطی که ترکیه را ملزم می‌کند قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم خود را تغییر دهد، همکاری نخواهد کرد.

بنا به گزارش بلومبرگ، اردوغان همچنین حاضر نیست اطلاعات مربوط به پروژه‌های مسکن و آموزش را که قرار بود اتحادیه اروپا هزینه آن را پرداخت کند، ارائه دهد.

اردوغان در اینباره گفته بود: «دارید با من شوخی می‌کنید؟ کدام پروژه‌؟ هیچ پروژه‌ای وجود نخواهد داشت. 25 اردوگاه در آنجا وجود دارد».

بنا به گزارش منبع «ریانووستی» در شورای اروپا، علیرغم عدم همکاری ترکیه در زمینه تحقق تمامی 72 شرط تعیین شده، مقامات اتحادیه اروپا ثبت‌نام سفر بدون نیاز به روادید برای شهروندان ترکیه را آغاز کرده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس